Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 17-09-2015 | Article Rating | (2) reacties

2,8% geslaagd: MOOCs een succes?

2,8% geslaagd: MOOCs een succes?

 

De TU Delft noteerde sinds 2013 meer dan 600.000 inschrijvingen voor de 20 MOOCs die werden aangeboden. Zo’n 17.000 mensen rondden een cursus succesvol af en kregen een certificaat. Dat is ruim 2,8% van de inschrijvers. Is dat weinig? Hangt af van het doel van de TU Delft en van de cursisten. Gaat het de TU om wereldwijde naamsbekendheid, dan doen die 600.000 inschrijvingen er toe. Zij hebben niet alleen de naam van de TU voorbij zien komen, maar ook de stap gezet om nader kennis te maken. Gaat het om de cursisten, dan lijkt een ‘successcore’ van 2,8% weinig. Maar wat is succes? Een cursist kan zijn geslaagd, als deze een beeld wilde krijgen van het aanbod van de TU Delft. Vanuit het perspectief van de cursist kan de inschrijving ook geslaagd zijn als deze geen behoefte had aan een certificaat, maar op zoek was naar specifieke informatie en uitleg die in de MOOC werden gegeven. Benieuwd of de TU Delft vooraf heeft bepaald wanneer het aanbod voor de universiteit succesvol zou zijn en of het is gelukt om dat te meten.

Bron: TU Delft

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Willem van Valkenburg
Van Willem van Valkenburg | 17-09-2015
Om de cijfers iets aan te nuanceren. Van de 600.000 zijn er 180.000 studenten die in een cursus zijn ingeschreven die nog niet gestart is of nog loopt.

Van de studenten die kiezen voor een ID-verified certificaat voor $50 en dus serieus de cursus wil doen, slaagt 60-70%. Dat is een percentage dat hoger is dan veel campusvakken.


Harm Weistra (hoofdredacteur)
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 17-09-2015
Dank je Willem.
Dat 60 tot 70% van de betalende cursisten slaagt, onderstreept maar weer eens het belang van motivatie voor het studieresultaat.
Anders gezegd, de bereidheid om te betalen lijkt een goede indicatie voor de motivatie van de lerende en daarmee ook een indicatie voor toekomstig succes.
Zoiets?
Harm
Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.