Logo e-Learning


Maandelijkse nieuwsbrief woensdag 2 januari 2019

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

Splintt
Content ontwikkelaar / schrijver

Splintt
Projectmanager

Bespeak
Onderwijskundig ontwikkelaar

Bespeak
Talentvolle projectleider

UNI Learning Nederland
e-Learning Developer

The Courseware Company
(
e-)Learning Consultant
 
Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.

 


Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

17-1-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic
24-1-2019
Articulate Storyline Certified Training - Advanced
30-1-2019
NetDimensions LMS training
7-2-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic
14-2-2019
Totara Learn LMS training
7-3-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic
21-3-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic
4-4-2019
Articulate Storyline Certified Training - Basic
5-12-2018
Online Educa Berlijn
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 


Blogs Marktspelers Q4
De afgelopen maanden hebben de marktspelers weer interessante blogs geplaatst. Lees bijvoorbeeld:

Splintt
Schrijven van e-learning: tip 8 van 8

TrainTool
Manager communiceert onder de maat?
Er zal ook geoefend moeten worden
Leren communiceren is meer dan imiteren
Wat de HR-afdeling kan doen voor de toekomst van de winkelstraat
Dit is wat de klant van nu verwacht van winkelpersoneel
Faculty of Skills nieuwe merknaam in trainingsmarkt
Maak jij deze 5 fouten in het eindejaarsgesprek?
Leren van feedback met formatief toetsen
Talent development (niet) voor iedereen?

Avetica
Moodle Development School
Moodle 3.5.3 mooie nieuwe mogelijkheden
H5P conferentie en nieuws
Moodle 3.6 is uit!
Avetica Live Event op 19 maart 2019
Moodle met vooral GDPR/AVG verbeteringen
Nieuwe versie van LTI test tool
YouTube embed nog bruikbaar in Moodle?
Moodle 3.6: Opdracht-feedback met audio en video
MoodleNet: Hoe ziet het eruit op een desktop?
Moodle platform wint United Nations Award
Moodle Privacy (15): inschatting privacy risico’s
 

Voor meer blogposts, zie de rubriek Bloggers.
Voor de bijdragen van redacteur Wilfred Rubens en meer, zie zijn weblog.

 


 


Reflectie en goede voornemens

De jaarwisseling is traditioneel een tijd van reflectie. Een tijd van terugkijken en van goede voornemens. Ook deze nieuwsbrief ontkomt daar niet aan. De redactie heeft een overzicht gemaakt van wat het afgelopen kwartaal aan Engelstalige artikelen voorbij is gekomen. Daarin veel aandacht voor trends, voor bespiegelingen over de (nabije) toekomst en aandacht voor wat het afgelopen jaar ons heeft gebracht.

Grasduin vrijelijk in de rubrieken Longreads en Achtergrondartikelen. De redactie hoopt dat de bijdragen in deze rubrieken de lezers stimuleren om te reflecteren en na te denken over de eigen toekomst. Wij wensen iedereen een heel mooi, succesvol, liefdevol en vredig 2019 toe.

 

Geen column, maar een terugblik

Dit keer geen column van redacteur Wilfred Rubens. In plaats daarvan een terugblik op de Online Educa 2018. Zoals we van hem gewend zijn deed Rubens ook dit keer weer uitgebreid verslag vanuit Berlijn. Voor wie nog geen kans zag zijn bijdragen te lezen, hieronder een verwijzing. Zijn verslag zorgt er voor dat je weer helemaal bij bent, als het gaat om de laatste ontwikkelingen op het vakgebied.

Reflectie op de 24ste Online Educa
Interessante marktpartijen tijdens de Online Educa
Kunnen curricula voldoende inspelen op veranderende beroepen?
Leren op de werkplek: wetenschap, data en goede praktijken
Online Educa Debat: Moet alle leerervaringen leuk zijn?
Bestrijding van “Post-Truth” met kritische geletterdheid onderwijs
Leren met chatbots
Studenten “in the lead”: welke leertechnologie hebben zij nodig?
Ontwikkelingen rond arbeid, opvattingen over onderwijs en leren en de invloed van artificiële intelligentie
Verbeter de manier van evalueren van het leren
De toekomst van werkplek leren
Ontwikkelt het leermanagementsysteem zich tot learning experience platform?

Lees ook de bijdragen op zijn weblog.

 

Achtergrondartikelen Q4 2018

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Trends
Top 8 eLearning Trends For 2019
Top 5 Data Science Trends to Watch in 2019
Are you up on the latest EdTech trends?
Instructional Design Trends: Content and Tech
Trends and challenges in Higher Education
EdTech Trends That Look Promising For 2019
The Future of Learning: Learn to Work (Podcast)
The Future of Learning Technology
4 EdTech trends colleges should be ready for
Digital Transformation: The Future of L&D

Workplace learning
Role of Learning Advisor in today’s workplace
Communities of Practice for the Digital Age
eLearning For Employees: Why Is It Not Working?
Increase Employee Engagement With Technology
The New Business Mantra: 'Always Learning'
Implementing Video-Based Learning Strategy
Self-Directed And Adaptive Learning
10 Ways to Support Learning after Training

Micro-learning
Making Micro-learning Strategy A Success
Fifteen types of micro-learning in the workplace
5 Ways Micro-learning Reshapes Flipped Classrooms
Boring training courses killed by micro-learning
5 Microlearning Myths You Need To Stop Believing
Mobile Learning and Micro-learning for Higher Impact
Micro-learning Research: What, How, When

Learning Experience Platform
Learning Experience Portals?
Donald Clark: Learning Experience Systems
4 Reasons to Use a Learning Experience Platform
LMS to Learning Experience Platform
Learning Experience Design: NO new name Instructional Design
Learning Experience Design: Keys to Effective Learning
xAPI to deliver more effective learning

Tools
NexGen Learning System Grid 2019
Tool to help teachers as digital learning designers
Free Technology for Teachers: 250 Google Tools Tutorials

Teaching & Learning
10 things I learned flipping my classroom
Framework to unlock edtech’s potential for teachers
How Learning Happens: Videos from Edutopia
Why Students Forget Everything On PowerPoint Slides

Education Technology
How Technology Has Changed Education
Can Online Learning Help HighEd Reverse Tuition Spiral?
Online Course Enrollment Grows; Shrinking College Enrollment
EdX and Coursera will replace college degrees
Continuous Evolution of Online Schools
Mixed and Extended Reality: Options in Higher Education
How do we make EdTech more effective?
Role Technology in the Future of Education

Diversen
Enough with the "Learning Styles"
Review of AI and synchronous online learning
Higher Education in the Fourth Industrial Revolution

 

Nieuwsberichten Marktspelers Q4

Een overzicht van de bijdragen die de markspelers de afgelopen periode op e-Learning.nl hebben geplaatst.

HiHaHo
HiHaHo maakt sprong in Top 200 Learning Tools

Tele'Train
Blended curriculum voor Rijksoverheid

Simac Learning Solutions
Masterclass samenwerking onderwijs - leerling - bedrijfsleven

SkillsTown
Succesvol leren
Het ideale opleidingsbudget
21st century skills voor organisaties
Hoe leren je brein flexibel houdt
Hoe flexibel is jouw brein?

The Courseware Company
Boon Edam University
Terugblik #ARTGD18
Netex in top 15 beste leertechnologie providers
Een nieuwe leercultuur bij Praxis
Het voordeel van gepersonaliseerd leren

TinQwise
De stem van de doelgroep
Helden van de Didactiek
General Data Protection Regulation
Kunstkijken: een frisse kijk op leren
5 keer profijt van je ex-medewerker
Onboard met Anand Jansen
Gepersonaliseerde onboarding
HBO kan leren van Apple, Greenwheels en Thuisbezorgd
Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties

Let’s Learn!
10 microlearning benefits learners can’t ignore!
Hoe maak je microlearning?
Why you need a microlearning strategy
Why today’s young leaders need individual coaching
The difficulty with learning transfer
Will Thalheimer: Evaluaties zijn van belang!
What you need to know about the future of training
Bersin: ‘HR moet design thinking toepassen’

Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers


Nieuwsbrief

De redactie heeft voor de lezers van de nieuwsbrief artikelen geselecteerd die nog niet op e-Learning.nl hebben gestaan. Daarnaast geven wij een overzicht van wat in het afgelopen kwartaal op de site het meest is gelezen en van de artikelen die de aangesloten marktspelers het afgelopen kwartaal met onze bezoekers hebben gedeeld.

De afgelopen maand meest gelezen

10 microlearning benefits learners can’t ignore!

Meest gelezen nieuws 
Deze keer wordt een infographic die Commlab India recent publiceerde gedeeld. Doe er je voordeel mee. Bij Let’s Learn! is men blij met dit soort content omdat het snel weergeeft waarvoor microlearning staat. Bekijk het hier.

 

Boon Edam University

Meest gelezen nieuws van marktspelers
In het familiebedrijf Boon Edam heerst veel onderling vertrouwen en krijgen medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid. Tot zo’n zes jaar geleden werkte deze strategie goed, totdat er ongeveer 1.000 medewerkers in het familiebedrijf aan de slag waren. De ‘eilandjescultuur’ moest een ‘kennisdelingscultuur’ worden door te investeren in het saamhorigheidsgevoel, wereldwijde samenwerking én door van elkaar te leren. Lees het resultaat in dit artikel.

 

Handige tools voor annoteren, brainwriting, scrum boards of mindmaps

Meest gelezen blog
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensverwerking van kracht gegaan. Maar pas in 2019 zullen we de gevolgen pas echt merken. In deze blogpost gaat Wilfred Rubens uitgebreid in op deze wet.

 

Longreads op het web Q4

Onderstaande digitale boeken en rapporten kwam de redactie de afgelopen periode tegen. Een (klein) deel van de e-boeken is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten adresgegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

2019 Predictions for eLearning (eLearningGuild)
Navigating the Future of Learning (KnowledgeWorks)
Future of College (Quartz)
Future of Global Economy - 10 videos (Quartz)
Future Is Arriving Faster Than You Think (EmergingEdTech)
Experts predict digital learning trends for 2019 (Elucidat)
Trends 2018: Learning and Teaching in HighEd (European University Association)
The State of Technology in Education (Promethean)
State of EdTech (EdTech Digest)
AI Weekly: machine learning report (Stanford University)
AI Now Report 2018 (New York University)
2018 Education Research Highlights (edutopia)
EdTechs and Instructional Designers: Difference? (Educause)
Task Force on Digital Transformation (Educause)
Technology divide between generations - or not? (Intel)
Assessment Ready to Move Beyond Standardized Tests (MIT)
Guide to Blended Learning (CommonWealthOfLearning)
Constructivism: theory of learning, not theory of pedagogy (University College London)


 

Congresnieuws 

Met korting naar Next Learning

Lezers van deze Nieuwsbrief kunnen op 2 april met korting naar Next Learning. Ook in 2019 is het event weer in Den Bosch.
Het thema dit jaar is: Ready 4 the Revolution
Nieuwe, disruptieve technologieën gaan ons leven en werken steeds sterker bepalen. Het wordt een onmisbaar onderdeel, veel meer dan het ooit geweest is, stelt de organisatie. Naast de keynotes en interactieve sessies biedt het event een extra verdiepingsmogelijkheid met twee LeerTracks: een minicursus van 3 sessies die samen één geheel vormen. Deelnemers ontvangen na afloop een Open Badge die zij bijvoorbeeld kunnen plaatsen op hun LinkedIn-profiel.

200,- korting én Vroegboekcadeau
Lezers van de Nieuwsbrief ontvangen een korting van 200,- op het congresticket. Zij betalen geen 799,- maar slechts 599,- per persoon (excl. btw).
Meld je aan met kortingscode 777SDELEARNING, de korting wordt direct in mindering gebracht. En bij aanmelding vóór 1 december 2018 krijg je ook het “Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties” cadeau. Hou de website in de gaten voor de sprekers, updates en extra’s!
 

Met korting naar LEARNTEC

Als partner van de LEARNTEC heeft e-Learning.nl exclusief voor de lezers van de nieuwsbrief een forse korting afgesproken. Voor toegang tot het driedaagse congres betalen de lezers 260 euro, i.p.v. 700 euro; voor een ticket voor één dag betalen de lezers 170 euro i.p.v. 430 euro. Toegang tot de beurs is gratis. Inschrijven kan op de site van de LEARNTEC.
Voor gratis toegang tot de beurs, vul de speciale promotion code: ELNL-LT19-TF
Voor korting voor het congres, voer als promotion code in: ELNL-LT19-CONF
De LEARNTEC wordt van 29 t/m 31 januari gehouden in het Duitse Karlsruhe. Voertaal overwegend Engels.
Meer informatie over inschrijven bij de online ticketshop.
Meer info over de LEARNTEC op de speciale website.
 

Vooruitblik LEARNTEC 2019

Redacteur Pieter de Vries blikt op e-Learning.nl vooruit op de LEARNTEC die van 29 tot 31 januari in het Duitse Karlsruhe wordt gehouden: “LEARNTEC gaat over de toekomst, de technologie en de behoefte om technologie strategisch in te zetten om het onderwijs vooruit te helpen. Geen nieuw geluid, maar wel met het karakter van een alarmsignaal. Hoog op alle agenda’s staat de dreiging van kunstmatige intelligentie (AI) als job-killer. Een alarmsignaal over robots die banen overnemen en daarnaast vooral banen scheppen voor hoger opgeleiden; over de dreiging dat onderwijs straks volledig uit de logaritmen-pot komt en over de vraag of de docent vervangen wordt door een koele data-analyst.” Lees meer in dit artikel.

Terugblik op Learn 2018

Redacteur Marcel de Leeuwe bezocht de Learn 2018 in Op e-Learning.nl verschenen de volgende bijdragen:

Eerste dag Learning 2018
Overview markt & neurosensoren

 

Nieuw in de rubriek Achtergrond Q4 2018

Op e-Learning.nl, in de rubriek Achtergrond vind je verdiepende bijdragen over e-learning. Nieuw de afgelopen periode:

MicroLearning
Hoe maak je microlearning?

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.