Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 31-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Duits bedrijfsleven over op e-learning

Duits bedrijfsleven over op e-learning

Digitaal leren is aangekomen op de chef-etage. Dat blijkt uit onderzoek van de MMB-Branchenmonitor naar de E-learning Wirtschaft. In het afgelopen jaar was er een groei van 11% in de branche. Daarnaast gaven 80% van de bedrijven aan dat zij de komende tijd hun L&D-activiteiten verder willen digitaliseren. Dit betekent meer investeringen en meer personeel voor de ontwikkeling van digitaal leren, waarbij het accent ligt op product- en softwaretrainingen. Dit komt niet uit de lucht vallen.

 

Sinds enige tijd heeft Duitsland het voortouw genomen bij wat wordt genoemd Industrie 4.0. Duitsland wil een vooraanstaand productieland blijven, maar moet zich aanpassen, want de digitalisering grijpt in een snel tempo om zich heen. Industrie 4.0 (de vierde industriële revolutie) gaat over slimme fabrieken, die informatie- en communicatietechnologieën gebruiken om hun processen te digitaliseren voor het verhogen van de kwaliteit, lagere kosten en betere efficiency. Industrie 4.0 staat in elke toespraak van bondskanselier Merkel. Op het Wereld Economisch Forum in Davos probeerde zij andere Europese staten over te halen dit begrip eveneens te omarmen. Zij is ervan overtuigd dat als we het niet zelf doen, andere het voortouw nemen en de industriële productie uit Europa verdwijnt.

 

Dit verklaart dus de ‘renaissance’, die ook op LEARNTEC  is waar te nemen. Om zicht te krijgen op de werkvloer ben ik bij een aantal sprekers langsgegaan. Hier hun verhaal.

 

SAP (Software developer)

Thomas Jenewein over invloed van digitalisering op management en leidinggeven

 

Nog even en we hangen allemaal in de cloud. Niet alleen de brave burgers, maar ook de criminelen. Er is sprake van een snel veranderende realiteit, die door de technologie wordt aangedreven en de bedrijfs- en werkprocessen sterk beïnvloedt. Medewerkers moeten met die voortdurende verandering leren omgaan. Nieuwe business modellen moeten snel en efficiënt worden omgezet en dat lukt alleen als de mensen, die verandering meebeleven.

 

Werk moet nieuw gedefinieerd worden. Bij SAP werken ze met het SAP digitaal business raamwerk waarmee ze in principe alle processen kunnen digitaliseren. Het gaat om klanten, leveranciers, e-bay voor bedrijven, omni-channel management, smartphone, internet of things, assets, etc.

 

Als voorbeeld van deze digitale ontwikkeling gaf Jenewein een inkijk in zijn agenda als business development manager.  Onderweg naar kantoor loopt de podcast (working out loud), gaat naar iTunes voor een andere leerprikkel en komt op kantoor aan. Daar vindt hij een stapel digitale documenten, die zonder en met anderen bewerkt moeten worden. Logt in op een paar social media-groepen voor de laatste stand van zaken in een paar grotere projecten. Schuift via Skype for business aan bij een overleg. SAP Education werkt wereldwijd en via SAP Learn en Learning rooms worden de communities georganiseerd, maar ook als het nodig is klassikale trainingen. Dit betekent Community moderation via een moderation dashboard waar je vrijwel direct kunt zien wat de resultaten zijn en hoe mensen zich voelen. De koffiehoek bestaat ook nog steeds.

 

Kenmerkend voor de nieuwe situatie is dat het allemaal agile moet; zeg maar: zelforganisatie 4.0.  in een soort ‘micro-management’ stijl.

 

Voestalpine (metaalproductie)

Ernst Balla over performance support

 

De kunst is om op het goeie moment de juiste informatie te krijgen bij de 50.000 medewerkers in 50 landen. Vroeger deden ze 11.000 cursussen per jaar, nu werken ze vooral vanuit de moment of need.  Het overheersende learning model is het 70-20-10 raamwerk. Dit betekent dat de nadruk ligt op ervaringsleren (70), sociaal (20) en nog een beetje formeel (10). Dit model moet de werkende ondersteunen tijdens het werk, afgestemd op zijn of haar behoefte, het probleem en de context. Druk of de oranje knop en je krijgt toegang.

 

Dit alles draait op een IT-platform met een bedrijfsbreed auteurstool en een centrale organisatie. Helaas was er geen tijd om de werkelijkheid te testen

 

SIXT (autoverhuur bedrijf)

Eva Neumann:  Een nieuw LMS

 

Het bedrijf is de laatste jaren snel gegroeid en heeft nu 150.000 huurauto’s in 100 landen. Het wordt aangestuurd vanuit Pullach (vlabij München) en er zijn 4.000 medewerkers wereldwijd. Het merendeel van de trainingen vond plaats via trainingscentra, maar door de enorme toename was een nieuwe structuur nodig. Een belangrijke ONDERWERP IS onboarding, maar daarnaast zijn er nog 100 andere onderwerpen.

 

Er werd gebruik gemaakt van MOODLE, maar daar wilde men vanaf. Na het testen van andere platforms is men toch weer op MOODLE uitgekomen, maar wel op een sterk aangepaste versie onder de naam SIXT College. Kern is blended learning met een afwisseling van leren, werken en lokale training, waarin social media belangrijk zijn en men via handy of tablet toegang heeft tot alle mogelijke informatie. Het kunnen ontwerpen van een eigen leertraject is nog in ontwikkeling, evenals tracking en tracing als voorwaarde voor dashboard-unctionaliteiten, zowel voor de lerende, als de trainer en het management.

 

AUDI (autobouwer)

Carsten Freundl over het nieuwe leerportaal

 

Belangrijkste reden is dat het bestaande systeem stamde uit de jaren 80. Het was wel SAP, maar had geen koppeling met HR’-f financiële systemen. Voor het nieuwe leersysteem is gebruik gemaakt van de SAP Learning Solution, hoewel er aanvankelijk twijfels waren over de geschiktheid van dit systeem.

 

Het gaat om de scholing van alle AUDI-medewerkers (60.000), 160.000 trainingsdagen en 1.600 trainers. Een belangrijke verandering is dat medewerkers hun trainingen nu zelf kunnen boeken. Dit is van grote betekenis, want daarmee wordt in feite de verantwoordelijkheid ook meer bij de medewerkers gelegd. Dat geldt in toenemende mate ook voor het ‘leren’ zelf. Doelen zijn: vereenvoudiging van het systeem, motivatie verhogen, proactief leren, leren door networking, gebruik nieuwe media en vooral mobiele media.

 

Bij de ontwikkeling is samengewerkt met TTS en Sovanta. Het systeem is in april 2015 in gebruik genomen.

 

Bij AUDI werkt altijd met een projectplan met daarin in detail beschreven hoe zo’n project moet lopen. Het gaat over leiding, ontwerp, coördinatie, organisatie, informatie en communicatie en met name die communicatie is van cruciaal belang. Er waren ontelbare informatiesessies via telefoon, video, meetings, workshops, flyers, intranet, testrondes, e.e.a. om mensen op alle niveaus te informeren over de veranderingen, de voordelen voor het bedrijf en voor hen zelf. Uiteindelijk gaat het maar ten dele over de technologie, maar vooral over de verandering in de leercultuur en dan volstaat niet een druk op de knop.

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.