Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
David van Alten, onderwijskundige aan de Universiteit Utrecht, deed een metastudie naar Flipping the Classroom en concludeert: als je goed flipt, kan dit de leerprestaties van studenten verbeteren. Gemiddeld is er een klein effect. Wat opvalt, is de sterke spreiding. Bij sommige studies was het resultaat heel positief, bij andere heel negatief. Gemiddeld kwam zijn metastudie uit op een klein positief effect.
Omdat de bestudeerde studies in uiteenlopende soorten van onderwijs werden uitgevoerd, gingen de onderzoekers verder spitten. “We hebben gekeken of de docenten die waren geflipt wel of geen quizjes toepasten. En of de onderwijstijd in de klas wel of niet werd verkort.” Daaruit bleek dat degenen die quizjes of korte toetsen toevoegen, een groter effect bereiken.
Wat absoluut niet effectief bleek, is het verkorten van de lestijd. “Er zijn onderwijsinstellingen die denken dat de tijd in de klas kan worden verkorte dankzij flippen en online-instructie. Maar door de kortere face-to-face contacten bleek het onderwijs significant minder effect te hebben. “In de klas gebeurt het”, stel Van Alten. “Daar moet de student onder toeziend oog van de docent de stof gaan toepassen.”
Bron: Universiteit Utrecht
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.