Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TinQwise | 20-01-2016 | Article Rating | (0) reacties

Interview met Jack Stadhouders TNT

Interview met Jack Stadhouders TNT Wij hadden de eer om Jack Stadhouders, Global Developer Learning & Organisation van TNT te interviewen over de leeroplossing die we samen ontwierpen voor de medewerkers van het TNT Express Road Network. Met een video, een online game, een applicatietraining en een classroom training werd dit een zeer interessant blended traject.


Is de Blended oplossing goed ontvangen? 
Zeker! Hierin hebben de Change Agents een groot aandeel gehad omdat die al het nodige voorwerk hebben gedaan in aanloop naar de implementatie. Mede hierdoor is de training positief ontvangen. Voor ons was dit spannend omdat niemand nog gewend was om op deze manier een blended learning te doen. Tot dan toe werd alles of klassikaal gegeven of via e-learning als het ging om kennisoverdracht.

Wie worden er getraind?
In eerste instantie zijn medewerkers van het TNT Express Road Network in Europa getraind en het Air Network volgt nog. In totaal zijn dat ongeveer 300 medewerkers. We hebben eigen vliegtuigen, maar we maken ook gebruik van Commercial Airlines. Het nieuwe systeem geeft de medewerkers de mogelijkheid om proactief te plannen. Waar men eerst reactief reageerde, moet men nu ongeveer een dag vooruit kijken en de vracht die op de rol staat zo efficiënt mogelijk inplannen. Je ziet direct het volume en de hoeveelheid wat er aan gaat komen maar het vraagt een andere insteek van de medewerkers.

Hoe kunnen we jouw bedrijf straks het best omschrijven? Als een organisatie die…
TNT is een van de grootste express organisaties ter wereld. Elke dag leveren we ongeveer een miljoen pakketjes af, van documenten tot en met vrachtpallets. We opereren via weg- en lucht transportnetwerken binnen Europa en de rest van de wereld. TNT had in 2013 een omzet van 6,7 miljard euro. De onderzin van TNT ‘de People’s Network’ reflecteert aan TNT's betrouwbare netwerk van hoogopgeleide mensen, die warme relaties onderhouden met klanten. Onze mensen gaan echt die kilometer verder om onze klanten te helpen hun bedrijf te laten groeien.

Waar leg je graag de nadruk op? 
We zijn een expres organisatie maar naast standaardpakketten doen wij ook speciale pakketten op aanvraag. Dit maakt de planning ingewikkelder.

Hoe kijk je naar de toekomst van leren?
Deze verandert snel. Bij TNT komen we nu nog veel samen in een klaslokaal. Iemand presenteert een powerpoint, we doen oefeningen en dat is het dan. In de toekomst gaat TNT steeds meer over naar een ‘high learning organisatie’ met een 70-20-10 model. Dit is ook een doelstelling binnen TNT.

 

Welke rol gaat TNT als werkgever hierbij spelen?
De insteek en filosofie binnen de organisatie verandert. Wij willen graag dat mensen in de toekomst op een platform terecht kunnen voor trainingen. Los van de trainingen die verplicht zijn voor het uitvoeren van een functie, kan iedereen hier vrijwillig trainingen kiezen om zich bij te scholen. Dagelijks bezig zijn met leren, of op de werkvloer of straks ook met het platform is het doel. En de insteek is dat werknemers hier straks ook het belang van gaan inzien. 

Schets eens een beeld van de rol als opdrachtgever als je hier een partij bij moet kiezen?
Eerst oriënteer je je als organisatie: welke partijen zijn er op de markt? En dan schrijf je drie partijen aan met de vraag. TinQwise leerden we kennen op het Next Learning Event en het klikte goed in het gesprek. Vervolgens ga je kijken wat de opdracht inhoudt, zo hebben we bijvoorbeeld meerdere modules nodig voor Compliance maar LMS is geen core business van TinQwise, om deze reden hebben jullie geadviseerd om maximaal voor 5000 userID’s te kiezen zodat we daarnaast op zoek kunnen gaan naar een structurele oplossing.

Wat is het bizarste dat je hebt meegemaakt tijdens een pitch?
Nou iets heel bizars niet. Wel is het altijd raar als je een presentatie krijgt die totaal niet aansluit bij de opleidingsvraag die is gesteld. Of partijen die iets kant en klaars neerleggen omdat ze de vraag niet hebben begrepen en dus niet aansluiten op de opleidingsbehoefte. 

Is er wel eens iets grandioos misgegaan?
Daar heb ik geen herinneringen van. Bij een goede samenwerking lijkt me dat bijna onmogelijk. Daarom ben ik ook van overtuigd dat een nauwe samenwerking cruciaal is.

Hoe zorgen we dat jullie ons fantastisch blijven vinden?
De ervaring die wij opdoen in de samenwerking is zeer positief! Het draait natuurlijk om de resultaten maar ook om zaken dat deadlines gehaald worden, we binnen het budget blijven, etcetera. Maar in ieder geval moet de personal experience goed zijn.

Wat gaan jullie nu doen met de module?
Deze module is binnen het Europese wegennetwerk uitgerold en later gaat het ook wereldwijd maar dan in fases. Alle planners gaan de module doorlopen en ook de supervisors en de Global Transit Hub managers. Zodat ze weten wat de planners leren maar ook om op communicatiegebied nauwer samen te werken, dat zit namelijk ook in de module ingebouwd. En de laatste dag klassikaal werken mensen ook face-to-face samen.  

Bekijk hier de TNT case





Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.