Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van FLOWSPARKS | 01-10-2015 | Article Rating | (0) reacties

e-Learning trends 2015-2020

e-Learning trends 2015-2020

In 1778 publiceerde Hieronymus van Alphen in zijn Proeve van Kleine Gedigten het gedicht Het vrolijk leeren. We citeren het in zijn geheel:

 

Mijn speelen is leeren, mijn leeren is speelen,
En waarom zou mij dan het leeren verveelen?
Het lezen en schrijven verschaft mij vermaak.
Mijn hoepel, mijn priktol verruil ik voor boeken;
Ik wil in mijn prenten mijn tijdverdrijf zoeken,
’t Is wijsheid, ’t zijn deugden, naar welken ik haak.

Wie deze versregels aandachtig bekijkt, herkent naast enkele typisch 18e-eeuwse opvattingen – ’t zijn deugden, naar welken ik haak – ook ideeën die vandaag de dag nog verfrissend modern aandoen. Van Alphen pleit immers voor spelenderwijs leren en voor het gebruik van afbeeldingen (prenten) om kennis te verwerven. En dat zo’n 250 jaar geleden …

 

Toen Van Alphen zijn ideeën aan het papier toevertrouwde, had hij nog geen weet van de technologische vernieuwingen van onze tijd en de invloed daarvan op ons (spelend) leren. Hij zou zich waarschijnlijk verbazen. Vooral het internet en de huidige mobiele oplossingen hebben er immers voor gezorgd, dat we op het gebied van leren uit een ongekend scala aan mogelijkheden kunnen putten. Zo kunnen we inmiddels overal, waar we maar willen (on demand) en volledig volgens onze eigen voorkeuren kennis opdoen en vaardigheden trainen.

 

En de ontwikkelingen staan niet stil. Reden genoeg voor UNI Learning om zijn licht te laten schijnen over wat er gebeurt op het gebied van leren. Dat doen we door in dit artikel de belangrijkste innovaties en trends onder de loep te nemen. We belichten de ontwikkelingen die wereldwijd gaande zijn, zowel in het algemeen als per continent. En tevens kijken we wat verder vooruit, door in te gaan op de betekenis van de recentste ontwikkelingen voor de leersytemen die we binnen enkele jaren gaan gebruiken.

 

Wereldwijde trends

De opvallendste trend die wij als UNI momenteel zien, is dat het aantal klassikale opleidingen gestaag afneemt, terwijl de vraag naar e-learning juist toeneemt. De groei van het internet en het gebruik van mobile devices als smartphones en tablets spelen ongetwijfeld een rol bij deze ingrijpende verschuiving. Dat in 2020 het aantal mobile devices het aantal pc’s naar verwachting ruimschoots overtreft, zal ongetwijfeld het aandeel van e learning ten koste van andere leervormen verder doen toenemen.

 

En daar blijft het niet bij. Want e-learning zorgt er bijvoorbeeld ook voor, dat het formeel leren in het bedrijfsleven verandert. Recente studies tonen aan dat deze traditionele manier van leren steeds meer via technische oplossingen plaatsvindt. In 2020 zou maar liefst 80% van het formeel leren plaatsvinden via door de techniek gedomineerde platforms en kanalen. Uit dezelfde studies blijkt overigens ook dat werknemers sinds 2007 steeds minder tijd aan formeel leren besteden. Een trend die niet te stoppen lijkt.

 

De steeds grotere plaats die voor e-learning wordt ingeruimd, betekent tevens een stimulans voor het zogenaamde informeel leren. Anders dan voor het formeel leren, reserveren we voor deze manier van leren steeds meer tijd. Sociale platforms spelen op deze ontwikkeling in, door de informatie die leden van community’s uitwisselen digitaal (en dus vindbaar) beschikbaar te stellen.

 

Het informeel leren blijkt mede te gedijen onder invloed van een andere ontwikkeling die door de technologische revolutie in gang is gezet. Namelijk dat werknemers steeds meer hun eigen apparatuur gaan gebruiken voor het werk. BYOD of Bring Your Own Device verleidt mensen ertoe overal te (willen) werken én leren, op de momenten dat dit hen het beste uitkomt. Bijvoorbeeld op een flexplek in het kantoor als de files zijn opgelost, of thuis in het weekend of de avonduren als collega’s niet kunnen storen.

 

Het gebruik van e-learning en nieuwe apparatuur en platforms leidt er dus toe dat het leren verandert. Dit vraagt ook om aanpassingen in de manier waarop we content aanbieden. Waar werknemers in 1999 nog bereid waren lange stukken tekst door te nemen, hebben ze nu juist behoefte aan kleine, afgeronde stukjes informatie. Leren vindt immers plaats via een scherm en moet – zeker bij informeel leren – snel en efficiënt gaan. Vaak dient een afgebakende en concrete leervraag kort en bondig te worden beantwoord.

 

Link naar trends

 

Een laatste algemene trend die we hier willen noemen, is dat wereldwijd de inzet van SaaS-oplossingen voor het bedrijfsleven toeneemt. Het toenemend vertrouwen in de Cloud, het gemak van SaaS (automatische upgrades) en dalende kosten zijn de factoren die deze ontwikkeling in gang hebben gezet. Over het algemeen zijn SaaS-oplossingen makkelijk en snel te integreren in andere systemen. Aanbieders van Learning Technology zijn dan ook bereid hier ruimhartig in te investeren.

 

Trends per continent

De hierboven geschetste ontwikkelingen doen zich wereldwijd voor. Per continent zien we echter ook een aantal verschillen en een voorkeur voor andere speerpunten.

Richten we de blik op West-Europa, dan blijkt er een sterke neiging te zijn om steeds meer e-learningcontent te outsourcen. Verder blijkt de gemiddelde prijs voor e-learningoplossingen sterk te dalen, waardoor het MKB steeds meer ruimte krijgt om deze (gericht) in te zetten.

 

Azië wordt op dit moment gezien als de grootste groeimarkt voor e-learning (een jaarlijkse toename van 17,3%). Niet in de laatste plaats door de vlucht die de inzet van mobiele technologie daar neemt.

 

In Noord-Amerika is het gebruik van (streaming) video in combinatie met e-learning een opvallende trend. Video maakt de leerervaring meer persoonlijk en de technologie die dit ondersteunt, is nu voorhanden. Een tweede belangrijke ontwikkeling in Noord-Amerika is de integratie van e-learning in videoconference-, CRM- en ERP-systemen.

 

In Afrika zien we per regio grote verschillen. In het Midden-Oosten is de drang om scholen te digitaliseren de grootste aanjager van de e-learningmarkt. De opkomst van privéscholen en de daarmee gepaard gaande overheidssubsidies spelen daarbij een beslissende rol. Voor Afrika als geheel geldt dat de wil en motivatie om te leren enorm groot is en het gebruik van mobile devices in het dagelijks leven snel toeneemt. Toch zijn er ook problemen. De voornaamste uitdaging waarvoor het continent zich gesteld ziet, is de verbetering van de digitale infrastructuur.

 

Flexibel en NU leren

Vatten we het bovenstaande samen, dan kunnen we stellen dat de lerende van de toekomst minder tijd zal besteden aan het formeel leren. Kort en informeel leren via mobile devices, waarbij op elk moment informatie moet kunnen worden opgevraagd, zal de norm worden. De technologie om dit te verwezenlijken is voorhanden.

De flexibiliteit waar behoefte aan is, vraagt ook om een andere technische infrastructuur. De huidige LMS’en voldoen niet meer, doordat ze ontworpen zijn vanuit de wens het proces van klassikale trainingen te ondersteunen. De logische opvolger van het LMS, die naadloos aansluit bij de behoeften van de moderne werknemer die wil leren, is het Flexibel Leer Systeem of FLS.

 

Een FLS is een leersysteem dat één geheel vormt met alle andere systemen in de organisatie en gekoppeld is aan een sociaal platform. Kenmerkend voor een FLS zijn de contextrijke learning technology, de toepassing van learning formats die specifiek voor een bepaald leerdoel ingezet worden en het gebruik van realtime data. Gebruikers van het systeem kunnen daardoor snel, kort en doelgericht leren en worden op het juiste moment van de beschikbare content voorzien. Het FLS zal daardoor een cruciale rol gaan spelen bij het faciliteren van informeel leren, waarbij performance support en belevingsimpact centraal zullen staan.

 

Het beloven spannende tijden te worden! Responsive design, (leer)doelgerichte content en kortere leermomenten zullen de manier waarop e learning gemaakt en gebruikt wordt sterk veranderen. Minder toeters en bellen en veel meer zelfsturend vermogen, met een hoger leerrendement en een focus op de user experience. NU leren, onafhankelijk van plaats en tijd. Daar draait het om. Wij zijn reeds begonnen. Doet u mee?

 

Eindhoven, September 2015

 

UNI Learning Nederland

 

 

Bronnen:
[1] The Worldwide Market for Self-paced eLearning Products and Services: 2011-2016 Forecast and Analysis – Ambient Insight Premium Report, January 2013
[2] E-Learning Market Trends & Forecast 2014-2016 Report – Docebo, March 2014
[3] Trends That Are Shaping the Future Of Education – Huawei, August 2015
[4] The future of eLearning: part 1 – Nikos Andriotis, August 2015

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.