Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering door Bruggen Bouwen #cvimc

Tijdens de eerste workshopronde van het CvI-congres heb ik een sessie bijgewoond over een traject van Kennisnet en saMBO-ICT om professionalisering ten behoeve van digitalisering gedegen aan te pakken.

Martijn Bijleveld opende deze sessie die door Kennisnet en saMBO-ICT met een korte toelichting op de strategische agenda digitalisering mbo. Digitalisering van het leren heeft een forse professionaliseringscomponent. Bruggen Bouwen is een professionaliseringsaanpak.

Frans Schouwenburg ging in op het gegeven dat i-coaches binnen veel instellingen, met wisselend succes, worden gebruikt om verbinden te zijn tussen onderwijs en ICT. Volgens een analyse zijn er zes succesfactoren die er voor zorgen dat i-coaches een succes zijn. Zo is het belangrijk om het werk van i-coaches ten koppelen aan onderwijskundige doelen, en hen een structurele positie te geven binnen instellingen. i-Coaches kunnen zweven binnen hun instellingen, o.a. vanwege geen structurele positie.

Deze bevindingen waren aanleiding om te kijken naar hoe je i-coaches kunt versterken. Daarvoor hebben Kennisnet en saMBO-ICT een aanpak ontwikkeld:

  • Pilots in twee fasen (borging instrument i-coaches en professionalisering).
  • Er wordt een masterclass aangeboden over het organisatietraject. Over het leggen van het fundament. De masterclass bestaat dan uit drie dagdelen. N drie sessies heb je dan een plan van aanpak met een business case. Zeven stappen worden daarbij gevolgd (van overkoepelende visie, via de opdracht van de i-coach, naar de business case).
  • Peergang (leren van i-coaches). Zes rollen van de i-coach zijn daarbij van belang (veranderkundige, trainer, coach, onderwijskundige, adviseur en technovator). Per rol zijn modules ontwikkeld. Een synchroon online platform en een Wikiwijs-arrangement spelen daar een belangrijke rol bij.

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met:

  • De masterclass
  • Peergang
  • ICT-Bekwaamheid

In mijn groepje hebben daarbij onder ander gekeken naar de opzet van de masterclass. Zo hebben we het gehad over de positie van leren en ontwikkelen, en over het belang om als leidinggevenden sturing te geven aan de vertaalslag van missie gefaciliteerd met ICT naar de opdracht van i-coaches.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)