Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor december 2021

Blended learning: juiste mix voor juiste moment
Van Let’s Learn! | 30-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: juiste mix voor juiste moment

We hebben ervaren dat online leren prima werkt voor bepaalde onderwerpen. Toch wil je ook graag fysiek bijeenkomen op een locatie om sommige onderdelen samen te behandelen. Hoe stel je nu de ideale mix samen, de beste blend? Wanneer kies je bij blended learning voor leren met elkaar? En wanneer b... Lees verder
MOOC: Beer, the science of brewing
Van de Redactie | 27-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

MOOC: Beer, the science of brewing

Voor wie nog invulling zoekt voor de kerst-lockdown, kan deze gratis MOOC van de KU Leuven wellicht uitkomst bieden. Waarom smaakt bier zoals het smaakt? Deze cursus legt uit hoe de ingrediënten, de verschillende biochemische reacties en de procesparameters bij het brouwen van bier de smaak en ... Lees verder
Zoom: twee nieuwe security certificeringen
Van de Redactie | 23-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zoom: twee nieuwe security certificeringen

Zoom meldt dat zijn oplossingen zijn gecertificeerd volgens meerdere industriestandaarden. Zoom Meetings, Zoom Phone, Zoom Chat, Zoom Rooms en Zoom Video Webinars zijn nu gecertificeerd volgens de International Organization for Standardization (ISO) / International Electrotechnical Commission. Daarn... Lees verder
Tips voor het verzorgen van online onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips voor het verzorgen van online onderwijs

Het onderwijs mag zich weer opmaken voor een periode van online onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal tips samen die docenten hierbij kunnen helpen. Vooropgesteld: ik vind het een slechte zaak dat het demissionaire kabinet teruggekomen is op de belofte dat het onderwijs niet meer dicht zo... Lees verder
Online LEARNTEC xChange van 1 tot 3 februari
Van de Redactie | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online LEARNTEC xChange van 1 tot 3 februari

De LEARNTEC in Karlsruhe – die traditioneel in februari wordt gehouden – is verplaatst naar 31 mei tot en met 2 juni 2022, zoals wij eerder al schreven. Om alvast in de stemming te komen, wordt ook in 2022 weer het digitale event LEARNTEC xChange gehouden. Deze online opwarmer is van 1 t... Lees verder
Partnership Fringe Company en D2L
Van de Redactie | 21-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Partnership Fringe Company en D2L

Het Nederlandse Fringe Company gaat samenwerken met D2L, het Amerikaanse EdTech-bedrijf en ontwikkelaar van het leerplatform Brightspace, waarmee D2L al een groot aantal hogescholen en universiteiten in Nederland als klant heeft. Fringe is de ontwikkelaar van het studentinformatiesysteem EducationOn... Lees verder
De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst

‘The Exponential Age’ is een recent verschenen boek van Azeem Azhar. Volgens Joshua Kim is deze uitgave een prima startpunt om na te denken over de toekomst van het (hoger) onderwijs. Azhar stelt in The Exponential Age dat de technologieën van de 21e eeuw exponentieel veranderen, terw... Lees verder
Gouden Award voor FLOWSPARKS
Van de Redactie | 14-12-2021 | Article Rating | (1) reacties
  • Redactie

Gouden Award voor FLOWSPARKS

FLOWSPARKS – aanbieder van innovatieve e-learningtechnologie – wint de gouden Brandon Hall Award voor Best Advance in Content Authoring Technology. De winnaars zijn op 9 december bekend gemaakt. FLOWSPARKS is sinds de oprichting in 2017 uitgegroeid tot leverancier van een flexibele di... Lees verder
Microlearning en het belang van spaced learning
Van de Redactie | 14-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microlearning en het belang van spaced learning

Stampen werkt niet. Wel voor de stamppot natuurlijk, maar niet om iets te leren. Om iets echt goed te onthouden, kun je het leren beter spreiden in de tijd. Dit blijkt uit onderzoek dat gedaan is naar de manier waarop wij kennis consumeren en hoe ons brein werkt. Dit gegeven wordt in het Engels het ... Lees verder
Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs

De afgelopen tijd zijn verschillende bijdragen verschenen over de Metaverse en de betekenis van deze ontwikkeling voor leren, opleiden en onderwijs. Ik wil vier van deze bijdragen hier kort de revue laten passeren. Het eerste wat daarbij opvalt, is dat de naam ‘Metaverse’ steeds wordt... Lees verder
Microlearning: alles wat je moet weten
Van FLOWSPARKS | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Microlearning: alles wat je moet weten

Microlearnings zijn: boeiend, eenvoudig te creëren, zeer effectief voor zakelijke en commerciële digitale training en duren slechts drie tot vijf minuten. Meestal zijn microlearnings toegankelijk via (mobiele) apparaten en ideale learning nuggets voor drukke werkdagen en korte aandachtsspa... Lees verder
Ontleren is als afkicken
Van Let’s Learn! | 07-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ontleren is als afkicken

We worden al vanaf jongs af aan beladen met kennis in de vorm van theorie, meningen en vaardigheden. Veel van deze kennis gaat vroeg of laat met elkaar botsen. Het is dan aan jou de taak om te filteren wat belangrijk is voor jouw werk en ontwikkeling. Wil je je verder ontwikkelen in hetgeen wat voor... Lees verder
Impressies dag 2 Online Educa #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressies dag 2 Online Educa #oeb21

Vandaag heb ik als lid van de redactie van e-learning.nl dag 2 van de Online Educa 2021 bijgewoond. Vanochtend heb ik verslag gedaan van de opening van deze dag. De andere sessies die ik heb bijgewoond waren: Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is ... Lees verder
LEARNTEC verplaatst naar eind mei
Van de Redactie | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

LEARNTEC verplaatst naar eind mei

De LEARNTEC in Karlsruhe – traditioneel in februari gehouden – is ook dit jaar weer uitgesteld. Vanwege de pandemie en de onzekerheid over de nieuwe virusvariant Omikron, is het congres verplaatst naar 31 mei tot en met 2 juni 2022. Lees verder
De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21

Tijdens dag 2 van de Online Educa kun je kiezen uit twee plenaire openingen. Ik heb de opening bezocht waarin twee leidinggevenden op het gebied van L&D van twee grote arbeidsorganisaties vertelden over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen, en de rol van L&D daarbij. Binne... Lees verder
Twee impressies van de Online Educa Berlijn #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Twee impressies van de Online Educa Berlijn #oeb21

Vandaag heb ik als lid van de redactie van e-learning.nl verslag gedaan van verschillende sessies van de Online Educa. Behalve deze sessies heb ik zelf ook nog een workshop mogen verzorgen: Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21 Bij het ontwerpen van ble... Lees verder
Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma's #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma's #oeb21

Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’.  De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken. Twee deelnemers konden fysiek niet... Lees verder
Do's and Don'ts van 'hybride' virtuele klassen #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Do's and Don'ts van 'hybride' virtuele klassen #oeb21

Veel onderwijsinstellingen hebben het afgelopen jaar ervaring opgedaan met wat onder meer ik ‘simultaan onderwijs‘ noem. Veel betrokkenen spreken echter van ‘hybride’ leren. Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 21 deelden een aantal instellingen praktische do’s en d... Lees verder
Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21

Vanochtend is editie 2021 van de Online Educa in Berlijn daadwerkelijk van start gegaan. Met Fons Trompenaars en Marleen Stikker had deze opening een groot Nederlands gehalte. Belangrijke vraag: Zijn wij in controle, of controleert technologie ons? Er nemen zo’n 650 mensen uit verschillende... Lees verder
Gratis webinarreeks van SkillsTown
Van de Redactie | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis webinarreeks van SkillsTown

SkillsTown sluit het jaar af met een reeks gratis webinars. In deze speciale webinarreeks delen de experts de hele maand december hun nieuwste inzichten: tips en tricks om 2022 vol inspiratie te starten. Geïnteresseerden kunnen de hele reeks volgen of kiezen uit de volgende webinars:   ... Lees verder
Pagina 1 van 2Eerste   Vorige   [1]  2  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.