Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Syed Balkhi bespreekt in zijn artikel “Course Abandonment: 7 Ways To Re-Engage Students” het probleem van dat veel lerenden voortijdig stoppen met hun deelname aan een online leertraject. Volgens hem is daar wel wat aan te doen.
Hij identificeert eerst de belangrijkste redenen waarom lerenden hun deelname voortijdig verlaten: gebrek aan motivatie, tekort schietend cursusontwerp en inhoud, technische problemen, gebrek aan tijd (bijvoorbeeld vanwege een combinatie van werk, privé en studie) en gebrek aan ondersteuning. Balkhi stelt dat tot 70% van de werknemers hun online trainingen staken, en 80-90% van de deelnemers Massive Open Online Courses verlaat na slechts enkele lessen. Daarbij gaat hij overigens voorbij aan het feit dat deze MOOCs in meerdere opzichten lastig te vergelijken zijn met andere online leertrajecten. Zie: Wat beïnvloedt de deelname van lerenden aan MOOCs? #OU_OW
Om voortijdige uitval tegen te gaan, stelt Balkhi zeven strategieën voor:
Balkhi benadrukt ook het belang van het kiezen van de juiste leermiddelen en platforms die deze strategieën ondersteunen.
Ik mis zelf nog wel een aantal strategieën. Denk aan het voorbereiden van lerenden op online leren, het bieden van een duidelijke structuur (inclusiof deadlines) en het bevorderen van zelfsturing. Check al mijn blogposts over uitval.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar