Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 05-12-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: here to stay #OEB15

MOOCs: here to stay #OEB15

 

Niemand gelooft dat de MOOC op haar laatste pootjes loopt, dus was de vraag niet echt relevant. Wel de commentaren van de panelleden op hun eigen ervaringen.

 

Panelleden

·       Yishay Mor (gespreksleider, MOOCs & Co, Spanje)

·       Sanna Ruhalahti (School of professional teacher education, Finland)

·       Simon Nelson (FutureLearn, UK)

·       Sunne Hanna Eichler (Bildungsmanagement, Duitsland)

·       Pierre Dillenbourg (EPFL, Zwitserland)

·       Paul Hunter (Business school, Zwitserland)

 

Het format van deze sessie was een verademing. Onder de strakke leiding van Yishay Mor  kreeg ieder 10 minuten om zijn of haar verhaal te doen. Daarna werd er door de zaal gestemd op een aantal statements en het panel gevraagd om daarop te reageren. Dat leverde een mooie discussie op. Hier de meest saillante punten.

 

  • Ondanks successen blijven er uitdagingen, die zich niet eenvoudig laten oplossen.
  • Flipped classroom, makkelijk uit te spreken, maar in de praktijk van alledag een hele klus
  • Gebruiksgemak is een blijvende uitdaging.
  • We moeten beter om leren gaan met ‘learning analytics’ en hebben een nieuwe generatie van analysten nodig.
  • ‘Learning analytics’ helpt om tussen goed en kwaad te moeten kiezen.
  • We weten niet waar we naar toegaan, maar wel dat  universiteiten, die geen risico durven nemen de naam universiteit niet waard zijn.
  • Dankzij MOOCs wordt onderwijs in HE meer gewaardeerd dan ooit (in vergelijk met research).
  • Elke universiteit moet nu wel iets doen online.

 

De statements

‘Show me the money?”

  • Het leren kost niets, maar de erkenning wel (certificaat, etc. )
  • De business to business lijkt te lukken

 

IMD business school in Zwitserland:

  • Executive courses op basis van open, collaborative, internationaal netwerk
  • Wat gebruiken we: video, groepswerk, werk in tweetallen, individuele opdrachten uit te voeren in de eiegn setting, discussis met coach, kleine groepen (max 50 pers.)
  • Bieden 6 programma’s aan online
  • Nauwelijks uitval, 92% maakt de cursus af (collegegeld argument …)
  • Essentieel is of de cursus ‘impact’ heeft 

 

Belangrijke strategische punten:

  • Begin bij het einde ofwel wat zijn de doelstellingen?
  • Gebruik meerdere ‘kanalen’ (media), dus niet alleen video.
  • De design, de productie en uitvoering worden voortdurend afgerekend op hun ROI
  • Feedback en evaluatie als katalysator voor verandering
  • Gebruik Open edX en de betaling is vooraf.

 

De ervaringen bij EPFL in Lausanne

Pierre Dillenbourg

  • 37 MOOCs gedaan en weten we welke kant het uitgaat? Nee!
  • De resultaten zijn heel goed.
  • Bekijk het MOOCS annual report - moocs.epfl.ch
  • Wat is een goede MOOC? Afhankelijk van de kwaliteit van het leren dat plaatsvindt.

 

FUTURE LEARN, UK

Simon Nelson

  • Innovatieve benadering in social learning
  • Een prijs gekregen in 2015 in de UK voor de beste gebruikerservaringen
  • Maak video aspect niet te groot, mensen willen onderdeel zijn van een sociaal network voor leren met de inhoud als katalisator voor discussie en niet in een aparte omgeving.
  • Geen eenvoudige video, maar ‘story telling’ 
  • Het niveau van engagement is cruciaal

Professional teacher education, Finland 

Ruhalahti Sanna

  • Gebruikt Canvas en is uitermate tevreden
  • Het echte leren gaat om ‘betekenisvolle activiteiten’ en niet om vrijblijvende internet surf activiteiten.
  • De student heeft meer vrijheid nodig om un eigen leren vorm te kunnen geven.
  • Een MOOC van 7 of meer weken is teveel
  • Meet de uitkomsten om te laten zien wat er geleerd is.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.