Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Innovatieve technologieën die al langer bestaan, kunnen in veel gevallen pas nu effectief toegepast worden. Denk aan technologieën die gebruikt worden in vliegtuigsimulatoren en in games. Dit komt enerzijds door de toegenomen rekenkracht van apparatuur en anderzijds door de verkleining van apparatuur: er kan steeds meer gedaan worden met mobiele devices.
De technologieën waar ik op doel zijn de zogenoemde reality-technologieën: Augmented reality, Virtual reality en Mixed reality. Maar ook Holografie,Interactieve video, en geavanceerde simulaties zijn innovaties die over enkele jaren steeds meer toegepast zullen worden op allerlei terreinen. Onder andere op het terrein van het leren. Kort en intensief leren m.b.v. deze technologieën is effectief: de leerervaring beklijft beter en het leren wordt meer en beter geaccepteerd door jonge, moderne werknemers die gewend zijn zich te laten informeren via social media, Youtube en andere internetbronnen en daar ook zelf actief mee bezig zijn. Dat geldt zowel voor instructief leren: hoe te handelen in een bepaalde situatie, hoe werkt een bepaalde machine, als bij kennisoverdracht. Door de snelle veroudering van kennis, is dit laatste in toenemende mate van belang, ook op de werkvloer. Bovendien moet kennis steeds vaker direct kunnen worden toegepast in de praktijk.
Leren m.b.v. deze nieuwe technologieën dompelt de cursist als het ware ‘onder’ in datgene wat hij moet leren. Dit wordt daarom ook wel immersive learning genoemd. Denk bijvoorbeeld aan het leren werken met een nieuw apparaat of machine of het werken in een complexe of gevaarlijk werkomgeving. Dat kan in een virtuele omgeving risicoloos maar wel op een heel realistische manier. In Industry 4.0 of Smart Manufacturing worden deze technologieën ook toegepast. De immersieve leerervaringen die op deze manier gerealiseerd worden, zijn heel geschikt om zowel bestaande kennis en kunde te activeren als nieuwe kennis in de juiste context aan te bieden. Omdat de cursist ook zelf in actie kan komen en kan communiceren met anderen, kunnen zijn leeractiviteiten ook beter worden gevolgd en kan bijvoorbeeld sneller besloten worden of remediëring of mentoring en coaching nodig is.
Militaire en medische organisaties passen deze technologieën al langere tijd toe. Voor de ILIAS-gebruikers onder hen en natuurlijk ook voor andere ILIAS-gebruikers, is het interessant dat ILIAS zeer goede mogelijkheden bevat om deze technologieën te integreren via plug-ins als Learning Tools Interoperability en in de toekomst ook xAPI. Op de ILIAS-conferentie in Utrecht op 8 en 9 september a.s. geef ik een presentatie over deze integratiemogelijkheden waarbij ik ook inga op het resultaat ervan, namelijk de immersieve leerervaringen specifiek in de militaire industrie.
GO Now
Samenvattend: er zijn op dit moment een aantal zeer goede redenen om Learning on the GO oftewel technologieën die immersive learning mogelijk maken, toe te passen. Want deze leiden tot:
Kortom, Learning on the GO zal steeds meer voorkomen als de technologie nog verder is gevorderd en verbeterd vooral qua integratie en gebruikersvriendelijkheid. Maar ook nu al kan deze technologie tegen aanvaardbare kosten worden gerealiseerd, vooral in combinatie met een systeem als ILIAS dat goed op de toekomst is voorbereid.
Göran Kattenberg, Future Learning bv
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.