Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor november 2018

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom onderwijsinstellingen tegenstand bieden tegen digitale veranderingen?

Menige sector heeft de afgelopen decennia te maken gehad met grote veranderingen als gevolg van technologische ontwikkelingen. En er staat ons nog heel wat te wachten. Dat geldt echter niet voor het onderwijs. Uiteraard wordt er ook binnen deze sector gebruik gemaakt van nieuwe technologieën.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass blended learning effectief inzetten

Vandaag heb ik voor de tweede keer een masterclass over blended learning verzorgd bij de STC-Group in Rotterdam. Het op een effectieve manier inzetten van leertechnologie stond daarbij centraal. Wat zijn daarbij aangrijpingspunten?

Het programma bestond uit de volgende onderdelen:

  • Blended learning: waar hebben we het over?
Lees verder
Van SBO | 29-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

LinkedIn als leerplatform: een kans? Ook een risico!

Door: Wilfred Rubens LinkedIn kennen we al vele jaren als professioneel sociaal netwerk. Een aantal jaren geleden...

Het bericht LinkedIn als leerplatform: een kans? Ook een risico! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 29-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen managers meer hun rol pakken tijdens een leertraject?

Door: Laura van den Ouden, Adviseur L&D en trainer Opleidingskunde en co-auteur Handboek leren & Ontwikkelen in Organisaties...

Het bericht Hoe kunnen managers meer hun rol pakken tijdens een leertraject? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Voor welke problemen is xAPI een oplossing?

xAPI is een technologie die je in staat stelt niet alleen digitale leerervaringen te volgen. De technologie bestaat inmiddels ook alweer zo’n zeven jaar. Welke problemen kan xAPI helpen oplossen?

Volgens Wikipedia maakt de Experience API (xAPI) specificatie het mogelijk dat leerinhouden en leersystemen met elkaar verbonden worden zodat data van allerlei typen leerervaringen kunnen worden vastgelegd en gevolgd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer uit de Online Educa Berlijn #OEB18

Van 5 tot en met 7 december aanstaande vindt weer de Online Educa Berlijn plaats. Als deelnemer heb je zeer veel keuzemogelijkheden. Hoe maak je keuzes? Hoe kun je een rijke leerervaring maken van dit congres? Van alleen passief deelnemen leer je niet heel veel.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Handige tools voor annoteren, brainwriting, scrum boards of mindmaps

Ik besteed op mijn weblog bijna nooit aandacht aan handige tools die je kunt gebruiken voor leren, onderwijs en opleiden. De laatste tijd ben ik echter op twee toepassingen gestuit die je volgens mij op een mooie manier hiervoor kunt inzetten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Augmented reality, virtual reality en 360 graden video kunnen ontoegankelijke leersituaties bereikbaar maken

Zac Woolfitt doet verslag van een seminar van de Special Interest Group Media en Onderwijs over interactieve video, virtual reality en 360 graden video in het onderwijs. Daarbij vraagt hij zich af welke technologie Rembrandt gekozen zou hebben als hij ruim 400 jaar geleden de beschikking had gehad over deze technologieën bij het vastleggen van de Anatomische Les van Nicolas Tulp.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe belangrijk is het bevorderen van de aantrekkelijkheid van onderwijs door middel van van ICT?

Als ik tijdens workshops vraag met welk doel mensen ICT in het onderwijs inzetten, dan wordt “het vergroten van de aantrekkelijkheid van het onderwijs voor lerenden” vaak genoemd. Waarmee vaak wordt aangeduid dat het gebruik van leertechnologie ertoe moet bijdragen dat leren leuk en plezierig is.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we de aandacht van bestuurders vasthouden op het gebied van technology enhanced learning?

Bestuurders en directies spelen een belangrijke rol bij de invoering van technology enhanced learning. Over hun aandacht heb je meestal niet te klagen bij een project of programma waarbij leertechnologie een belangrijke rol speelt. Maar hoe houd je die aandacht vast als een programma is afgerond?

Lees verder
Van SBO | 23-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.19

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.19 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gaat virtual reality de hooggespannen verwachtingen ook niet waarmaken?

Een paar jaar geleden werd veel aandacht besteed aan virtual reality. In navolging van de Oculus Rift werden tal van toepassingen op de markt gebracht. Er was ook veel enthousiasme voor het gebruik hiervan voor leren, opleiden en onderwijs. Is dit enthousiasme inmiddels getemperd?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hebben we bij technology enhanced learning ook te maken met opportuniteitskosten?

De term ‘opportunity loss’ of ‘opportunity cost’ is afkomstig uit de micro-economie. In deze blogpost vraag ik me af of we op het gebied van technology enhanced learning ook te maken hebben met deze kostenpost.

Opportunity loss/cost wordt in het Nederlands alternatieve kosten of opportuniteitskosten genoemd.

Lees verder
Van SBO | 21-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

20 vragen die je moet stellen voordat je over leerdoelen begint!

Door: Jeff Kortenbosch, Global Learning & Performance Solution Designer bij Inter-Ikea Systems BV Trainingsaanvragen genoeg, maar wat...

Het bericht 20 vragen die je moet stellen voordat je over leerdoelen begint! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat levert Learning & Development arbeidsorganisaties eigenlijk op?

Het werkveld van leren, opleiden en ontwikkelen kent best een lange traditie van het bepalen van de ‘return on investment’ (wanneer overstijgen de baten van L&D de kosten?). Udemy for Business heeft nieuwe data op dit terrein geanalyseerd. Tot welke inzichten leidt dit?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe leertechnologie het mbo kan versterken

Vandaag heb ik weer een college gegeven in het kader van de masterclass  “Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap” die de MBO Academie en Wielinq in Nyenrode jaarlijks organiseren.

Ik heb het gehad over hoe leertechnologie het mbo kan versterken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer bewustwording en conversaties met betrekking tot ethiek en data noodzakelijk

Ethische vraagstukken op het gebied van data worden pregnanter, naarmate we steeds meer data genereren en manieren om data te analyseren geavanceerder worden.

Our lack of interest in data ethics will come back to haunt us van Jayson Demers bevat terechte zorgen en waarschuwingen met betrekking tot ethiek en big data.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leiden educatieve applicaties tot betere leerresultaten?

Het onderwijs (publiek en particulier) investeert fors in de aanschaf van educatieve applicaties. Maar in welke mate worden deze gebruikt? En leiden ze tot goede leerresultaten? In de VS is hier onlangs grootschalig onderzoek naar gedaan.

Het artikel “

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Help. Ook Facebook wordt actief op het gebied van technology enhanced learning

Niet alleen LinkedIn, maar ook Facebook heeft aangekondigd zich te gaan begeven op de markt van ‘technology enhanced learning’. De voortekenen zijn niet veel belovend.

Het initiatief van Facebook heet ‘Learn With Facebook’.

Lees verder
Van SBO | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Benut het werkelijke talent voor de beste prestatie

Door: Andries Boer, Talentpaspoort & Peter Monsieurs, Pontis en auteur “Ontdek je WERKelijke talenten”. Het menselijk kapitaal...

Het bericht Benut het werkelijke talent voor de beste prestatie verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gepersonaliseerd leren voorbij de hype en in de praktijk

Door: Ger Driesen, Learning Innovation Leader @aNewSpring, L&Dtrendcatcher, Co founder and consultant CLD Academy Gepersonaliseerd leren is...

Het bericht Gepersonaliseerd leren voorbij de hype en in de praktijk verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

APK-keuring voor ‘Toekomst Proof Organisatie’

Door o.a.: Marcel de Leeuwe, onafhankelijk e-Learning specialist, Leerbeleving.nl Het werk en dynamiek in organisaties verandert sterk...

Het bericht APK-keuring voor ‘Toekomst Proof Organisatie’ verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Praktische toepassing van AI in leren en trainen

Door: Prof. Max Louwerse, hoogleraar Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie, Tilburg University In het DAF Technology Lab...

Het bericht Praktische toepassing van AI in leren en trainen verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Workshop: CoCreatieRevolutie! productieve samenwerking als sleutel voor duurzaam succes

Door Stefanie Jansen, CoCreator bij TheCoCreators en co-auteur van The 7 Principles of Complete Co-creation De snel...

Het bericht Workshop: CoCreatieRevolutie! productieve samenwerking als sleutel voor duurzaam succes verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we blended learning effectief inzetten?

Vandaag heb ik een masterclass over blended learning verzorgd bij de STC-Group in Rotterdam. De vraag in de titel stond centraal tijdens deze masterclass.

Het programma bestond uit de volgende onderdelen:

  • Blended learning: waar hebben we het over?
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zuyd Hogeschool zoekt applicatiemanager digitale leeromgeving

Zoals jullie wellicht weten ben ik al geruime tijd als programmamanager werkzaam bij Zuyd, voor de aanbesteding en implementatie van de digitale leeromgeving. Zuyd gaat nu een nieuwe fase in en zoekt daarom een applicatiemanager voor de digitale leeromgeving. Lees verder.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning adoption checklist

Verleden week heb ik tijdens de Onderwijsdagen een sessie bijgewoond over een project waarbinnen een ‘maturity model’ voor blended learning wordt ontwikkeld. Een dergelijk model bestaat echter al.

Dit overzicht (ken je wel denk ik)

Aldus Luuk Terbeek (@Luuk_Terbeek) onlangs via Twitter. 

Lees verder
Van Faculty of Skills | 14-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Faculty of Skills nieuwe merknaam in trainingsmarkt

TrainTool gaat verder als Faculty of Skills. Op Science Park Utrecht zijn we zes jaar geleden gestart met videosoftware. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een trainings- en testbureau dat blended programma’s ontwikkelt en uitrolt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

LinkedIn als leerplatform: mogelijkheden en risico’s

LinkedIn kennen we al vele jaren als professioneel sociaal netwerk. Een aantal jaren geleden is LinkedIn overgenomen door Microsoft. Inmiddels profileert LinkedIn zich steeds meer als leerplatform. Is dat positief omdat we toch al met z’n allen ‘op LinkedIn’ zitten?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Column: Artificiële intelligentie en e-learning: worden opleiders nu wél overbodig?

Deze column heb ik geschreven voor de nieuwsbrief van e-learning.nl (juli 2018).

Toen de term e-learning rond 1999 werd gelanceerd, verwachtte menigeen dat technologie opleiders zou vervangen. Opleiders zouden in ieder geval technologie massaal moeten omarmen. “Get wired or get fired”,

Lees verder
Van SBO | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Verkooppraatjes voorbij – inkopen als tweede beroep voor L&D-professionals

Door: Marlo Kengen & Petra Jagtman | HAN De ene leverancier heeft een innovatief en state-of-the-art experience...

Het bericht Verkooppraatjes voorbij – inkopen als tweede beroep voor L&D-professionals verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leren op de werkplek door zelf invloed uit te oefenen: gespreid leiderschap

Door: Prof. Dr. Joseph Kessels Kennisontwikkeling valt moeilijk te sturen, te beheersen en te controleren. Het vraagt...

Het bericht Leren op de werkplek door zelf invloed uit te oefenen: gespreid leiderschap verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

HRD-recept voor betere business performance

Met een sterke analyse van de leervraag heb je nog geen business-oplossing. Ook nog niet bij het...

Het bericht HRD-recept voor betere business performance verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Faculty of Skills | 12-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maak jij deze 5 fouten in het eindejaarsgesprek?

Zo tegen het einde van het jaar staan bij veel managers eindejaarsgesprekken op de agenda. Een belangrijk moment om met werknemers terug te blikken op het afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar de toekomst. Toch gaan veel managers onvoorbereid zo'n eindejaarsgesprek in. Zorg dat jij deze vijf fouten niet maakt!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Waarom een diploma ter discussie stellen als je het belang van vaardigheden wilt benadrukken?

Vanochtend kwam in mijn leeslijst het artikel ‘The future of work won’t be about college degrees, it will be about job skills’ van Stephane Kasriel voorbij. De CEO van Upwork betoogt hierin dat binnen de Vierde Industriële Revolutie diploma’s minder waard worden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Vier manieren om meer betrokkenheid te bevorderen bij online leren

Traditionele online cursussen zijn voor lerenden vaak eenzame bedoeningen. Er zijn echter manieren om online leren meer boeiend te maken, zodat uitval beperkt kan worden. Daarbij is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van lerenden en de aanbieder.

Jaclyn Tersigni bespreekt vier strategieën,

Lees verder
Van SBO | 09-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

7 (unieke) vaardigheden: dit werk kan een robot niet!

Door: Wilfred Rubens Kunstmatige intelligentie neemt in rap tempo een hoop over. Ook ‘kenniswerk’ is de komende...

Het bericht 7 (unieke) vaardigheden: dit werk kan een robot niet! verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mijn algemene reflectie op de SURF Onderwijsdagen #OWD18

De afgelopen twee dagen heb ik uitvoerig geschreven over de afgelopen SURF Onderwijsdagen. Echter, zonder echt te reflecteren op deze tweedaagse. Dat wil ik doen in deze beschouwing.

Allereerst wil ik de organisatie complimenteren met de locatie in Den Bosch,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Biohacking & de toekomst van het onderwijs #OWD18

Aan het eind van dag twee van de 20ste editie van de SURF Onderwijsdagen ging ‘biohacker’ Peter Joosten in op technologische ontwikkelingen als biohacking en blockchain op het onderwijs.

Joosten stelde de vraag hoe het onderwijs er over 20 jaar uit ziet? 

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics: leren zichtbaar maken en de AVG #OWD18

De laatste sessie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen was een tweeluik over learning analytics. Het eerste deel ging over het gebruik van data in de les zodat het onderwijs beter wordt. Deel twee ging over learning analytics en de AVG.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maturity model voor blended learning en visie in uitvoering ervan #OWD18

Sessieronde 1 van dag twee van de SURF Onderwijsdagen heb ik doorgebracht op de Wacky Learning Space. Na de lunch heb ik twee sessies bezocht over het Europees Maturity Model voor blended learning en over visie in uitvoering op het gebied van blended learning (o.a.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Disruptieve technologieën in het onderwijs #OWD18

Dag twee van de SURF Onderwijsdagen werd gestart met de presentatie van aanvoerders de versnellingszones (thema’s) van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Daarna ging hoogleraar en ondernemer Deborah Nas in op technologietrends die het onderwijs volgens haar gaan transformeren.

Het Versnellingsplan (voorheen Versnellingsagenda) moet zorgen voor een betere aanpak van de invoering van ICT in het hoger onderwijs,

Lees verder
Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Overview onze markt & neurosensoren bij Learning 2018

Zet drie e-Learning zwaargewichten bij elkaar, laat Elliott aftrappen en je hebt prima ingrediënten voor een goed gesprek! In dit gesprek kwam aan bod wat belangrijke en relevante ontwikkelingen zijn. Richard Culatta was de gespreksleider. Richard volg ik al sinds hij bij de CIA werkte. Een zeer scherp en kritisch vakman. Zet daar dan Rob […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijstechnologie, campuscultuur en obstakels voor innovatie #OWD18

Antropoloog Lauren Herckis mocht dag één van editie 2018 van de SURF Onderwijsdagen afsluiten. Zij stond stil  bij de bedreigingen en de kansen voor succesvolle implementatie van onderwijsmiddelen en -activiteiten op de campus.

De belangrijkste wetenswaardigheden uit deze keynote zijn wat mij betreft:

  • ICT leidt niet tot breed geadopteerde en duurzame vernieuwingen binnen het onderwijs.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Zes dingen die echt werken bij blended learning #OWD18

Deze workshop tijdens de SURF Onderwijsdagen werd aangekondigd als “7 dingen die echt werken: blended learning vormgeven met bewezen onderwijsprincipes”. Welk onderwijsprincipe blijkt toch niet te werken?

Het meeste van wat binnen lerarenopleidingen en pabo’s wordt geleerd,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Reflectie op vernieuwing. 20 jaar SURF Onderwijs en ICT #OWD18

De Onderwijsdagen van SURF bestaan 20 jaar. Een mooi moment om terug te blikken op twintig jaar onderwijsinnovatie, met medewerking van betrokkenen van weleer.

Bas Cordewener en Tom Dousma (beiden voorheen van SURF) mochten deze sessie leiden.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste