Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 25-05-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wieden tot het onkruid weg is

Wieden tot het onkruid weg is

De Brabanthallen is een prachtige industrie-achtige locatie met een SBO-inrichting, die werkt als een warme douche. Welkom bij Next Learning 2016 (waar halen ze het geld vandaan?). Niet lang geleden was het ‘bon ton’ in onderwijsland om bij elke interventie te vragen naar de ‘return on investment’ (ROI).  In die periode overkwam mij dat ook regelmatig en deze reflectie is daarvan een overblijfsel. Op een enkele Kirkpatrick-fan na, hoor je daar echter niets meer over.

 

De paraplu voor deze versie van Next Learning is ‘work, play, perform’. Dit wordt verder niet uitgelegd in het handzame programmaboekje, dat begint met de opmerking dat het vak ‘Learning & Development’ (L&D) last heeft van ‘disruptie’. Alles verandert: de visie op leren, de leerparadigma’s, het leerontwerp, de leervormen, de tools, etc. Volgens Clayton Christensen (2015), de Harvard-goeroe, is hier echter geen sprake van disruptie. Disruptie  betekent dat innovatie de markt op zijn kop zet en tegen vaste regels en wetten aanschuurt of zelfs overtreedt. UBER doet dat en presenteert zich als ‘customizer’, niet als transportorganisatie en heeft alleen klanten met een smart phone en kredietkaart. In plaats van een ‘UBERficatie’ in L&D, is er in Nederland eerder sprake van ‘verticutatie’: net zolang wieden tot het meeste onkruid weg is en er een egalisatie plaatsvindt met voldoende speelruimte voor de gevestigde orde van leveranciers.

 

Ook zonder disruptie is Next Learning een leuk dagje uit voor mensen die belangstelling hebben voor onderwijs en innovatie. Op voorhand kon je een mini e-Book HRD downloaden, twitteren (#NLE2016) en met de App je programma vastleggen en werd je via LinkedIn bestookt met wetenswaardigheden. Op de dag zelf treedt er enige verwarring op, want waar ga je voor: leersafari, learning circles, open tafels, meet up spaces, learning playground, white label point, programma learning playground, experimenteer lab, sessies, key note, HRD- en Zorg Arena en wat de betekent de lijst met deelnemende bedrijven? Prachtig zijn de kleurtjes in het programmaboekje, zodat je meteen kunt zien of het gaat over Big Data, Design & Tools, Performance Support of Social Learning. Dat er niet altijd social learning in zit als het erop staat, is tot daar aan toe.

 

Eén spreker pik ik eruit, want hij is misschien wel het beste voorbeeld van hoe de markt werkt. Marc Rosenberg, heerlijk om naar te luisteren en dan vooral bij het beantwoorden van vragen, want dan blijkt hoe relatief zijn verbeteringsvoorstellen zijn en hoe eerlijk hij daarover is. Hij heeft in toenemende mate last van een remmende voorsprong en wordt links en rechts ingehaald, hoewel het altijd nog verstandiger lijkt om met hem in zee te gaan dan met een ander, nieuw licht, die beweert dat het LMS nu wel werkt.

 

Next Learning is een unieke, zo niet de enige conferentie van formaat in Nederland waar we een beetje zuinig op moeten zijn. Als DIY learner zou ik het prettig vinden als de conferentie niet 1 dag, maar 2 dagen zou duren. Ik ga elke keer naar huis met het gevoel het meeste te hebben gemist. Dat is jammer en niet goed voor mijn ROI-gevoel.


En wat ik verder van Next Learning vind? Hieronder hoe ik de evaluatie na afloop heb ingevuld:

 

Het Next.Learning Event streeft naar kwaliteit en een unieke leerbeleving. Jouw mening is dan ook van groot belang. Deze enquête kost je circa 3 minuten. Alvast bedankt voor je medewerking.


1.      Event in zijn geheel.


Een lekker evenement, dat meer spierballen heeft dan de organisatoren denken. Waarom dan blijven hangen in HRD en Gezondheid?


2.      De beleving op de Learning Playground


De koffie was uitstekend en de leveranciers zijn naar cursus geweest, want de openingsvragen kwamen zo uit het boekje.


3.      Wie vond je de meest inspirerende spreker?


Rosenberg is degene, die inhoudelijk het meeste te bieden had, maar een beetje achterhaald. Van de 70-20-10 zingers heb ik niets opgestoken. Komt ook, omdat het voor een groot deel tot marketingpraat is vermalen. 


4.      Beschrijf je next-learning beleving in 1 zin.


Tot volgend jaar, want er is niks beters.


5.      Met welke kennis ga je nog deze week aan de slag?


Het gebrek aan nieuwe leer technologieën stemt tot nadenken.


6.      Wat heb je geleerd vandaag?


Dat je nooit teveel leveranciers aan het woord moet laten, want dat is niet goed voor de levensvatbaarheid van de Next-formule. 



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.