Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 16-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Flipping the Classroom: de do’s en don’ts

Flipping the Classroom: de do’s en don’ts

David van Alten, onderwijskundige aan de Universiteit Utrecht, deed een metastudie naar Flipping the Classroom en concludeert: als je goed flipt, kan dit de leerprestaties van studenten verbeteren. Gemiddeld is er een klein effect. Wat opvalt, is de sterke spreiding. Bij sommige studies was het resultaat heel positief, bij andere heel negatief. Gemiddeld kwam zijn metastudie uit op een klein positief effect.

Omdat de bestudeerde studies in uiteenlopende soorten van onderwijs werden uitgevoerd, gingen de onderzoekers verder spitten. “We hebben gekeken of de docenten die waren geflipt wel of geen quizjes toepasten. En of de onderwijstijd in de klas wel of niet werd verkort.” Daaruit bleek dat degenen die quizjes of korte toetsen toevoegen, een groter effect bereiken.

Wat absoluut niet effectief bleek, is het verkorten van de lestijd. “Er zijn onderwijsinstellingen die denken dat de tijd in de klas kan worden verkorte dankzij flippen en online-instructie. Maar door de kortere face-to-face contacten bleek het onderwijs significant minder effect te hebben. “In de klas gebeurt het”, stel Van Alten. “Daar moet de student onder toeziend oog van de docent de stof gaan toepassen.”

Bron: Universiteit Utrecht


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.