Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 21-01-2022 | Article Rating | (0) reacties

E-learning trends voor 2022

E-learning trends voor 2022

E-learning kwam op in de jaren ‘90 van de vorige eeuw en is daarna langzaam uitgegroeid tot een niet meer weg te denken leeroplossing. Dat blijkt. Voor de pandemie gebruikte al meer dan de helft van alle bedrijven e-learning als leermiddel. En dat aantal loopt alleen maar op. Want nu we door de pandemie veelal thuis werken en meer en meer videobellen, is e-learning als leermiddel helemaal ingeburgerd. E-learning is geen trend meer in 2022, maar een blijver!

Binnen e-learning zijn er wel trends en ontwikkelingen, waarbij het vooral gaat over de te onderscheiden soorten en vormen van e-learning. Recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat 69% van de e-learning-gebruikers het liefst met (interactieve) video leert in plaats van met teksten. De vraag is of deze trend zich doorzet in 2022. Of dat er andere trends opkomen die het gebruik van video weer laten wegebben. Dit artikel is gebaseerd op een bijdrage van Creativ Technologies dat de volgende drie grote trends binnen e-learning onderscheidt.

1. Meer gebruik van artificial intelligence voor betere leertrajecten

De pandemie heeft laten zien dat iedereen echt wendbaar moet zijn. Het bedrijf dat medewerkers snel kan omscholen als de situatie dit verlangt, heeft de meeste kans om te overleven. Daarom is leren en omscholen extra belangrijk. En doordat we dit nu massaal doen, komt er veel data beschikbaar. Om uit die grote brij met data ook echt iets nuttigs te halen, wordt artificial intelligence (AI) ingezet. Door AI kunnen ontwikkelaars van e-learning makkelijker bij de informatie komen die nodig is om nieuwe learnings te maken. Ze vinden sneller wat de lerenden aan kunnen en nodig hebben. Hierdoor kunnen e-learning ontwikkelaars nog betere leertrajecten maken.

2. Meer gebruik van blended leren met grotere rol voor trainer

Synchrone, gezamenlijke leersessies zullen ook in 2022 een trend zijn. Lerenden willen de mogelijkheid hebben om met trainers te praten. En ze willen met andere studenten kunnen discussiëren. De trainer zal daarom zichtbaar moeten zijn als facilitator. Hij of zij moet zich bewust zijn van de veranderingen in de eisen aan e-learnings. Er zal gedurende de learning meer interactiviteit en meer live-contact zijn. Afwisseling tussen synchroon en asynchroon leren zal door de trainer meer bewust ingezet gaan worden.

3. Meer microlearning, toegespitst op snelle kennisoverdracht bij medewerker

De essentie van e-learning in 2021 was dat microlearning alleen werd ingezet bij learnings met een korte doorlooptijd. De learning moest makkelijk toegankelijk en te doorlopen zijn voor medewerkers. Doordat tijd nu nog belangrijker is, zal de focus in 2022 gaan verschuiven. De vraag: ‘Hoe kunnen we vitale informatie zonder vertraging bij onze medewerkers (en dus klanten) krijgen?’ komt centraal te staan. Nog steeds is de beste oplossing hiervoor de inzet van microlearning, maar nu vanuit een andere invalshoek. Het gaat om snel, waarbij vormgeving minder belangrijk is. Het gaat er om, om de juiste informatie snel bij de medewerker over te brengen én dat die informatie aansluit op zijn of haar behoefte.

De visie van Let’s Learn!

Hoe kijken wij naar deze trends voor 2022? Net zoals Creativ Technologies merken ook wij dat er steeds meer vraag is naar microlearning. Juist omdat microlearnings medewerkers snel en doelgericht voorzien van de benodigde leerstof. Na de koopbeslissing zien wij vaak dat opdrachtgevers niet meer de (leer)tijd van de microlearnings, maar ‘de eigen saus’ als speerpunt hebben. Deze houding kan resulteren in microlearnings die onnodig meer tijd van de lerenden vragen. Tijd die er niet altijd is. Toch verwachten wij dat tijdbesparing als argument voor microlearning steeds belangrijker wordt. Hierbij zien wij ook dat de mate waarin dit speelt afhankelijk is van de branche waarin een opdrachtgever zich bevindt. Zijn er veel veranderingen in korte tijd, dan wordt de doorlooptijd waarin de medewerker leert belangrijker. In onze ogen is dat een goede ontwikkeling: want iets overbrengen in kortere tijd werkt nóg krachtiger.

Meer weten over het juist toepassen van microlearning? Wij staan bij Let’s Learn! ook in 2022 weer voor je klaar. Neem gerust contact met ons op voor een koffiegesprek of het uitwisselen van gedachten over deze blog.

Geschreven door Helma van den Berg, microlearning expert bij Let’s Learn!

Inspiratiebron: What will happen with elearning in 2022, Creativ technologies.

Op site van Let’s Learn! vind je meer informatie over de opkomst van microlearning.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.