Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 15-07-2015 | Article Rating | (0) reacties

Big Data heeft vergaande gevolgen

Big Data heeft vergaande gevolgen

‘De snelle opkomst van Massive Open Online Courses (Moocs) zal tot in detail duidelijk maken wat wel en niet scoort in het onderwijzen van studenten. Met alle pijnlijke gevolgen van dien’, is de strekking van een artikel dat op 8 juli in NRC Handelsblad verscheen. Het artikel staat nu op de site van netkwesties.nl. Het artikel is geschreven door Sanderijn Cels, onderzoeker en docent aan de Harvard Universiteit (Cambridge, VS). De kop in NRC Handelsblad: Online komt de prof niet meer weg met geestdodend college.

MOOCs (massive open online course) geven inzicht in het studiegedrag van grote hoeveelheden studenten. In de woorden van Cels: ‘Elke handeling – een klik, een pauze, een multiple choice-quizje tussendoor – geeft inzicht in wat ze doen, interesseert of verveelt.’ Met als gevolg: ‘De ‘massale’ open online cursussen die nu in opmars zijn, jagen dus paradoxaal genoeg een onderwijsvisie aan waarin individueel leren centraal staat. (…) De data-analyses zullen inzichtelijk maken hoever onze ‘teaching’ soms verwijderd is van ‘learning’ – terwijl we met het eerste eigenlijk het laatste willen bewerkstelligen. Zo kunnen we aan de data aflezen hoe geestdodend onze hoorcolleges soms zijn, hoe weinig studenten van de stof begrijpen en hoe weinig hen die interesseert, als bijvoorbeeld de link naar ‘aanbevolen literatuur’ nooit wordt aangeklikt. De data zullen ook uitwijzen dat onze didactiek vaak niet erg verfijnd is: veel hoger onderwijs is nog steeds gericht op het loodsen van grote groepen studenten naar de eindstreep, zonder veel oog voor het vervullen van individuele behoeftes en het volgen van gedifferentieerde leerpaden – zeker in het egalitaire onderwijssysteem zoals we dat in Nederland kennen.’

De conclusie van Cels: ‘Het merendeel van de Nederlandse Moocs dat nu ontspruit doet goed dienst als reclame voor de eigen onderwijsinstelling. Het zijn prima experimenten en ze dienen ook vast en zeker de verdere democratisering van het onderwijs. Maar in plaats van energie te blijven steken in het ontwikkelen van veel meer van zulke cursussen kunnen we ons beter gaan richten op het in kaart brengen van de consequenties die de online ontwikkelingen zullen hebben. De data die Moocs generen bieden ons inzichten waarnaar we zullen móeten handelen – al is dat nog zo pijnlijk.’

Bronnen: netkwesties.nl en NRC Handelsblad


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.