Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik vind het absurd als organisaties roepen dat zij de “Netflix van opleiden en onderwijs” willen worden (
Steve Wainwright van Skillsoft (één van de grote aanbieders van e-learning content) beschrijft dat het succes van Netflix niet alleen wordt bepaald door de inhoud (de films en documentaires), maar ook door de kwaliteiten van het platform zelf:
Great content and critically acclaimed programmes drive people to subscribe, and the easy-to-use, engaging platform keeps them coming back.
Onderzoek van Skillsoft en Towards Maturity laat volgens hem zien dat maar liefst 60% van de e-learning cursussen geen succes zijn (veel uitval, weinig engagement). Volgens Wainwright ligt dat ook aan het gebruikte platform, en niet alleen aan de inhoud.
Hij stelt dat we lerenden als ‘consumenten’ moeten beschouwen. Zij moeten in staat zijn content heel gemakkelijk te vinden (1 op de 4 lerenden zegt daar mee te worstelen). Want drukbezette werknemers willen leren en niet zoeken naar content.
Dat betekent dat een digitale leeromgeving lerenden in staat moet stellen een grote variëteit aan content (dus niet alleen online cursussen) te cureren:
Wainwright gaat daarbij helaas ook in op de leerstijlen-flauwekul.
Daarnaast is intuïtief navigeren volgens hem belangrijk. Leerplatforms moeten ook aantrekkelijk te gebruiken zijn. Verder moet je makkelijk kunnen pauzeren en hervatten, en zou het leerplatform ook ‘micro-learning content’ moeten bevatten. Artificiële intelligentie zal er aan bijdragen dat relevante gebruikerservaringen beter kunnen worden gebruikt.
Wainwright concludeert:
Today’s learners need a modern, engaging and intuitive platform – one that focuses on engagement, and offers relevant, curated content.
Ik ben het met de auteur eens dat een digitale leeromgeving intuïtief moet zijn, aantrekkelijk te gebruiken en lerenden in staat moet stellen snel relevante content te vinden (en bij voorkeur niet alleen online cursussen en trainingen). Wat dat betreft is er nog veel te verbeteren aan digitale leeromgevingen. De laatste tijden profileren leerplatforms zich mede daarom ook als ‘learning expierence plaforms‘.
Echter, ook nu gaat de vergelijking met Netflix lang niet volledig op:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.