Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Haal meer uit de Online Educa Berlijn #OEB18

Van 5 tot en met 7 december aanstaande vindt weer de Online Educa Berlijn plaats. Als deelnemer heb je zeer veel keuzemogelijkheden. Hoe maak je keuzes? Hoe kun je een rijke leerervaring maken van dit congres? Van alleen passief deelnemen leer je niet heel veel. En dat is zonde van tijd, energie en geld. Op basis van mijn ervaringen wil ik tips formuleren die je helpen meer te halen uit deze conferentie. Wellicht is een aantal tips ook relevant voor andere grootschalige conferenties.

  • Formuleer vooraf vragen waarop je een antwoord wilt krijgen. Wil je rond een bepaald thema sessies volgen? De officiële congresthema’s zijn breed geformuleerd thema’s. Filter op keyword. Download het programma en zoek binnen het PDF-bestand naar termen (zoals learning analytics).
  • Maak van je deelname een leersafari. Een leersafari is een innovatieve manier van leren die ook tijdens congressen en conferenties kan worden toegepast. Bij een leersafari voeren deelnemers verschillende leeractiviteiten uit terwijl zij participeren in een ‘event’. Organiseer bijvoorbeeld met collega’s een leersafari. Of kijk in je netwerk wie in Berlijn aanwezig is, en wie belangstelling heeft om samen met je op leersafari te gaan. Gebruik ontbijt, lunch en borrel om ervaringen te delen. Verwerk de sessies actief. Maak aantekeningen, maak mindmaps, vul de Online Educa Bingo in, tweet de belangrijkste geleerde lessen (hashtag #OEB18) en gemaakte opmerkingen, blog, vlog. Maak bijvoorbeeld vooraf een blog aan via Tumblr of WordPress. Heeft je organisatie bijvoorbeeld een ICTO-blog? Kijk dan of je die kunt gebruiken om ervaringen te delen. Door zelf zaken actief te verwerken, leer je absoluut het meest. Deel wat je hebt geleerd, niet waar je naar toe gaat.
  • Blijf kritisch. Realiseer je dat mythes welig kunnen tieren tijdens zo’n conferentie. Waar zijn beweringen op gebaseerd? Op onderzoek? Van wie zijn beweringen afkomstig? Vertegenwoordigen zij een bepaalde ideologie?
  • Pre-conferences zijn leerzaam en bieden vaak verdieping. De moeite van een verzoek waard. Ik doe dat dit jaar ook weer eens. Ze kosten wel wat extra’s. Er is dit jaar ook extra aandacht voor workplace learning and training.
  • Varieer in formats. Er zijn 12 formats waar je op kunt filteren. Ga niet alleen naar sessies
    Discussie online educa berlijn

    Foto: Fred de Vries

    met presentaties. Let dus ook op het format bij de selectie van sessies. En klaag achteraf niet over het zenden als je alleen naar ‘Panel Presentations’ gaat.

  • Selecteer sessies op spreker. De kwaliteit van de sessie wordt voor een groot deel daar door bepaald. Verder heb je verschillende typen sprekers. Je hebt provocateurs of meer academische sprekers. Wat spreekt jouw het meeste aan?
  • Je kunt je ook focussen op Nederlandse sprekers. Je moet vaak naar het buitenland om Nederlanders tegen het lijf te lopen.
  • Selecteer sessies op organisatie. Er zijn bekende onderwijsinstellingen bij, onderzoeksinstituten en grote bedrijven. Pas op voor commerciële sessies (van leveranciers). Ik heb daar positieve maar ook negatieve ervaringen mee (reclame).
  • Ik leer het meeste van ervaringen uit Nederlandstalige, Scandinavische en Angelsaksische landen (Australië inclusief). Uiteraard kun je belangstelling hebben voor ‘technology enhanced learning’ in bijvoorbeeld Zuid-Europese of Afrikaanse landen. Ik heb echter zelden meegemaakt dat ik uit die ervaringen geleerde lessen voor mijn eigen praktijk kon trekken. Houd daar rekening mee als je sessies selecteert. Zoek bij sprekers daarom gerust eens op land.
  • Ga naar het Online Educa Debat. Ik vind dat dit Lagerhuis-debat is uitgegroeid tot één van de hoogtepunten van de OEB. Dr. Harold Elletson is oud-lid van het Britse Lagerhuis, en voorzitter van deze sessie. Dat doet hij altijd prima. Dit jaar stemt de zaal over de stelling: “All Learning Experiences Should Be Fun”. Het debat is inhoudelijk en amusant. Patti Shank en Elliot Masie mogen onder andere voor/tegen pleiten.
  • Kijk over de grenzen van je sector. Ga als HBO-docent op vrijdagochtend gerust naar de plenaire opening die gericht is op het bedrijfsleven. Vraag je wel steeds af wat jij hiervan leert voor jouw sector.
  • Bezoek eens sessies die buiten het vertrouwde interessegebied op dit terrein liggen.
  • Download de MyOEB-app. Ik zie de app nog niet op de website staan. Deze is echter wel al in de App Store beschikbaar (wellicht ook al voor Android). Zoek op OEB 2018.  Met behulp van deze app kun je de agenda bijhouden, en netwerken. Deze app wordt ook gebruikt voor interactie tijdens sessies. Let wel op je privacy!
  • De OEB heeft ook een grote beurs en ik verwacht hier nog meer van nu de Learning Technologies bij de OEB is ‘ingetrokken’.  In het verleden vermeed ik die beurs vaak. De laatste jaren loop ik er gericht rond, vaak tijdens een sessieronde. Welke nieuwe initiatieven/leertechnologieën/concepten zijn er, die ik nog niet ken? Welke ‘spelers’ ontbreken er?
    Als je vaker op de beurs bent geweest, kun je kijken of een bepaalde leverancier nu een grotere stand heeft, of juist een kleinere. Op die manier krijg je ook zicht op trends en ontwikkelingen. Ik kijk ook speciaal naar Nederlandse ‘spelers’. Stel je in elk geval een aantal vragen die je via een bezoek aan de beurs beantwoord wilt hebben.
  • Houd er rekening mee dat de internetverbinding, vooral de eerste dag, niet stabiel en betrouwbaar is. Meer dan 2000 deelnemers zullen vaak met meerdere devices proberen online te gaan. Waarschijnlijk kan het aangelegde draadloze netwerk daar niet goed tegen. Gelukkig kunnen Nederlanders met hun eigen databundel in Duitsland online. ’s Morgens vroeg is de verbinding waarschijnlijk het beste.
  • Volg op twitter de hashtag #OEB18, ook als jezelf niet twittert.
  • Durf gerust eens een sessieronde over te slaan. Niet om boodschappen te doen bij het nabijgelegen KaDeWe, maar om informeel kennis uit te wisselen of -zoals gezegd- om de beurs te bezoeken.
  • De sessieruimtes zijn vrij krap. Je zit dicht bij elkaar. Als je dus tijdens een sessie weg wilt lopen, dan ‘stoor’ je best veel deelnemers. Ga daarom aan de rand van de zaal zitten. Doe dat vooral als je van tevoren al het idee hebt, dat je de sessie vroeg zult verlaten.
  • Het kan behoorlijk warm zijn in sessieruimtes, terwijl het buiten op straat fris kan zijn. Als ik de voorspellingen mag geloven wordt de maximumtemperatuur 9 graden. Dat valt dus mee. De afstanden tussen ruimtes kunnen ver zijn. Houd daar rekening mee bij de keuze van je kleding.
  • Er zijn veel parallelsessies. Maar ook heel veel deelnemers. Als je persé naar een bepaalde sessie wilt gaan, wees er dan vroeg bij. Vooral op dag 1 zal het druk zijn.
  • Als je niet naar een pre-conference, dan duurt de Online Educa Berlijn maar twee dagen. Benut die twee dagen optimaal. Sla dus geen ochtendsessie over omdat je de avond ervoor te laat in de Irish Pub bent blijven hangen.
  • Blijf je wat langer in Berlijn, dan donderdag en vrijdag? Berlijn is een fantastische stad, vind ik. Bezoek dan eens de Nederlandstalige Berlijn Blog van Marjolein van der Kolk. Of check mijn Tips voor een verblijf in Berlijn.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: