Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2022 | Article Rating | (0) reacties

Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI?

Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI?

How Spotify Uses Artificial Intelligence—and What You Can Learn from It laat zien hoe de audiodienst Spotify gebruik maakt van artificiële intelligentie (AI). Deze inzichten zijn m.i. deels relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Het artikel illustreert in elk geval hoe AI-technologieën werken.

Spotify is met 433 miljoen gebruikers mondiaal marktleider op het gebied van streaming audio (muziek, podcasts, etc) en één van de rijkste bedrijven ter wereld. Zij maken op drie manieren gebruik van AI.

  1. Zij passen hyperpersonalisering op grote schaal toe. Op basis van gegevens van gebruikers (het maken van afspeellijsten, de luistergeschiedenis, jouw interacties) en met behulp van AI-modellen past Spotify de inhoud van de audio aan. De persoonlijke aanbevelingen en voorspellingen waar je de volgende keer naar wilt luisteren dragen bij aan langdurige gebruikerstevredenheid. De aanbevelingen worden gedaan via Spotify’s startscherm, dat is verdeeld in rijen kaarten met zowel recent beluisterde audio-inhoud als nieuwe, aanbevolen inhoud op basis van je gedrag. Zij gebruiken hiervoor reinforcement learning. Dit is een vorm van machine learning die omgevingssignalen gebruikt om een beloning op lange termijn te optimaliseren (gebruikerstevredenheid op lange termijn).
  2. Spotify gebruikt aanbevelingen op een meer geavanceerde manier door met behulp van AI complete playlists samen te stellen. Deze met AI gemaakte playlists hebben verschillende vormen. Bijvoorbeeld een playlist met nieuwe muziek op basis van de luister gewoonten of de Release Radar met nieuwe muziek van artiesten die jij vaak beluistert. Via afspeellijsten en lijsten met aanbevolen inhoud stuurt AI jou in de richting van audio-opties die leiden tot meer tevredenheid.
  3. Spotify maakt gebruik van natural language search, zoeken in natuurlijke taal. Dankzij AI-technologieën zoals natural language processing  (NLP) en deep learning, begrijpt de zoekoptie natuurlijke taal en de semantische correlatie tussen woorden. Je hoeft dus niet exact tekst in te voeren om een titel te vinden die je zoekt. De zoekmachine begrijpt synoniemen voor verschillende woorden, parafrasering, en alle inhoud die hetzelfde betekent als wat jij zoekt.

Natural language search is m.i. waardevol voor leren, opleiden en onderwijs. De zoekresultaten worden er beter van en je vindt waarschijnlijk sneller relevante informatie. De manier van personaliseren is gedeeltelijk waardevol. Het kan handig zijn als je suggesties krijgt op basis van je interesses en bestaande expertise die tot uiting komt in je ‘leergedrag’.

Het doen van hyperpersonalisering en AI-samengestelde playlists op het gebied van leren, opleiden en onderwijs zijn m.i. ook minder relevant:

  • Spotify heeft het niet altijd bij het rechte eind. Ik krijg vaker aanbevelingen waarvan ik me afvraag waarom Spotify ze doet. Bij het luisteren van muziek is dat niet erg. Bij leren, opleiden en onderwijs kun je daarmee de plank flink mis slaan. Het gaat in elk geval ten koste van efficiënt leren. De tijd die je besteedt aan irrelevante content kun je beter anders besteden.
  • Bij leren, opleiden en onderwijs gaat het niet altijd om wat je wilt leren op basis van interesse of functie, maar wat je wilt bereiken. Je zult nieuwe paden moeten inslaan. Dat lukt niet als je steeds content krijgt voorgeschoteld op basis van je ‘leergedrag’.
  • Het samenstellen van een curriculum is ingewikkelder dan het samenstellen van een playlist op basis van luistergedrag.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.