Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 03-06-2019 | Article Rating | (0) reacties

Maken MOOCs hun beloften waar?

Maken MOOCs hun beloften waar?

Uitvoerig artikel in dagblad Trouw over de – al dan niet waargemaakte – beloften van MOOCs (massive open online courses). Oftewel, hebben de – veelal gratis – online cursussen gebracht wat er van werd verwacht. Trouw schrijft: “Openbare colleges via internet zouden de universiteit op haar kop zetten en academisch onderwijs toegankelijk maken voor iedereen. Deze ‘moocs’ werden een hype. Maken de online cursussen hun beloftes waar? Welke cursussen zijn de moeite waard?”

Kort samengevat: De term mooc stamt uit 2008 en de cursussen hadden een voorzichtig begin. In 2012 barstte het los. Amerikaanse topuniversiteiten lanceerden hun moocs; bij de populairste schoven 160.000 studenten aan. Er kwamen platforms als Coursera en edX, waarop universiteiten hun moocs aanboden. Het ging de universiteiten niet alleen om het helpen van studenten. Het was ook een middel om de universiteit wereldwijd te promoten. De universiteiten van Leiden, Delft en Amsterdam lanceerden in 2013 de eerste Nederlandse moocs, ‘om op het internationale podium hun visitiekaartje achter te laten’. Daarnaast bood het hen de mogelijkheid om te onderzoeken welke digitale onderwijsvormen werken, en wanneer.

Resultaten

Onderzoekers van MIT bekeken recent de gegevens van de 5,63 miljoen studenten die waren begonnen aan een mooc van MIT of Harvard. De overgrote meerderheid van de studenten keerde na het eerste jaar niet terug. De deelnemers kwamen vooral uit rijke landen. Het percentage studenten dat een cursus afrondde, was laag: minder dan 10 procent.

“De hype was veel te groot”, zegt onderwijspsycholoog Tim van der Zee van de TU Eindhoven in Trouw. Hij schreef een proefschrift over moocs. “Moocs hebben sinds 2012 heel consistent gepresteerd. Er is geen crash geweest, er waren alleen te optimistische ideeën over dat iedereen moocs zou gaan doen, en dat universiteiten volledig digitaal zouden gaan,” stelt hij.

Investering waard?

Aan de kant van de aanbieders worden de grote gerenommeerde universiteiten steeds belangrijker, ook omdat ze samenwerken met commerciële bedrijven, zegt Marja Verstelle, programmamanager digitale onderwijsvernieuwing bij de Universiteit Leiden. De universiteit biedt de inhoud en het MOOC-platform regelt alles. “Een universiteit als Yale leent dus eigenlijk gewoon zijn merk uit om geld te verdienen, niet aan een openbare mooc maar aan besloten online onderwijs. Voor de kleinere, onbekendere universiteiten wordt het steeds moeilijker om er tussen te komen,” concludeert Verstelle. Nederlandse universiteiten moeten internationaal concurreren. Is dat de investering waard? Verstelle is optimistich: “Moocs hebben de ogen geopend voor online onderwijs van hoge kwaliteit, en tot nadenken gestemd over wat onderwijs goed maakt. Dat geeft nieuwe inspiratie. En als dat vervolgens leidt tot beter besloten onderwijs, dan is dat misschien wel helemaal niet erg”.

Lees het zeer uitgebreide artikel op de site van Trouw. Daar vind je ook een overzicht welke moocs volgen het dagblad de moeite waard zijn.

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.