Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
In How teachers make ethical judgments when using AI in the classroom vat ScienceDaily een studie van het USC Center for Generative AI and Society samen dat gaat over belangrijke factoren bij de toepassing van AI in het onderwijs en de ethische opvattingen van docenten.
Het onderzoek “AI in K-12 Classrooms: Ethical Considerations and Lessons Learned” van de Universiteit van Zuid-Californië, onder leiding van , gaat in op de ethische afwegingen van docenten bij het gebruik van AI in het onderwijs.
Bij het maken van ethische afwegingen wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen drie perspectieven:
In het onderzoek wordt naar de eerste twee perspectieven gekeken. Stephen Aguilar cs gaan in op verschillen in ethische evaluaties van generatieve AI. Zij benadrukken dat onderwijs ten aanzien kritisch denken zal veranderen als gevolg van AI. Lerenden moeten beoordelen wanneer en hoe ze generatieve AI gebruiken, gedreven door hun ethische perspectieven. Docenten zouden lerenden dit moeten leren.
Het onderzoek richtte zich op het begrijpen van de perspectieven van docenten op ethiek rond AI. De onderzoekspopulatie bestond uit 248 zogenaamde K-12-docenten met gemiddeld 11 jaar onderwijservaring. Meer dan de helft was vrouw. Het onderzoek concludeert dat er gendergerelateerde nuances in ethische benaderingen zijn. Vrouwelijke docenten kiezen vaker voor deontologische benaderingen (regelgebaseerd), terwijl mannelijke docenten meer gericht waren op de gevolgen van AI (consequentialisme). Zelfeffectiviteit en angst in het gebruik van technologie waren belangrijke factoren bij regelgebaseerd en resultaatgebaseerde visies op AI-gebruik. Docenten die meer zelfvertrouwen hadden bij het gebruik van AI voelden zich zekerder bij het gebruik van technologieën of hadden minder angst. Beide waren belangrijk voor het soort oordelen dat ze maakten.
Aguilar cs gebruikten ook het filosofische gedachte-experiment “het trolleyprobleem” om te illustreren hoe docenten moeten beslissen wanneer, waar en hoe lerenden generatieve AI in de klas kunnen gebruiken. De onderzoekers concluderen dat docenten actieve deelnemers zijn die worstelen met de morele uitdagingen die AI met zich meebrengt. Er is een consensus over de noodzaak om een ethisch kader voor AI in het onderwijs te ontwikkelen en te adopteren.
Het formuleren van regels en het maken van afspraken over het gebruik van generatieve AI is inderdaad van belang. Generatieve AI wordt alomtegenwoordig en steeds krachtiger. De afgelopen week heeft Google bijvoorbeeld eindelijk de opvolger van Bard, Gemini, gelanceerd. Deze applicatie bevat een geavanceerde applicaties -twee maanden gratis uit te proberen- waarmee men de strijd met ChatGPT-4 en Co-pilot aan wil gaan. Het spel is op de wagen en gaat daar voorlopig niet meer vanaf. Onderstaande bronnen bevatten onder meer verwijzingen naar de Google Gemini.
Andere bronnen over generatieve AI
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar