Agenda
|
Nieuwe columns
Ernst Mutgeert van inBrain stelt in zijn column dat leren weliswaar over de inhoud gaat, maar dat het oog ook wat wil. Esthetiek is van invloed op de effectiviteit van het leren. Een goede user experience zorgt er voor dat een cursist een training op een positieve manier beleeft en daardoor meer leert, is zijn stellige overtuiging.
Anton de Boer van Icademy reageert in zijn column op een eerdere bijdrage van Eelko Huizing, die stelde dat leersoftware vaak lastig en lelijk is. De Boer adviseert het gebruik van interactieve video. Gemakkelijk om te maken. En de interacties vergroten de betrokkenheid van de deelnemer en daarmee de communicatieve waarde.
Joost Uitdewilligen van TinQwise stelt dat we van Van Big Data naar Big Behavior migreren. We moeten naar een hogere acceptatiegraad van online leren. En dat lukt alleen als we de discussie verplaatsen van de nieuwste technieken naar het menselijk gedrag.
In een tweede column vraagt Joost Uitdewilligen zich af of Immersive learning de volgende stap is. Leren door je letterlijk te verplaatsen in een ander. Met de Oculus Rift op kan het, virtueel. En bij TinQwise experimenteren ze ermee. Daar kijken ze kijken of gedrag kan worden veranderd met behulp van empathie.
Erik Huisman van Splintt constateert dat zijn omgeving in toenemende mate boekmoe wordt. "Boeken zijn fijn voor bij de openhaard? Fijn voor IN de openhaard, zul je bedoelen!", vond een collega. "Ben ik nou een ouwe man aan het worden of zit er aan de jeugd van tegenwoordig een steekje los?" vraagt Huisman zich af.
De beste apps voor in de klas
De komst van smartphones en tablets heeft een enorme push gegeven aan e-learning. Ook heeft de explosie van beschikbare apps een wereld aan handige hulpmiddelen voor docenten opgeleverd. Wat zijn nu de beste apps voor in de klas van dit moment?
Nearpod
Een van de leukste en meest complete apps voor in de klas, dat is Nearpod. Nearpod is een zeer compleet interactief systeem om o.a. content te delen met leerlingen. Denk aan uitgebreide presentaties en quizzen. Nearpod is gedeeltelijk gratis en verkrijgbaar voor iOS, Android, WindowsPhone en als webapplicatie.
Kahoot
Minder compleet dan Nearpod, maar wel helemaal gratis. Met Kahoot maakt u quizzen waaraan de leerlingen kunnen deelnemen met hun smartphone. Op het grote scherm zien ze tussenstanden en de einduitslag. Dit is allemaal zeer gelikt vormgegeven. Kahoot werkt op alle platformen.
Onze Taal app
Vooral handig voor leerlingen, maar soms kan een leraar ook wel eens wat hulp gebruiken. Deze gratis app van Onze Taal geeft razendsnel antwoord op duizenden vragen over de Nederlandse taal. Deze app is verkrijgbaar voor iOS en Android.
Wikipanion
Ook Wikipanion is een handige app voor leerlingen. Met Wikipanion kunnen ze op een gemakkelijke en intuïtieve manier door Wikipedia navigeren. Handig hulpmiddel bij het maken van een werkstuk. Wikipanion is alleen verkrijgbaar voor iOS.
Google+
Het sociale netwerk van Google is het ideale hulpmiddel om een community voor de klas te creëren. In Google+ kunt u “kringen” oprichten. Een eigen kring voor uw klas betekent een eigen plek om met elkaar te communiceren en dingen te delen, waar u maar wilt.
Dit is uiteraard slechts het topje van de ijsberg als het om apps voor in de klas gaat. Met moderne apparaten als bijvoorbeeld de Galaxy Note 4 van Samsung beschikt de leraar van nu over een tablet en telefoon in één. De ontwikkelingen staan niet stil, ze gaan zelfs sneller dan ooit.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Cases van de maand:
De praktijkcase van aNewSpring laat zien hoe je video kunt inzetten, om de effectiviteit van praktijkbijeenkomst te verhogen. Bij de praktijktraining van brandweerlieden bleek dat niet iedereen over de juiste basiskennis beschikte. Leren uit boeken, bleek niet de meest geschikte manier van voorbereiden. Vandaar dat werd gekozen voor video's, waarin de brandweerman of -vrouw in eigen tempo de noodzakelijke voorkennis eigen kan maken.
De praktijkcase van TinQwise gaat over preboarding: het opleiden van medewerkers voor een nieuw bedrijf. APM Terminals opent dit jaar een nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte. TinQwise ontwikkelde samen met APM Terminals MVII een compleet opleidingsplan mét online academy. Honderden medewerkers werden bijgeschoold en opgeleid voor hun werkzaamheden in deze hypermoderne terminal.
Next Learning 2015
Op 22 april biedt Next Learning de kans om in één dag op de hoogte te zijn van wat leren te bieden heeft. Belangrijk keynotesprekers zijn zoals Viktor Mayer Schönberger - Big Data & Learning - Vipin Moharir - Baanbrekende Intelligentie - en Erik Scherder - Brein & Performance. Deelnemers kunnen hun eigen programma samenstellen uit het ruime aanbod.
Trending topics:
Een uitgebreid overzicht van de dag is te vinden op de site van het event.
Gratis of met korting naar LEARNTEC
Als partner van de LEARNTEC heeft e-learning.nl exclusief voor de lezers van de nieuwsbrief de volgende aanbieding bedongen. Bezoek aan de beurs is gratis; voor toegang tot het driedaagse congres betalen de lezers 245 euro, i.p.v. 665 euro; voor een ticket voor één dag betalen de lezers 160 euro i.p.v. 410 euro.
Inschrijven kan op de site van de LEARNTEC.
Voor gratis toegang tot de beurs, vul de speciale promotion code: ELNL-LT15-TF
Voor korting voor het congres, voer als promotion code in: ELNL-LT15-CONF
De LEARNTEC wordt van 27 t/m 29 januari gehouden in het Duitse Karlsruhe. Voertaal overwegend Engels.
Meer informatie over inschrijven bij de online ticketshop.
Meer info over de LEARNTEC op de speciale website.
|
Preboarding: medewerkers opleiden voor nieuw bedrijf
Opdrachtgever: APM Terminals Maasvlakte II
Opdrachtnemer: TinQwise
Klantvraag: medewerkers opleiden voor nieuwe containerterminal
Oplossing: online academy met maatwerk trainingen
APM Terminals opent begin 2015 een nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte. Het bedrijf stond voor een grote uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je vóór die tijd een paar honderd medewerkers hebt bijgeschoold en opgeleid voor hun werkzaamheden in deze hypermoderne terminal? Samen met TinQwise ontwikkelde APM Terminals MVII een compleet opleidingsplan mét online academy.
De nieuwe terminal is straks een noviteit. Nergens ter wereld is er nog zo’n innovatieve geautomatiseerde terminal. Dat vergt echter wel wat van de medewerkers. Er gaan uiteindelijk, gefaseerd, 300 mensen over naar de nieuwe terminal. Hun kennis moet optimaal aansluiten bij de nieuwe processen. APM Terminals biedt ze daarom een pre-boarding.
Blended learning
Iedereen begint met een introductie en volgt daarna online verschillende applicatietrainingen, afgestemd op de functie. De opleiding wordt aangevuld met klassikale rollenspellen. Het is belangrijk dat iedereen zijn team en zijn eigen rol in het terminalproces kent. Met de online modulen kan de organisatie laten zien welke vaardigheden ze van mensen verwacht. De rollenspellen zorgen ervoor dat mensen interactief met hun rol kunnen oefenen.
Interactieve game
Er is ook een game ontwikkeld waarin medewerkers overzicht hebben op de hele control room en waarin ze alle rollen kunnen uitproberen. De game is beschikbaar voor alle medewerkers. Zo krijgen ook de mensen die geen functie krijgen in de control room toch een idee van hoe het er daar aan toegaat.
Online Academy
TinQwise ontwikkelde het opleidingsplan from scratch en legde de basis voor een online academy op maat, waar APM Terminals MVII ook in de toekomst mee verder kan. Voor organisaties die werken met hoogwaardige technieken en complexe processen zijn trainingen op maat cruciaal. TinQwise verplaatste zich voor dit opleidingstraject daarom samen met APM Terminals in alle 45 verschillende functies binnen de nieuwe terminal. Van terminal assistants tot operators en van process controllers tot managers. Door deze gedegen voorbereiding werd precies duidelijk welke medewerker wat moet leren.
Succestips
Lees ook de tips van TinQwise en APM Terminals voor een succesvol preboarding traject.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.
|
Brand en theorie onder controle
Opdrachtgever: Fire-learning
Opdrachtnemer: aNewSpring
Klantvraag: Brandweer goed voorbereiden op zijn taak
Oplossing: Online, adaptief leren
Werken bij de brandweer betekent dat je een flinke dosis lef nodig hebt. Brandweermannen en -vrouwen begeven zich in situaties die andere mensen liever mijden. Daarom is het belangrijk hen te voorzien van materialen en hen te ondersteunen bij het verwerven van de vaardigheden die nodig zijn om hun taak zo goed mogelijk uit te oefenen. Fire-learning vond dat er op het gebied van het verwerven van vaardigheden het nodige te verbeteren viel. Het besloot daarom om online cursussen te (laten) ontwikkelen. Een gesprek met Anne Boreel, contentontwikkelaar bij Fire-learning. Maar eerst een video die een goed beeld geeft waar de oplossing voor is bedoeld.
Een heterogene groep
"De grote groep brandweerlieden in Nederland is erg heterogeen," vertelt Boreel. "Zij hebben allemaal een verschillend kennisniveau. Daarnaast houden ze van aanpakken, van doen. Leren uit boeken, dat is meestal niks voor hen. Om brandweerlieden vaardigheden te trainen, moeten zij eerst de theorie kennen. Om deze daarna in de praktijk toe te passen tijdens een oefendag. Wij merkten dat zij tijdens deze praktijkdagen vaak onvoorbereid bij ons kwamen. Wat ervoor zorgde dat we op een kostbare praktijkdag veel tijd kwijt waren aan het uitleggen van de theorie. Terwijl het ontzettend belangrijk om de vaardigheden van brandweerlieden up to date te krijgen én te houden!"
Belangrijke informatie wordt niet vergeten
Fire-learning is nauw betrokken bij de brandweer en begreep daarom heel goed waarom brandweerlieden de lesstof niet hadden behandeld: de lesstof wordt vaak op de verkeerde manier aangeboden. Daarom zocht Fire-learning naar een modern, online product waarmee brandweerlieden makkelijk en efficiënt de theorie onder de knie zouden kunnen krijgen.
"Fire-learning vindt het erg belangrijk dat de stof herhaald kon worden," vertelt Boreel. "Daarom gaf de MemoTrainer van aNewSpring de doorslag. Daarmee kunnen wij er voor zorgen dat brandweerlieden de belangrijke leerstof niet zomaar weer vergeten. Daarnaast is het fijn dat aNewSpring ons een centrale en gebruiksvriendelijke omgeving biedt om de cursussen in te ontwikkelen." Onderstaande video geeft een goed beeld van de oplossing van aNewSpring.
Scores snel inzichtelijk
"Je kunt je voorstellen dat er bij het uitoefenen van de taak, de brandweer wel eens iets niet goed gaat,” vervolgt Boreel. “Wanneer er een fout wordt gemaakt, bestaat de kans dat zij zich moeten verantwoorden voor de rechter. Daarom wilden we er voor zorgen dat in zulke situaties de brandweer kan aantonen welke kennis zij op dat moment beheersten. Dat kan met aNewSpring heel makkelijk. Wij kunnen niet alleen goed zien hoe een bepaald persoon, maar ook hoe een heel corps, regio of post op de training heeft gescoord. Daarop kunnen wij vervolgacties ondernemen."
Bekijk de demo, om een indruk te krijgen van opleiding.
Theorie herkennen en toepassen
Deelnemers aan de opleiding zijn erg positief. Zij prijzen de besparing in kosten en tijd en ze zijn erg tevreden met de gebruiksvriendelijkheid. "Vooral tijdens de praktijkdagen merken we een groot verschil. Waar we eerst lang bezig waren om de theorie uit te leggen, kunnen de brandweerlieden nu meteen aan de slag. Daarbij herkennen zij de situaties uit de video’s die ze online hebben bekeken. Zo loopt alles veel soepeler. Daarnaast vind ik het belangrijk dat het platform gemakkelijk is om mee te werken. En als ik eens iets niet snap, dan zijn de lijntjes naar het supportteam zo kort dat ik snel antwoord op mijn vragen heb," aldus Boreel.
Als enige in het land
Fire-learning is de enige in Nederland die opleidingen voor brandweerlieden op deze manier online mogen aanbieden. Op dit moment maken 5.000 brandweerlieden gebruik van hun cursussen. Het streven is om de 100.000 te halen, door een landelijke en wellicht Europese uitrol van het product. Daarnaast wil Fire-learning het trainingsaanbod uitbreiden. "We denken bijvoorbeeld aan meer specifieke cursussen, zoals het blussen van natuurbranden of het gebruik van geavanceerde apparatuur. Er worden altijd weer nieuwe dingen uitgevonden die het werk van de brandweer beïnvloeden, dus onze cursussen zullen ook blijven veranderen."
|