Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 03-07-2014 | Article Rating | (1) reacties

´MOOC betekent einde universiteit´

´MOOC betekent einde universiteit´

Het tijdschrift The Economist voorspelt het einde van de universiteiten. Onder de kop Creative destruction geeft het een analyse van wat er op dit moment gaande is en welke consequenties dat kan hebben.

Drie trends zorgen voor de omwenteling

  1. kosten voor onderwijs stijgen al 20 jaar sneller dan de inflatie
  2. diploma’s zijn niet langer een garantie voor een (goede) baan
  3. nieuwe technologieën maken onderwijs breed toegankelijk


Wat die nieuwe technologieën betreft, MOOCs spelen daarbij een belangrijke rol. MOOCs (Massive open online course) bestaan al zeker sinds 2008, de afgelopen jaren is de groei en vooral ook de interesse explosief gestegen. Coursera – een van de aanbieders - heeft 8 miljoen geregistreerde leden. En bij Udacity zijn master-opleidingen te volgen voor een derde van de prijs in het reguliere onderwijs. Havard University reageert met het aanbieden van een master voor 1500 dollar. Van universiteiten als Harvard en Oxford wordt verwacht dat zij mee kunnen gaan in deze ontwikkeling. Van kleinere en/of minder bekende universiteiten wordt verwacht dat hen hetzelfde staat te wachten als reisbureaus, uitgeverijen en boekwinkels. Ingehaald op de digitale snelweg.

The Economist denkt dat de instituten met de beste docenten overleven. Het zal een strijd worden op basis van kwaliteit en – daarvan afgeleid – reputatie. In dat licht, lijkt het er op dat in Nederland de TU Delft belangrijke stappen zet. Als technische universiteit heeft het wereldwijd een goede naam. Ook op het gebied van MOOCs timmert de TU Delft aan de weg. Zie recente artikelen op
e-learning.nl.

Niet alleen vallen er slachtoffers aan de kant van de aanbieders, ook de minder begaafde studenten zouden sneuvelen in een online omgeving die minder gestructureerd is en waar meer wordt verwacht van de inzet en de discipline van de student. Uiteraard zal er vanuit de gevestigde belangen en vanuit de politiek worden gereageerd. Het verlenen van accreditatie is op dit moment nog een belangrijk instrument. Zolang er geen accreditatie wordt verleend, heeft het behaalde diploma geen officiële statut. Eerder al berichtte
e-learning.nl dat de NVAO (nederlands- vlaamse accreditatieorganisatie) van mening is dat het “niet waarschijnlijk (lijkt) dat MOOCs in Nederland of Vlaanderen op afzienbare termijn object van accreditatie zullen worden”. Of dat lang houdbaar is, is de vraag. Maar nog belangrijker, of studenten daardoor zullen worden afgeschrikt. Als de voorspelling van The Economist klopt dat formele diploma’s minder belangrijk worden, zou een verzameling hoogwaardige MOOC-certificaten wel eens net zo aantrekkelijk kunnen zijn voor een werkgever. The Economist pleit er dan ook voor om de verwachte veranderingen in het onderwijs niet tegen te houden, maar in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door de officiële accreditatie te standaardiseren.

Bronnen:
Express.be en The Economist


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Toon Kloet
Van Toon Kloet | 09-07-2014
Sterk artikel. De toekomst (eigenlijk het nu) ligt bij dit soort ontwikkelingen.
Een mogelijk vierde trent kan worden het aspect kwaliteit.
De strijd zal inderdaad worden geleverd op basis van kwaliteit. De beste opleiders, de beste programma's, de beste docenten. Daar zal het straks om gaan.

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.