Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
APG, de grootste pensioenuitvoerder van Nederland, zocht een manier om individuele werknemers en teams als geheel te laten oefenen met nieuw gedrag. Samen met digital learning bureau Bright Alley ontwikkelden zij een app, gebaseerd op B.J. Fogg’s methodiek Tiny Habits om medewerkers te stimuleren en te ondersteunen in het oefenen van de juiste ‘habits’. Teams [...]
Het bericht MEDEWERKERS VAN GOED NAAR BETER MET TINY HABITS verscheen eerst op Next Learning.
Hoe ervaringen met blended leren in het hoger onderwijs, L&D-professionals kunnen helpen bij opzetten van robuuste, programmatische leerprogramma’s die aansluiten bij een hybride manier van werken.In deze sessie deelt Peggy Hoogstoel, projectmanager bij D2L, haar ervaringen met blended learning in zowel het hoger onderwijs als in de zakelijke markt. We duikendieper in de achtergrond van [...]
Het bericht Hybride werken, Hybride leren! verscheen eerst op Next Learning.
Vraag je je af hoe je leren en ontwikkelen zelf kunt vormgeven binnen jouw organisatie, bijvoorbeeld via een interne academie? Of hebben jullie al een academie opgezet en ben je benieuwd hoe jullie deze nog beter kunnen laten aansluiten op de organisatiedoelen? Tijdens deze workshop deelt Learning & Development professional Babette Bajema haar rijke ervaringen [...]
Het bericht Het vormgeven en aanscherpen van een eigen Academie verscheen eerst op Next Learning 2021.
‘Hearables’ zijn draadloze slimme microcomputers die luidsprekers en microfoons bevatten, en die gebruik maken van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI). Volgens hoogleraar Rory McGreal kunnen deze microcomputers ook een rol spelen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Er zijn echter ook beperkingen, ‘uitdagingen’ en risico’s aan deze nieuwe technologie
De vraag naar flexibel inzetbaar personeel in de zorg is steeds groter geworden. Corona heeft die vraag alleen nog maar prangender gemaakt. Personeel moest in korte tijd worden bijgeschoold, op andere afdelingen worden ingezet en zelfs in andere zorginstellingen bijspringen. Ook zagen we dat de behoefte aan kennisdeling binnen en tussen organisaties een grote vlucht [...]
Het bericht De impact van de EPA systematiek op het zorgonderwijs verscheen eerst op Next Learning 2021.
Welke interventies kan je plegen om de kijkers actief betrokken te houden bij een live webinar? Welke fases kunnen we onderscheiden om de aandacht van deelnemers van begin tot eind vast te houden ? Komt de boodschap wel goed over? Zomaar een paar vragen om tot de kern te komen. Hoe maak je een webinar [...]
Het bericht “Webinars met impact” & “Van webinar naar e-learning” verscheen eerst op Next Learning 2021.
Mbo’s gaan ook na corona verder met online onderwijs, tegen de wil van de Kamer. Aldus de kop van een artikel in de Volkskrant. Minstens vijf mbo-instellingen geven ook dit schooljaar een deel van hun onderwijs permanent online les. Een deel van de docenten begrijpt dit volgens de auteurs niet.
Tijdens mijn zomervakantie heeft Inside Higher Ed het e-book Providing Flexible Learning Models in Higher Education gepubliceerd. De titel dekt de lading helaas maar gedeeltelijk. Het boek (37 pagina’s) bestaat uit een verzameling artikelen die eerder op de website van Inside Higher Ed zijn verschenen. Om het boekje te kunnen
Op maandag 27 september 2021 host Next Learning Valley samen met Ben Betts (CEO Learning Pool) de eerste BARCAMP in Nederland! Altijd al eens kennis willen maken met Ben Betts? Nu is het je kans! Tijdens de BARCAMP neemt Ben Betts je mee door de stappen om Learning Analytics in jouw organisatie tot een succes [...]
Het bericht BARCAMP: Maturity Model voor Datagedreven Leren in de Praktijk met Ben Betts verscheen eerst op Next Learning 2021.
Opruimactie In een post op moodle.org heeft Helen Foster aangekondigd dat niet of weinig gebruikte standaard plugins (core plugins)uitgefaseerd gaan worden. Hoewel de reden niet wordt genoemd, vermoed ik dat de achterliggende reden is dat het teveel kost om deze plugins voor elke nieuwe Moodle versie bij te werken. Dit vind ik een gezonde zaak […]
Het bericht Moodle gaat niet gebruikte core plugins uitfaseren. Welke gebruik jij nog? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
In Audiobooks for Students: Listening to What the Research Says staat Eric Ofgang stil bij het leerzame karakter van audioboeken. Hij doet dat mede op basis van een studie naar de effectiviteit. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage, en wat valt mij daarbij op? Binnen het uitgevoerde onderzoek
Bij UWV werkbedrijf startte de afgelopen twee jaar per maand tussen de 50-70 nieuwe medewerkers. Hoe kan je dan goed blijven opleiden zonder de werkvloer te overbelasten? Het was goed geregeld en een werkplekopleiding van 9 maanden voor nieuwe medewerkers. De evaluaties waren goed en er was tevredenheid bij het lokale management. Maar de belasting [...]
Het bericht Online gespreksvaardigheden trainen met behulp van digitale tools (Praktijkcase UWV) verscheen eerst op Next Learning 2021.
Door de coronapandemie heeft er een enorme verschuiving van leerbehoeften plaatsgevonden. We zagen al een verschuiving naar online en naar blended leervormen, maar vanaf maart vorig jaar groeide dat exponentieel. Bijzonder is dat we met name bij managers een toenemende en andere leerbehoefte constateerde, maar een invulling was vaak ver te zoeken. Zo ver zelfs, [...]
Het bericht Hybride werken en leren: De veranderende leerbehoeften bij managers. verscheen eerst op Next Learning 2021.
Er bestaan honderden MBA’s en de prijzen van sommige MBA’s zijn extreem hoog. Gewoonlijk ziet men prijzen van rond de 20.000 euro met uitschieters in de richting van 100.000 euro. Die tijd is definitief voorbij omdat ook onderwijs onderworpen is aan disruptive innovation: beter, sneller, effectiever en vele malen goedkoper. In een recent artikel van [...]
Het bericht cMBA (Corporate MBA): Een totaal andere aanpak verscheen eerst op Next Learning 2021.
Vanaf 6 september 2021 verzorg ik bij de Open Universiteit de gecertificeerde postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs. Je kunt je hier nog voor inschrijven. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties?
De laatste klas van de basisschool staat voor een groot deel in het teken van de overgang naar de middelbare school. Dat betekent onder meer afscheid nemen van klasgenoten en leerkrachten waarmee je een groot deel van je leven, tot dan toe, hebt doorgebracht. Wij deden dat met een zomerkamp
De opleidingswereld was een van de laatste spelers die de stap richting digitaal definitief moest zetten, corona gaf het laatste zetje. Hans Schuurmans, CEO SkillsTown: “Wij ontdekten gaandeweg dat online leren heel veel voordelen heeft. Eind vorig jaar zijn we door MT1000 (Management Team) zelfs gekozen tot beste opleider van Nederland! We waren aangenaam verrast. Boven [...]
Het bericht SkillsTown gekozen tot beste opleider van Nederland verscheen eerst op Next Learning 2021.
Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit moeten we specifieker kijken naar wát mensen met hun smartphone doen, en mogen we smartphones niet bestempelen “als de boosdoener achter tal van mentale en fysieke kwalen, van eenzaamheid tot verveling tot verslaving”. De onderzoekers gaan volgens mij echter voorbij aan één belangrijk bezwaar
Online Academy is hét platform voor online learning met een bekroonde aanpak, ontwikkeld samen met de grootste opleiders van Nederland. Online Academy biedt organisaties online learning in abonnementsvorm gebaseerd op de unieke en wetenschappelijk onderbouwde ‘high speed learning’ methode. Medewerkers van organisaties kunnen tegen een vast tarief onbeperkt leren bij de beste opleiders van Nederland. [...]
Het bericht Online Academy verscheen eerst op Next Learning 2021.
Mijn zomervakantie is zo’n beetje afgelopen. We zijn dit jaar vanwege verschillende redenen, zoals ‘corona onzekerheid’, in Nederland gebleven. Dat was ook leuk, al heb ik de Griekse zon erg gemist. Normaliter houden wij erg van warm weer, zeilen, een andere cultuur en lezen aan het strand. We gaan ‘s
Verjaardag Vandaag precies 19 jaar geleden werd versie 1.0 van Moodle online gezet. Deze versie is gelijk gepubliceerd als open source met de GPL licentie. Ontwikkelaars uit de hele wereld sloten zich aan bij deze beweging en vanaf toen is het hard gegaan. Moodle is nu een commercieel bedrijf met meer dan 80 medewerkers en […]
Het bericht Gefeliciteerd met 19 jaar Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Moodle 4.0 Vorig jaar is Moodle gestart met een groot project om de gebruikerservaring (User Xperience UX) flink onder handen te nemen. Een project wat ook zeker nodig was. In nauw overleg met de community van docenten, studenten, beheerders, ontwikkelaars, Moodle Partners en de Moodle Users Association zijn de prototypes ontworpen en ontwikkeld. In dit […]
Het bericht Vooruitblik Moodle 4.0: drie nieuwe onthullingen waaronder nieuw cursusoverzicht is eerst gepubliceerd op Avetica.
Ons vorige artikel over H5P was vrij uitgebreid en maakte melding van het verschijnen van een aantal nieuwe H5P content types die echter niet direct bruikbaar zijn in Moodle. Deze week activeerde ik de H5P plugin in een nieuwe Moodle site van een klant en moest alle content types eenmalig installeren. Tot mijn verbazing vond […]
Het bericht H5P nieuwe content types geschikt voor Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Officiele opening Moodle heeft deze week de Moodle Academy officieel geopend! In het persbericht wordt de Academy gepresenteerd als ‘The learning hub for the global Moodle community! In de Moodle Academy kun je gratis online cursussen volgen om je te ontwikkelen als Moodle opleider, beheerder, ontwerper of ontwikkelaar van plugins. Enkele cursussen die je er […]
Het bericht Moodle Academy officieel geopend is eerst gepubliceerd op Avetica.
Aanmelding Moodle beschikt standaard over een aantal aanmeld methodes. Aanmelding, in het Engels ‘Enrolment’, is het proces om gebruikers aan een cursus gekoppeld te krijgen. Naast de standaard methodes ‘Manueel’ en ‘Zelfaanmelding’ kent Moodle een redelijk aantal aanmeld plugins. AutoEnrol Eén van die plugins bestaat al langer en is vrij populair. Het gaat daarbij om […]
Het bericht Plugin voor aanmelding in cursus ‘AutoEnrol’ verbeterd! is eerst gepubliceerd op Avetica.