Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor december 2023

Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2024!

In deze laatste blogpost van 2023 blik ik terug op het afgelopen jaar, met name vanuit het perspectief als zelfstandig adviseur en projectleider. Ik wil jullie bij dezen ook prettige feestdagen wensen, en alvast een goed uiteinde en een gelukkig en gezond 2024. De oorlog in de Oekraïene, Gaza en

The post Hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2024! first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Is AI een soort zeepbel?

Ik sta positief-kritisch ten opzichte van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Ik zie veel mogelijkheden en kansen, maar heb ook oog voor risico’s en beperkingen. Cory Doctorow kijkt vooral met een kritische blik naar technologische ontwikkelingen. In What Kind of Bubble is AI? vergelijkt hij de huidige situatie rondom AI met

The post Is AI een soort zeepbel? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Praktische voorbeelden van blended learning

Med Kharbach vat in deze bijdrage zes artikelen samen van beschrijvingen van blended learning toepassingen, in diverse contexten. De diversiteit van blended learning komt daarbij duidelijk tot uitdrukking. Blended Learning as a Potentially Winning Combination of Face-to-face and Online Learning: An Exploratory Study. Carol Auster implementeerde screencasts in haar inleidende

The post Praktische voorbeelden van blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning en studiesucces

In het artikel “The 5 Pillars of Blended Learning: Building a Solid Foundation for Student Success” beschrijft Sherri Powell vijf pijlers van blended learning die moeten bijdragen aan succesvol studeren. Zij werd snel tijdens haar loopbaan geconfronteerd met een klas die bestond uit lerenden met een zeer diverse achtergrond, zowel

The post Blended learning en studiesucces first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam)

Via Pedro de Bruyckere stuitte ik gisteren op een interview met John Hattie, Dylan Wiliam en Arran Hamilton. Zij reflecteren daarin op de mogelijke gevolgen van AI voor het onderwijs. Ik deel graag een aantal meer of minder opvallende uitspraken met jullie uit deze ruim één uur durende video. De

The post De toekomst van AI in het onderwijs (volgens onder meer John Hattie en Dylan Wiliam) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Intrinsieke motivatie en online en blended leren

Jessica Koehler besteedt aandacht aan onderzoek naar ‘need-supportive teaching‘ om de intrinsieke motivatie bij online en blended learning te bevorderen. Zij vertaalt de bevindingen ook in strategieën die docenten kunnen toepassen bij online en blended learning. Need-supportive teaching (NST) is het bieden van autonomieondersteuning, structuur en betrokkenheid door docenten om

The post Intrinsieke motivatie en online en blended leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Platform voor het verkennen van AI didactiek

Exploring AI pedagogy is een communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs. Het platform werkt als volgt: onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten,

The post Platform voor het verkennen van AI didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren

Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie,  geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan je zou moeten voldoen om online leren tot een succes

The post Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Aftrap AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen in hoe AI binnen een schoolorganisatie ingevoerd en gebruikt kan worden. Gisteravond vond de aftrap plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln. Ik mag deze adviesraad

The post Aftrap AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De 10 belangrijkste onderwijsonderzoeken van 2023 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill vatten voor Edutopia de volgens hen tien belangrijkst onderzoeken over onderwijs samen. De diversiteit aan thema’s is groot. Van het gebruik van integratie van AI, het belang van sociaal-emotioneel leren tot een andere benadering van leesonderwijs. Waar komen de belangrijkste bevindingen in de kern op

The post De 10 belangrijkste onderwijsonderzoeken van 2023 (volgens Edutopia) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI)

Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op

The post Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Boek over ‘Centers for Teaching and Learning’

Veel Nederlandse onderwijsinstellingen beschikken over een ‘Centre for Teaching and Learning’ of zijn bezig met de oprichtring ervan dankzij het nationale Npuls-programma. Onlangs kwam ik een bespreking tegen van een boek over CTLs. Npuls schrijft over een CTL: “Een Center for Teaching & Learning zorgt ervoor dat sectorale ict-voorzieningen en

The post Boek over ‘Centers for Teaching and Learning’ first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen

Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). Samengevat komen de voordelen op het volgende neer: Deze technologieën brengen gebruikers in

The post Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Conversational framework van Laurillard

Het Conversational Framework van Diana Laurillard is op het gebied van online en blended learning een belangrijk kader. Toch ben ik er in al die jaren nog nooit apart op ingegaan. Dat wordt dus tijd. Het Conversational Framework wil een gestructureerd overzicht bieden van de interacties die essentieel zijn voor

The post Conversational framework van Laurillard first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT didactisch en ethisch verantwoord inzetten

Ik heb gisteren een webinar verzorgd voor de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, over het didactisch en ethisch verantwoord inzetten van ChatGPT. Deze organisatie had in september 2023 al eens een webinar over ChatGPT laten verzorgen. Daarom vroeg men mij om eerst in te gaan op de ontwikkeling van ChatGPT en

The post ChatGPT didactisch en ethisch verantwoord inzetten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste tekortkomingen van blockchaintechnologie

Blockchain-technologie is bekend geworden dankzij crypto-geld zoals de Bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt. De verwachtingen waren en zijn dan ook hooggespannen. Volgens Bernard Marr heeft blockchain-technologie echter vijf belangrijke tekortkomingen. De werking van blockchain-technologie is lastig uit te leggen. Ik heb de betaalde

The post De belangrijkste tekortkomingen van blockchaintechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 06-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

50 prompts om je creativiteit bij het ontwerpen te stimuleren

Is ChatGPT jouw creatieve sidekick? Wel, die stelling gooide ik vorige week in de groep tijdens een workshop. En wat denk je? De discussie barstte los! Is het leunen op ChatGPT voor ideeën een recept om zelf lui achterover te gaan leunen of juist een een boost voor je creativiteit? Ik merkte zelf ook een […] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is de zevenendertigste maar mogelijk ook de laatste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Je kunt nog een week aangeven wat jouw voorkeur is ten aanzien van mijn blogposts over dit onderwerp. In deze blogpost besteed ik in elk geval onder meer aandacht aan een recent onderzoek over de

The post Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Dimensies onderwijs flexibel organiseren

In 2016 verscheen de SURF-publicatie Onderwijs op Maat anno 2016 (pdf). Daarin onderscheidt SURF vijf dimensies waarop je onderwijs kunt flexibilisering. Eerder dit jaar publiceerden Kohnstamm Instituut en Kennisnet het model ‘Dimensies flexibel organiseren van onderwijs’ waarin zij aan de hand van zeven dimensies laten zien hoe scholen flexibel onderwijs kunnen

The post Dimensies onderwijs flexibel organiseren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s)

De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. Het gevaar van AI: Gaan studenten er te veel op leunen in plaats van ervan te leren? AI heeft potentie bij het geven van persoonlijke

The post Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Over het belang van ‘check-in’ bij blended learning

Een ‘check-in’ speelt een belangrijke rol bij blended learning en online leren. In deze blogpost sta ik stil bij wat ‘check-in’ inhoudt, waarom het belangrijk is, en hoe je leeractiviteiten ten behoeve van ‘check-in’ met behulp van een leermanagementsysteem (LMS) kunt toepassen. ‘Check-in’ in de context van blended learning heeft

The post Over het belang van ‘check-in’ bij blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

Realiteit en perceptie bij technologie-ondersteund actief leren

De studie “Is Reality in Conflict with Perception? The Impact of Technology-Enhanced Active Learning and Formative Assessment on the Formation of Pre-Service Teachers in the Social Sciences” heeft betrekking op de perceptie van aankomende docenten op het leerzame karakter van een meer activerende didactiek, waarbij technologie wordt gebruikt, versus klassikaal

The post Realiteit en perceptie bij technologie-ondersteund actief leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder