Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor maart 2019

Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Mogelijkheden en uitdagingen van e-assessment (conferentie)

Op 17 mei 2019 organiseert het Welten-instituut van de Open Universiteit een trendsconferentie over e-assessment in de brede zin.

E-assessments zijn online toetsen. Online toetsen hebben ten aanzien van verschillende aspecten de nodige ontwikkelingen doorgemaakt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Eerste keynote-sprekers Online Educa bekend

De Online Educa vindt dit jaar plaats van 27-29 november 2019. Afgelopen vrijdag zijn de eerste keynote-sprekers bevestigd. Naar één spreker kijk ik in het bijzonder uit.

  1. Laura Czerniewicz is directeur van het Centrum voor Leren en Onderwijs en het Centrum voor Hoger Onderwijsontwikkeling van de Universiteit van Kaapstad,
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Over veranderende omstandigheden, creatief nadenken en ander gedrag

Ik woon in Nijmegen. Daar is men ruim een week geleden begonnen met onderhoudswerkzaamheden aan de Waalbrug. Dit heeft bij mij geleid tot ander mobiliteitsgedrag.

Ik reis veel voor mijn werk. Daarbij wissel ik de trein af met de auto.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Workshop als onderdeel van ontwikkeling visiedocument

Vandaag heb ik bij SVO een workshop verzorgd in het kader van een opdracht om te komen tot een visiedocument rond onderwijsinnovatie en ICT. In deze blogpost ga ik in op de aanpak van deze sessie.

Op 8 maart 2019 schreef ik dat ik was gestart met deze opdracht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en werken in een kunstmatig intelligente wereld #cvimc

Kennisnet heeft onlangs een nieuwe Technologiekompas uitgegeven. De titel hiervan is Onderwijs in een kunstmatig intelligente wereld. Michael van Wetering heeft hierover een presentatie verzorgd tijdens sessieronde 7 van de CvI-conferentie.

Het Technologiekompas bevat een algemene trendanalyse,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering Digitale geletterdheid ROC-breed aanpakken! #cvimc

Ashwin Brouwer (Friesland College) en Annet Smith van het Nova College werken al jaren met elkaar samen op dit terrein, onder meer door instructiematerialen met elkaar te delen. Tijdens sessieronde 6 van het CvI-congres gingen zij eerst in op de aanleiding,

Lees verder
Van SBO | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan

Aantoonbaar gecertificeerd personeel Hoe zorg je ervoor dat medewerkers aantoonbaar gecertificeerd zijn binnen een productieproces waar hoge...

Het bericht Een digitale leeroplossing waarmee kwaliteitsaudits moeiteloos worden doorstaan verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Docenten willen ook online leren. Hoe doen we dat samen? #cvimc

De L&D afdeling van ROC Midden-Nederland wil een digitale leeromgeving inrichten waarmee docenten ook kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling.

ROC Midden-Nederland heeft 2000 medewerkers, waarvan 1300 docenten. Deze werken op diverse locaties in Midden-Nederland.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

VR/360 in het onderwijs #cvimc

ROC van Twente experimenteert met het maken van 360 video’s waarin lesstof wordt verwerkt. Zij deelden hun praktijkervaringen tijdens de eerste sessieronde van dag twee van de CvI-conferentie over “een zee aan mogelijkheden”.

Niek Vervoorn en  Dimitri van Dillen wilden studenten die deelnemen aan niveau 1 opleidingen meer visueel ondersteunen.

Lees verder
Van SBO | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Onboarding 2.0 met Gamification

Tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers is het belangrijk dat zij snel vaardigheden en kennis eigen maken...

Het bericht Onboarding 2.0 met Gamification verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren en ICT. Community of Practice. De eerste ervaringen #cvimc

Gepersonaliseerd leren met ICT. Dit moet bevorderd worden door een (ongestructureerde) community of practice die van onderop werkt aan innovatie.

De CoP bestaat uit combinaties van docenten en leidinggeven den die vanuit een praktijkvraag starten.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie is een klus klaren #cvimc

In ronde twee van het CvI-conferentie heb ik een keynote van Frans Nauta bijgewoond, die o.a. betrokken is geweest bij het innovatieplatform. Hij verzorgt onder meer innovatietrainingen voor Franklin Covey. Nauta ging onder meer op factoren die innovaties tot een succes kunnen maken.

Lees verder
Van SBO | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

‘Enhancing Society Together’ kan alleen door kennis bijeen te brengen en waarden te delen.

Door: Erik Goldsteen, Group Integrity and Compliance Officer, RoyalHaskoningDHV Royal HaskoningDHV verbindt mensen al meer dan 135 jaar....

Het bericht ‘Enhancing Society Together’ kan alleen door kennis bijeen te brengen en waarden te delen. verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering door Bruggen Bouwen #cvimc

Tijdens de eerste workshopronde van het CvI-congres heb ik een sessie bijgewoond over een traject van Kennisnet en saMBO-ICT om professionalisering ten behoeve van digitalisering gedegen aan te pakken.

Martijn Bijleveld opende deze sessie die door Kennisnet en saMBO-ICT met een korte toelichting op de strategische agenda digitalisering mbo.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Opening CvI-conferentie “…een zee aan mogelijkheden” #cvimc

Deze week vindt in het voetbalstadion van ADO in Den Haag de CvI Conferentie 2019 plaats, met als titel “…een zee aan mogelijkheden”. De sprekers hadden eigenlijk allemaal een optimistische boodschap.

Pierre Heijnen (voorzitter CvB gastcollege ROC Mondriaan) benadrukte dat de zee altijd veel mogelijkheden heeft geboden aan ons land,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeeld indrukwekkend traject visieontwikkeling digitalisering en onderwijs

Tussen 2017 en 2019 is bij de Universiteit van Edinburgh het project Near Future Teaching uitgevoerd. Doel van dit project was het ontwikkelen van een op waarden gebaseerde visie voor de toekomst van digitaal onderwijs aan deze universiteit.

Lees verder
Van SBO | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.23

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.23 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Strategische agenda digitalisering mag meer lef tonen #cvimc

Deze week vindt in Den Haag de CvI Conferentie 2019 plaats, met als titel “…een zee aan mogelijkheden”. Aangezien een aantal sessies gerelateerd is aan de Strategische agenda digitalisering mbo 2018-2022 (pdf) heb ik dit document maar eens als voorbereiding doorgenomen.

Lees verder
Van SBO | 25-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

The moment you get hooked! Hoe krijg je mensen aan ‘binge-learning’, en wil je dat wel?

‘Netflix van leren’. Daar wordt elke abonnementsdienst binnen leren tegenwoordig mee vergeleken. Maar wordt je daar nu...

Het bericht The moment you get hooked! Hoe krijg je mensen aan ‘binge-learning’, en wil je dat wel? verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Boekbespreking ‘Kleppen open! Actief leren met ICT’ #kleppenopen

Begin 2016 heb ik een recensie geschreven van het boek ‘Kleppen dicht’ van Patricia van Slobbe en Michel van Ast. Onlangs is het boek ‘Kleppen open! Actief leren met ICT’ van deze auteurs verschenen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen volgens de Carpe Diem-methode (masterclass en werksessie met Gilly Salmon)

In 2014 heb ik met veel plezier deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Op 16 en 17 mei aanstaande organiseert Eduseries een tweedaagse met professor Gilly Salmon over deze aanpak.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Handreiking gebruikerservaring digitale leeromgeving

SURF heeft weer een bruikbaar rapport over de digitale leeromgeving geschreven. In eerdere publicaties is men ingegaan op de verschillende componenten van een digitale leeromgeving, en op integratie van gegevens en interoperabiliteit. De nieuwe uitgave gaat over de visuele integratie.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Stappenplan om blended learning te ontwikkelen

De effectiviteit van blended learning is afhankelijk van een aantal factoren zoals het ontwerp en de didactiek die je bij blended learning inzet. Ik hanteer daarom een stappenplan bij de realisatie van blended learning. In een sessie tijdens de DAS Conferentie Applied Science (Domein Apllied Science) heb ik met de aanwezigen vandaag een aantal van deze stappen besproken.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Reflecties op SXSW: meer nadruk op de maatschappelijke impact van nieuwe technologie

In deze blogpost wil ik aandacht besteden aan twee video’s waarin een aantal deelnemers terugblikt op het evenement SXSW. Elk jaar wordt in Austin via een mega grote conferentie aandacht besteed aan nieuwe technologische ontwikkelingen.

In de eerste video spreken Roeland Stekelenburg en Erwin Blom van Fast Moving Targets met Jeroen van Erp van Fabrique en de TU Delft.

Lees verder
Van SBO | 20-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud

Door: Wilfred Rubens Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie-...

Het bericht Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Integreer jij op een goede manier ICT in je onderwijs? Triple E Framework helpt bij de analyse #TripleEFrame

Het is zinvol om regelmatig te reflecteren op het gebruik van leertechnologie. Bereiken we ermee wat we willen bereiken? Als docent en onderwijsontwikkelaar kun je verschillende hulpmiddelen gebruiken die kunnen helpen om kritisch te kijken naar de inzet van ICT voor leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied van Learning Experience Platforms

Learning Experience Platforms (LXP) staan, als het gaat om leertechnologie voor Learning & Development, in het brandpunt van de belangstelling. Josh Bersin ziet zes richtingen waarin de LXP’s zich begeven.

Via LinkedIn wees John May mij een tijdje geleden op Bersin’s bijdrage.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Chatbot voor het bevorderen van reflectie

Reflecteren is een belangrijke activiteit in het kader van meer verdiepend leren. Een chatbot kan reflecteren bevorderen.

Dat laat Joitske Hulsebosch zien in de bijdrage Meet Beau, a reflection chatbot.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leren we beter door te werken, via collega’s of via cursussen/trainingen? We weten het niet.

De afgelopen week stuitte ik op een al wat ouder maar nog steeds relevant artikel op de website van de Association for Talent Development waarin gezocht wordt naar het bewijs voor het 70:20:10 model. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage?

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunstmatige intelligentie ons voor de gek kan houden bij het herkennen van gezichten

Het is bekend dat we ongelofelijk kritisch moeten zijn op nieuwsberichten die online verschijnen. Dankzij kunstmatige oftewel artificiële intelligentie (AI) kun je echter ook beeldmateriaal gemakkelijk manipuleren. Weet jij het verschil tussen een echt persoon en een nep-persoon?

James Vincent besteedt in The Verge aandacht aan WhichFaceIsReal.com.Dit is een initiatief van twee wetenschappers van de Universiteit van Washington.

Lees verder
Van SBO | 15-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

About Valamis Group

Het bericht About Valamis Group verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 15-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Invite AI to Join Your Learning and Development Team

Does the prospect of Artificial Intelligence (AI) being part of your learning and development (L&D) processes concern...

Het bericht Invite AI to Join Your Learning and Development Team verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Zoek je een alternatief voor een bepaalde applicatie of software? Hier een tip.

Ik kreeg vanavond de vraag of ik een alternatief kende voor een bepaalde enquêtetool. En toen stuitte ik op een handige site die mij heeft geholpen deze vraag te beantwoorden.

De site AlternativeTo geeft namelijk toegang tot een zeer groot aantal alternatieve applicaties,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vertrouwen van docenten in eigen ICT-bekwaamheden neemt toe

Praktisch alle docenten maken gebruik van ICT in het onderwijs. Het vertrouwen in de bekwaamheden om ICT te gebruiken neemt ook toe. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

In de Verenigde Staten is in opdracht van een “Learning Company” onder bijna 1300 docenten onderzoek gedaan naar datgene waar docenten optimistisch over zijn,

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Leanne Witjas

Young Recruit Leanne Witjas Founder T-wise Aanbeveling: Leanne Witjas is vorig jaar samen met haar partner Noëlle Cobelens...

Het bericht Leanne Witjas verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Dorien Zwijnenburg

Young Recruit Dorien Zwijnenburg Innovatie adviseur Spaarne Gasthuis Aanbeveling: Dorien is een zeer gedreven innovator. Ze is koningin...

Het bericht Dorien Zwijnenburg verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Els Dijkstra

Young Recruit Els Dijkstra Adviseur Leren en Ontwikkelen Interzorg Aanbeveling: Els is net als ik, sinds 1...

Het bericht Els Dijkstra verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Loes Thuis

Young Recruit Loes Thuis Opleidingskundig ontwerper en ontwikkelaar Savant Learning Partners Aanbeveling: Loes Thuis werkt anderhalf jaar...

Het bericht Loes Thuis verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Vera van Westerlaak

Young Recruit Vera van Westerlaak Projectontwikkelaar & Docent WisMon Bèta-onderwijsinstituut Aanbeveling: Vera is ruim een jaar werkzaam bij...

Het bericht Vera van Westerlaak verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Lieke van Dooren

Young Recruit Lieke van Dooren Opleidingsontwikkelaar Plieger – ThermoNoord Aanbeveling: Lieke is een fris jong talent die enorm...

Het bericht Lieke van Dooren verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van SBO | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Rachelle Handgraaf

Young Recruit Rachelle Handgraaf Oprichter bij CANDO learning  +  Ken&Ben, training en coaching voor Young Professionals Aanbeveling:...

Het bericht Rachelle Handgraaf verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van een leven lang leren

Ray Schroeder signaleert vijf belangrijke trends op het gebied van “Professional and Continuing Education”. Hij focust zich daarbij op een leven lang leren dat door hoger onderwijs-instellingen wordt verzorgd. Mede daardoor mist Schroeder m.i. een aantal belangrijke trends.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 12-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Een blended leerinterventie in 1 dag

OP AANVRAAG - Hoe ontwerp je een blended en online leertraject? Wat zijn goede werkvormen? En wat vraagt het van je om online leren te faciliteren? Lees verder
Van SBO | 12-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Bohn Stafleu van Loghum: Zorgverlener voor de zorg

Zorgprofessionals zijn met hart en ziel betrokken bij hun vak. Om ervoor te zorgen dat ze zich...

Het bericht Bohn Stafleu van Loghum: Zorgverlener voor de zorg verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van online activerende werkvormen

In de micromodule Activeren in online onderwijs van de Open Universiteit wordt onder meer verwezen naar de publicatie ‘Activerende werkvormen. Een praktische gids voor je onderwijs’ van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Deze uitgave bevat 21 activerende werkvormen.

Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste