Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het onderwijs (publiek en particulier) investeert fors in de aanschaf van educatieve applicaties. Maar in welke mate worden deze gebruikt? En leiden ze tot goede leerresultaten? In de VS is hier onlangs grootschalig onderzoek naar gedaan.
Het artikel “How Effective for Learning are the Apps we Use?” stelt dat het Amerikaanse onderwijs jaarlijks drie miljard dollar besteedt aan meer dan 2400 educatieve programma’s. Het is echter niet altijd duidelijk wat de invloed van deze apps op leren is. Is er bijvoorbeeld op z’n minst sprake van een correlatie tussen hogere toetsscores en het gebruik van een bepaalde app?
Dr. Ryan S. Baker van de Universiteit van Pennsylvania heeft daarom uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van educatieve apps (zo te zien in opdracht van een data management bedrijf). Hij heeft 1,48 miljoen uur gebruik door 390.000 studenten uit 58 schooldistricten bestudeerd.
Daarbij kijkt Baker naar de investeringen, de mate waarin de apps worden gebruikt (door hoeveel lerenden, hoe lang en hoe vaak) en de impact. Het rapport staat online.
Enkele bevindingen:
Veel van de apps in het onderzoek worden in ons land volgens mij niet gebruikt. Canvas bijvoorbeeld wel. Deze leeromgeving scoort best goed in de analyse, net als Wikipedia. Het zou goed zijn om ook in ons land onderzoek te doen naar het gebruik en de impact van educatieve applicaties.
Wees in elk geval kritisch als het gaat om de aanschaf van educatieve applicaties. Besteed zorgvuldige aandacht aan de invoering en monitor gebruik en effecten.
De bijdrage “How Effective for Learning are the Apps we Use?” Is helaas niet meer online te vinden. De oorspronkelijke bron is: https://www.techlearning.com/tech-learning-blog/how-effective-for-learning-are-the-apps-we-use Ik had deze in de applicatie Pocket gearchiveerd.
Zie ook Why Aren’t Schools Using the Apps They Pay For?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar