Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De laatste sessie van dag twee van de SURF Onderwijsdagen was een tweeluik over learning analytics. Het eerste deel ging over het gebruik van data in de les zodat het onderwijs beter wordt. Deel twee ging over learning analytics en de AVG.
Deltion College en het Erasmus MC hebben beiden geïnvesteerd in aanpassingen van auteursomgeving Xerte zodat resultaten in Xerte Modules via een xAPI terecht komen in een learning recordstore. Via een dashboard wordt e.e.a. zichtbaar gemaakt.
Deltion College ging alles uit professionaliseringsmodules van docenten bijhouden. Je kunt namelijk veel zichtbaar maken. De resultaten waren echter niet bruikbaar voor docenten. Na aanpassingen in Xerte kun je in een oogoplsag zien hoe lerenden op verschillende opdrachten hebben gescoord. Er wordt ook gevraagd hoe studenten denken dat zij scoren op verschillende onderdelen.
Zij hebben de mogelijkheid om een simpel model te gebruiken om de voortgang te monitoren. Binnen Xerte worden diverse modulestructuren binnen verschillende didactische contexten ontwikkeld. Die hoeven docenten dan alleen in te vullen. Learning analytics maakt daar deel van uit. Ook kun je badges hier aan koppelen. Januari 2019 moet dit operationeel zijn.
Bij het Erasmus Medisch Centrum is een nieuwe masteropleiding op basis van het flipped classroom-model opgezet. Onderdeel hiervan is het volgen van e-learningmodules die in Xerte zijn gemaakt. Dit zijn in totaal meer dan 140 modules, die met name door docenten zijn gemaakt. Het Erasmus MC was heel benieuwd naar wat studenten hierbinnen deden. Ook studenten vroegen zich af waarom data niet werden gebruikt om het onderwijs te verbeteren.
In eerste instantie heeft men zelf data opgeslagen en zichtbaar gemaakt. Deze tool was onvoldoende ingebed in Xerte. Daarom is men het Xerte-dashboard gaan gebruiken.
Docenten hebben hierdoor snel inzage in hoe hun modules worden gebruikt. De data kunnen daarom leiden tot verbeteringen aan modules. Het Erasmus MC gebruikt op dit moment geanonimiseerde data. Je ziet dus alleen het patroon. Verder heb je altijd studenten die modules niet serieus maken.
Het Erasmus MC wil meer onderzoek doen naar e-modules, en wil ook uitkomsten uit gaan splitsen naar groepen. Inzichtelijke rapporten staan ook nog op de wensenlijst. SURF heeft xAPI-recepten ontwikkeld die je kunt gebruiken, los van systemen.
Learning analytics en AVG
Als je met learning analytics aan de slag wilt, dan krijg je ook te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hoe kun je LA binnen de AVG inzetten? Hoe zorg je dat je elk dataproject kunt realiseren?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar