Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 14-12-2023 | Article Rating | (0) reacties

ChatGPT: korte termijn overschat, lange termijn onderschat

ChatGPT: korte termijn overschat, lange termijn onderschat

Nadenken over de toekomst is een vak apart. De toekomst is immers niet te voorspellen – maar de mens wel, vertelde Rudy van Belkom tijdens de Onderwijsdagen van SURF. Hij liet zien met welke valkuilen men rekening moet houden bij onderwijsinnovaties en het nadenken over de rol van technologie in het onderwijs van de toekomst. “Dertig jaar geleden vroegen we ons af: ‘kunnen we wat we willen?’ Die vraag is inmiddels omgedraaid: ‘willen we wat we kunnen?’”, zo hield Rudy van Belkom de aanwezigen voor tijdens de Onderwijsdagen van SURF. Van Belkom is directeur van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT).

“Technologisch gezien is er heel veel mogelijk, maar steeds vaker moeten we ons afvragen of we dat wel willen. Dat geldt ook voor het gebruik van technologie in het onderwijs”, vertelde hij. Waar de een het gebruik van 3D-brillen in het onderwijs als aanwinst ziet, maakt de ander zich zorgen over het afsluiten van alle andere zintuigen en het onderlinge contact met andere leerlingen of studenten. Ook op het gebruik van ChatGPT in het onderwijs bestaan verschillende visies.

De reacties op zulke technologische ontwikkelingen komen echter al rijkelijk laat, liet Van Belkom zien. Zo werd al in 1935 nagedacht over Massive Open Online Courses, de zogeheten MOOCs, en een taalprogramma zoals ChatGPT werd in 1964 al gevisualiseerd als een ‘The Answer Machine’. “Toch denken we nu pas: ‘Oei, een slimme chatbot, wat moeten we daarmee?” De mens denkt vooral op de korte termijn, aldus Van Belkom. De invloed van een toepassing zoals ChatGPT op de korte termijn wordt overschat, terwijl de invloed op de lange termijn wordt onderschat. Daarnaast hebben we bij het vooruitblikken op de invloed van technologische innovaties last van culturele blinde vlek. 

Bron: ScienceGuide


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.