Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Verleden week heb ik tijdens de Onderwijsdagen een sessie bijgewoond over een project waarbinnen een ‘maturity model’ voor blended learning wordt ontwikkeld. Een dergelijk model bestaat echter al.
Dit overzicht (ken je wel denk ik)
Aldus Luuk Terbeek (@Luuk_Terbeek) onlangs via Twitter. Hij verwees daarbij naar de Institutional Blended Learning Checklist van Charles Graham cs uit 2014.
Nee, die checklist kende ik nog niet. Maar ik ken wel het onderliggende “framework for institutional adoption and implementation of blended learning” van Charles R. Graham, Wendy Woodfield en J. Buckley Harrison. Dit raamwerk wordt ook beschreven in het artikel Blended learning in higher education: Institutional adoption and implementation.
Ik heb dit raamwerk eerder vergeleken met het implementatiemodel dat ik gebruik (zie afbeelding). De checklist is een mooie gelegenheid om weer eens aandacht te besteden aan het werk van Graham cs.
De checklist kan worden gebruikt om te kijken waar jouw organisatie staat als het gaat om blended learning. De auteurs onderscheiden drie niveaus van ‘volwassenheid’:
Verder onderscheiden zij drie aspecten (met subonderdelen) waar je aandacht aan moet besteden als het gaat om de adoptie:
Op deze manier ontstaat een tabel met uitspraken, zoals:
Are individual faculty and administrators informally advocating for BL?
Is there an effort to designate BL and online courses in the registration/catalog system?
Is professional development in BL and online teaching expected of faculty prior to teaching in these modalities?
Een dergelijk instrument is altijd handig om het gesprek te voeren over waart je staat als organisatie ten aanzien van blended learning. Een aantal zaken valt me op:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar