Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor december 2021

Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Prettige kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar!

Ik hoop dat jullie heel fijne kerstdagen zullen hebben. Voor mij is dit een periode om bij te komen van de hectiek sinds de zomer, om terug te blikken op afgelopen jaar en om vooruit te blikken naar 2022.  Het is voor mij ook een gezellige periode waarin ik tijd

The post Prettige kerstdagen en alvast een gelukkig en gezond nieuwjaar! first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie belangrijke trends die de ‘ed tech’ industrie beïnvloeden

Ik besteed regelmatig aandacht aan trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Deze ontwikkelingen raken meestal onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en de L&D-functie. Natalie Schwartz beschrijft drie belangrijke trends die vooral bedrijven raken die leertechnologie ontwikkelen en aanbieden. Volgens mij is het ook belangrijk dat de ‘vraagkant’ kennisneemt van deze trends.

The post Drie belangrijke trends die de ‘ed tech’ industrie beïnvloeden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn

Ray Schroeder beschrijft in Tech Trends in Higher Ed: Metaverse, NFT and DAO drie technologische trends met gevolgen voor het (hoger) onderwijs. Schroeder verwacht dat deze trends de komende jaren impact zullen hebben. Gezien de ervaringen met de adoptie van nieuwe technologie lijkt me dat een wat optimistische inschatting. De

The post Drie educatieve technologische trends voor de langere termijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Toepassingen van ‘immersive learning’

‘Immersieve technologie’ is de overkoepelende term voor alle technologie die het mogelijk maakt om de echte en virtuele wereld met elkaar te integreren. Virtual reality en augmented reality maken hier deel van uit. Wat zijn educatieve toepassingsmogelijkheden en voorbeelden van deze technologieën? Daarover gaat de bijdrage Immersive Learning: Will AR

The post Toepassingen van ‘immersive learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tips voor het verzorgen van online onderwijs

Het onderwijs mag zich weer opmaken voor een periode van online onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal tips samen die docenten hierbij kunnen helpen. Vooropgesteld: ik vind het een slechte zaak dat het demissionaire kabinet teruggekomen is op de belofte dat het onderwijs niet meer dicht zou gaan

The post Tips voor het verzorgen van online onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit

Sinds het begin van de Coronacrisis zijn we online video meer intensief gaan inzetten voor opleiden en onderwijs. Het gebruik van online video voor educatieve doelen is niet altijd een doorslaand succes. Volgens Erin Crips heeft online video zelfs een negatieve reputatie gekregen. Crisp beschrijft in de Educause Review hoe

The post Online video’s: combineer effectiviteit en authenticiteit first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe hercertificering in Moodle Workplace de KAM-coördinator kan helpen

KAM-coördinator De laatste jaren zien we in toenemende mate dat bedrijven de verantwoordelijkheden voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en de zorg voor het milieu centraal bij één persoon hebben ondergebracht, de KAM-coördinator. Soms als neventaak bij kleinere bedrijven, soms als afdeling bij grote bedrijven. Daar wordt het vaak QHSE-management genoemd (Quality, Health, Safety en Environment). De KAM-coördinator […]


Het bericht Hoe hercertificering in Moodle Workplace de KAM-coördinator kan helpen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk)

De afgelopen week is de derde volledig herziene editie van het Handboek Human Resource Development verschenen. Hoofdstuk 38 is van mijn hand. Rob Poell en Joseph Kessels hebben samen met zo’n tachtig auteurs een bijna 900 pagina’s tellend handboek gepubliceerd over een scala aan vraagstukken “op het snijvlak van leren,

The post Opleiden, leren en ontwikkelen met leertechnologie (hoofdstuk) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord)

‘Constructive alignment’ is een bekend principe op het gebied van onderwijsontwikkeling. Dit principe kun je m.i. ook vertalen naar en toepassen op beleid. Je zou beleidsplannen en bijvoorbeeld ook een regeerakkoord op basis hiervan moeten evalueren en beoordelen. Gisteren hebben VVD, D66, CDA en Christenunie na ruim negen maanden hun

The post Waarom ‘constructive alignment’ ook belangrijk is voor het beoordelen van beleid (zoals een regeerakkoord) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Inschrijving geopend MoodleMoot 15 maart 2022

Stichting Mnet Benelux De Nederlandse stichting die elk jaar een MoodleMoot wil organiseren heeft een datum gepland voor het jaarlijkse Moodle event: dinsdag 15 maart 2022. Reserveer deze datum als je dit niet wilt missen. Stichting Mnet Benelux is nu hard bezig met het samenstellen van het programma. Als bestuurslid van deze stichting heb ik […]


Het bericht Inschrijving geopend MoodleMoot 15 maart 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 4.0 komt uit in maart en 4.1 in november 2022

Status van Moodle 4.0 Dat de nieuwe release van Moodle 4.0 zou uitlopen hadden de meeste Moodlelaars wel verwacht. De oorspronkelijke bedoeling was november van dit jaar. Al snel werd het voor kerst 2021 en later werd januari 2022 al releasemoment genoemd. Vanmorgen werden wij geïnformeerd door Moodle HQ dat Moodle 4.0 in maart gaat […]


Het bericht Moodle 4.0 komt uit in maart en 4.1 in november 2022 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Video over wat je moet doen en laten bij simultaan onderwijs #oeb21

Zac Woolfitt heeft een video gemaakt van zijn presentatie tijdens de OEB over de do’s and don’ts van ‘simultaan onderwijs’ in een hybride virtuele klas. Zac bakent eerst wat begrippen af. Simultaan onderwijs vindt volgens hem plaats in hybride virtuele klaslokalen die zijn ontworpen om zowel studenten ter plaatse als

The post Video over wat je moet doen en laten bij simultaan onderwijs #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Kasper Spiro | 13-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

I’m stepping aside as the CEO of Easygenerator

I have decided that I will step aside as CEO of Easygenerator. Starting January 1, 2022, I will become the company’s Co-founder and Chief Learning Strategist instead. Let me explain.  

This past December first marks 11 years since I became the CEO of Easygenerator. In these 11 years, I have played my role in bringing the organization to where it is today. In this period we switched the tool from an instructional design tool to a tool for employees based on our Employee-generated learning approach. We moved to a pure SaaS model: a 100% cloud-based and a 100% subscription-based. We switched from selling via a network of partners to a direct selling approach. We changed everything except the name Easygenerator.  

And this paid off. We are now a fantastic organization of more than 100 people, with customers from over 50 countries. Our revenue is over 9.000.000, and it is still snowballing.  We have offices in Rotterdam, Zhytomyr, Dubai, and Medellín, and even more, people scattered around the globe. We’ve become an amazing place to work, with a unique team that is incredibly diverse and has an amazing culture. We have a product that delivers great value to our customers, and we have unprecedented customer support.   

I’m so proud of what we have achieved. The next step in Easygenerator's ambition is to grow to a revenue of 100 million, which means we’d need around 1000 people. While I’m excited about where we are heading, I’m unsure if I’m the right person to lead the company in this next phase. On top of that, I’m sure that I would not enjoy leading this process. It is not where my heart is; it is not where my strength is.  

When I look at the work I’ve done, there are some activities I like more than others. I love working on the company’s vision and translating that into the product’s direction. I love thought-leader activities like writing, presenting, hosting the podcast, and leading webinars. I love the conversations I have with our customers: challenging them, helping them, informing them.  

These are the things that I want to spend more time on, and that is precisely what I will be doing. I’m focusing on the things where I can bring the most value, and those things happen to be the things that I like most — the things that give me energy.  

We decided that Jan-Kees de Jager will become the new CEO of Easygenerator. He has been a shareholder at Easygenerator for 17 years now. In the last two years, he was more closely involved as the president of our board. He and I are 100% aligned on the goals and direction of Easygenerator. He is the perfect person to lead the company into its next phase of growth.  

I’m looking forward to focusing on those elements of my work that allow me to bring my unique value to the company, the employees, the product, and our customers. It also means I do plan on writing more often on this blog next year, so you will be hearing more from me. 

Kasper Spiro stepping aside as CEO of Easygenerator

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meer transparantie bij het gebruik van data in een LMS

The New LMS Rule: Transparency Working Both Ways is een kritisch betoog van Lance Eaton over het gebruik van data in een leermanagementsysteem. De auteur pleit daarin voor een radicale vorm van transparantie. Eaton stelt dat wij ons terecht zorgen maken over hoe bedrijven als Meta en Google omgaan met

The post Meer transparantie bij het gebruik van data in een LMS first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het belang van technologische geletterdheid

FutureLearn heeft onlangs een artikel gepubliceerd over ’technologische geletterdheid’.  Deze vorm van geletterdheid moet ervoor zorgen dat we technologie gebruiken op een manier die ons ten goede komt. Best belangrijk in een samenleving waarin (digitale) technologie alomtegenwoordig is. De samenstellers gaan in deze bijdrage in op: Wat is technologische geletterdheid?

The post Het belang van technologische geletterdheid first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 10-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Win-win situatie met nieuwe Avetica Partner Programma

Avetica Partner Programma Samen met Avetica jouw e-learning business laten groeien. Dat is de drijfveer achter het Avetica Partner Programma. Met deze nieuwe vorm van samenwerken willen wij voor alle partijen een win-win situatie creëren. Als Avetica Partner mag je het meest krachtigste LMS ter wereld, namelijk Moodle Workplace, aanbieden aan jouw klanten. Avetica zorgt voor […]


Het bericht Win-win situatie met nieuwe Avetica Partner Programma is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie

Op 10 januari 2022 start bij de Open Universiteit de online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie.  Deze module is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op dit gebied. In deze module ga je eerst in op het begrip onderwijskwaliteit, en hoe kwaliteit voor verschillende belanghebbenden een andere invulling kan

The post Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst

‘The Exponential Age’ is een recent verschenen boek van Azeem Azhar. Volgens Joshua Kim is deze uitgave een prima startpunt om na te denken over de toekomst van het (hoger) onderwijs. Azhar stelt in The Exponential Age dat de technologieën van de 21e eeuw exponentieel veranderen, terwijl de instellingen die

The post De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden?

Het einde van het kalenderjaar nadert. Zoals gebruikelijk verschijnen er in deze tijd weer bijdragen met bespiegelingen over ‘emerging technology trends‘ op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost bespreek ik twee bijdragen. Wat zijn overeenkomsten en verschillen? De bijdrage zijn: 5 Hottest EdTech Trends For 2022

The post Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leercultuur en gamification op de #OEB21 conferentie in Berlijn

Ik had dit jaar wel veel zin in de #oeb21 conferentie in Berlijn. Ik heb zelf een workshop gegeven over humor, geleerd over leercultuur en inspiratie voor gamification en ook nog lekker uit eten (terwijl dat in Nederland niet meer kon). Ik had geen voorpret vantevoren helaas…. Ik kon het bijna niet geloven denk ik. […] Lees verder
Van Avetica | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

RemindoToets gekoppeld met Moodle Workplace

Wat is RemindoToets? RemindoToets is een toets- en examinering platform van Paragin. Deze applicatie faciliteert het volledige proces van toetsen en examineren, zowel oefentoetsen (formatief) als examens (summatief). Net zoals in Moodle kan je toetsen samenstellen met verschillende vraagtypes zoals hotspotvragen, sleep- en sorteervragen en open vragen. Hierbij kun je uiteraard ook afbeeldingen, video’s en […]


Het bericht RemindoToets gekoppeld met Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale upgrade: L&D’er als gids in de wereld van online leren

Door: Huub van Zwieten, Oprichter TalentFirst, medeontwikkelaar Future Fit Learning programma, schrijver en spreker over talentontwikkeling en werkgeluk. Het aanbod van online leren groeit exponentieel. Jezelf ontwikkelen wordt voor iedereen beschikbaar op een laagdrempelige manier. En toch, hoe mooi het ook klinkt, technologie en online leren alleen werkt niet. Mensen verdwalen in het aanbod, online [...]

Het bericht Digitale upgrade: L&D’er als gids in de wereld van online leren verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

New Hope for Learning Evaluation: Two Innovations to Support Effective Practices

Door: Will Thalheimer, PhD, MBA, Principal at TiER1 Performance. In our field, the learning-and-performance field, we often leave learning evaluation as a low priority. We know it’s important, but we are often frustrated with what we can do in measuring learning. Traditional models leave us wanting, the surveys we ask of our learners keep us [...]

Het bericht New Hope for Learning Evaluation: Two Innovations to Support Effective Practices verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zevenentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning

Vanavond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een online gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Ik onderscheid maar liefst zevenentwintig trends. Deze trends zijn trouwens niet allemaal aan de bod gekomen. Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend

The post Zevenentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 07-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geef met behulp van leertechnologie feedback die lerenden aan het denken zet

De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren [...]

Het bericht Geef met behulp van leertechnologie feedback die lerenden aan het denken zet verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Avetica | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Portfolio’s Reconcept en Vrest gekoppeld in Moodle Workplace

Inzicht ontwikkeling medisch professionals E-portfolio’s worden jarenlang al gebruikt in het ontwikkelen van medisch professionals. In een portfolio verzamelt de lerende bewijsstukken om te aan te tonen dat hij voldoet aan bepaalde competenties. De lerende mag zelf bepalen welke items hij deelt met zijn beoordelaars. Een aantal wetenschappelijke verenigingen van de Federatie Medisch Specialisten gebruiken […]


Het bericht Portfolio’s Reconcept en Vrest gekoppeld in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Performance meten met data bij Bronkhorst High-Tech

Door: Geraldine Voost, Global L&D Manager Bronkhorst High-Tech. Bij Bronkhorst High Tech is Geraldine Voost de aanjager van het meetbaar en aantoonbaar maken van performance. Hoe kreeg zij de directie mee om een multidisciplinair team (bedrijfskundigen, experts lean six sigma) op te zetten? En hoe komen zij vanuit analyses tot meetbare én succesvolle resultaten? Performance [...]

Het bericht Performance meten met data bij Bronkhorst High-Tech verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Functionele onboarding: flexibiliseren door leren en werk te verbinden

Door: Geraldine Voost, Global L&D Manager Bronkhorst High-Tech & Marco Breuker, Learning & Performance  Officer Bronkhorst High-Tech. Vanuit de Performance-Based-Learning methodologie (70:20:10), worden bij Bronkhorst Functionele Onboarding trajecten opgezet. Uitgangpunt is hierbij wat de (strategische) doelstellingen zijn. Daarnaast zijn taakhelderheid, feedback op performance, weten wat er van je verwacht wordt en hier de juiste middelen [...]

Het bericht Functionele onboarding: flexibiliseren door leren en werk te verbinden verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Effect based descisionmaking in leren

Door: Edward Blom, Intelligence Professional QualityAhead. Data wordt vaak als ingewikkeld ervaren. “Dat is iets met computers” en “Computers zijn moeilijk en doen niet wat ik wil”. Alsof het gelijk antwoord moet geven op je vraag. Termen als Datagedreven werken, Analytics en Datamanagement worden gebracht alsof het oplossingen zijn voor jouw probleem. Dat wekt verkeerde [...]

Het bericht Effect based descisionmaking in leren verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Structureren van data en processen. Hoe maak je de eerste stap?

Door: Edward Blom, Intelligence Professional QualityAhead. Als je weet wat je als organisatie wil, dan komt de #HoeDan vraag. Executie is lastiger uit te voeren dan er over te praten. Visie moet geen droom blijven. Met welke acties moet je dan eerst aan je aan de slag. Wat zijn dan concrete stappen?  Het gebruiken van [...]

Het bericht Structureren van data en processen. Hoe maak je de eerste stap? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van learning analytics: eenvoudig aan de slag

Door: Yola de Lange, L&D adviseur Volare Learning. Aan de hand van voorbeelden uit de corporate wereld zie je hoe je laagdrempelig aan de slag kan gaan met data benutten voor learning en performance. Hoe toon je het bestaansrecht van jouw L&D-interventies aan? Aan de hand van voorbeelden zie je hoe je jouw plan van [...]

Het bericht Voorbeelden van learning analytics: eenvoudig aan de slag verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Versterk je ontwerp met de Jobs-to-be-Done benadering

Door: Ger Driesen, Learning Innovation Leader. Learning eXperience Design is populair: door middel van empathy maps en persona’s wordt de lerende centraal gesteld om zo de leerervaring te verbeteren. Dat is een goed startpunt, maar het blijft vaak bij algemene kenmerken: leeftijd, opleiding, interesses. De Jobs-to-be-Done benadering gaat dieper en  focust op behoeftes van de [...]

Het bericht Versterk je ontwerp met de Jobs-to-be-Done benadering verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Verbeter het effect van soft skills trainingen

Door: Jolanda Botke, Lecturer Tilburg University & Pelikaan Performance Advies BV. Er wordt veel geld uitgeven aan soft skills trainingen. Maar zijn deze trainingen effectief? Het promotieonderzoek van Jolanda laat zien dat de transfer naar de werkplek een stapsgewijs proces is, waarin werknemer en werkgever samen verantwoordelijk zijn voor een goede toepassing van het geleerde. [...]

Het bericht Verbeter het effect van soft skills trainingen verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Is jouw organisatie klaar voor een data-aanpak?

Door: Lianka Bruijnen, Consultant Morgens Om gericht aan de slag te gaan met data is het belangrijk dat je weet in hoeverre jouw organisatie klaar is om te werken met data. Wat doen jullie al? Er is vaak veel data beschikbaar, maar welke informatie heb je nodig? Wat zijn de strategische doelstellingen? Aan de hand [...]

Het bericht Is jouw organisatie klaar voor een data-aanpak? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Anders leren kijken: systeemdenken voor de L&D’er

Door: Paula Kaag, Organisatiecoach en veranderkundige. Leren is nooit een doel op zich: het is bedoeld om de prestaties te verbeteren. Als L&D’er is het daarom belangrijk om zicht te hebben in waar prestatieproblemen vandaan komen. Is er daadwerkelijke sprake van een leerprobleem? De context van werk is een organisch geheel, waarin allerlei patronen ontstaan. [...]

Het bericht Anders leren kijken: systeemdenken voor de L&D’er verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs

De afgelopen tijd zijn verschillende bijdragen verschenen over de Metaverse en de betekenis van deze ontwikkeling voor leren, opleiden en onderwijs. Ik wil vier van deze bijdragen hier kort de revue laten passeren. Het eerste wat daarbij opvalt, is dat de naam ‘Metaverse’ steeds wordt uitgelegd. Dat is tekenend voor

The post Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op editie 2021 van de Online Educa in Berlijn #OEB21

De afgelopen week vond in Berlijn de Online Educa plaats. In deze bijdrage blik ik mede aan de hand van mijn impressies terug op dit inspirerende evenement. Wat waren belangrijke thema’s? De verwijzingen naar mijn bijdragen vind je ook onderaan. Impact Covid-19 Het was best wel spannend of de OEB

The post Mijn terugblik op editie 2021 van de Online Educa in Berlijn #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we zorgen voor een succesvolle invoering van leerprojecten bij digitale transformatie #oeb21

De laatste sessie van de Online Educa, die ik vandaag kon bijwonen, werd verzorgd door een oude bekende van mij: Philippe Seynaeve, Implementation and Change Manager, CIBG/CIRB (Regionaal ICT Centrum Brussel). Philippe faciliteerde een board sessie over goede voorbeelden en succesfactoren voor de invoering en adoptie van leerprojecten. Je moet

The post Hoe kunnen we zorgen voor een succesvolle invoering van leerprojecten bij digitale transformatie #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is L&D? #oeb21

Deze sessie van de Online Educa ging over een visie op een toekomstgerichte L&D, de huidige status van L&D in relatie tot deze visie en te ondernemen stappen om L&D naar een hoger plan te brengen. Nele Graf en Anja Schmitz hebben onderzoek gedaan naar toekomstbestendig L&D in Duitsland. Zij

The post Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is L&D? #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Impressie van de OEB-beurs #oeb21

De Online Educa kent ook altijd een beurs met aanbieders van leertechnologieën. Deze aanbieders maken deze conferentie mede mogelijk. Een aantal fungeert als sponsor. Wat valt me op? Je vindt er aanbieders van online content zoals Cobidu die diverse micromodules aanbieden. Maar auteursomgeving iSpring staat er bijvoorbeeld ook. Diverse aanbieders

The post Impressie van de OEB-beurs #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21

Tijdens dag 2 van de Online Educa kun je kiezen uit twee plenaire openingen. Ik heb de opening bezocht waarin twee leidinggevenden op het gebied van L&D van twee grote arbeidsorganisaties vertelden over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen, en de rol van L&D daarbij. Binnen arbeidsorganisaties wordt

The post De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21

Onder leiding van oud-Lagerhuis lid Harold Elletson vond weer een Online Educa Debat plaats. De stelling luidde dit keer: This House believes Education has failed to learn the lesson of Covid-19. Tijd voor weer een ronde onderwijs ‘bashen’? Argumenten voor de stelling (door een student en een docent). Veel lerenden

The post Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21

Bij het ontwerpen van blended learning kun je kiezen tussen de drie manieren in de titel van deze post. Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa in Berlijn een sessie verzorgd over didactische overwegingen die je hierbij kunt hanteren. Ik ben eerst kort ingegaan op de drie manieren. Daarbij heb

The post Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21

Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’.  De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken. Twee deelnemers konden fysiek niet aanwezig zijn en gaven via Zoom een bijdrage. Andreas Wittke van

The post Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21

Veel onderwijsinstellingen hebben het afgelopen jaar ervaring opgedaan met wat onder meer ik ‘simultaan onderwijs‘ noem. Veel betrokkenen spreken echter van ‘hybride’ leren. Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 21 deelden een aantal instellingen praktische do’s en don’ts voor doceren en leren. Herwig Rehatschek van de universiteit van Graz

The post Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21

Vanochtend is editie 2021 van de Online Educa in Berlijn daadwerkelijk van start gegaan. Met Fons Trompenaars en Marleen Stikker had deze opening een groot Nederlands gehalte. Belangrijke vraag: Zijn wij in controle, of controleert technologie ons? Er nemen zo’n 650 mensen uit verschillende landen deel aan deze editie. Normaliter

The post Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21

Op dit moment zit ik in de ICE vanuit Düsseldorf naar Berlijn. Ik bezoek morgen en vrijdag de Online Educa. Bijna traditiegetrouw blik ik aan de vooravond van deze conferentie vooruit op dit evenement. Impact Covid-19 Covid-19 drukt een grote stempel op de OEB. De organisatie heeft allerlei maatregelen genomen

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder