Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 29-04-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gamification: risco op (blijvend) verlies van motivatie

Gamification: risco op (blijvend) verlies van motivatie

Serious games worden gezien als een interessante middel om mensen te motiveren om te gaan leren. Maak van de leerstof een uitdagende game en de lerende zal gemotiveerd zijn om de stof tot zich te nemen. Onderzoek toont aan dat dit op de korte termijn inderdaad het geval kan zijn, maar dat we ons daarmee op de lange termijn in de voet kunnen schieten. Dat heeft alles te maken met het verschuiven van de motivatie van intrinsiek naar extrinsiek.

Dat zit zo. Als een organisatie gamification gaat inzetten om het leren te stimuleren, heeft dat vaak op korte termijn tot effect dat meer mensen bereid zijn om te gaan leren. Maar als er na verloop van tijd gewenning optreedt en de game begint te vervelen, kan er een blijvend negatief effect optreden op die bereidheid tot leren. Dat komt omdat games inspelen op de extrinsieke motivatie. De motivatie komt door de aantrekkelijkheid van de game en niet uit de lerende zelf. Waarom dan toch het risico dat er na enige tijd minder wordt geleerd dan vóór de introductie van de game? Dat komt omdat bij degenen die aanvankelijk uit zichzelf, dus intrinsiek gemotiveerd waren om te leren, door de game de motivatie is verschoven van intrinsiek naar extrinsiek. Als ook bij hen de game begint te vervelen, bestaat het gevaar dat de aanvankelijk intrinsiek gemotiveerde lerenden er eveneens mee stoppen.

Op de site van Emerce staat over dit fenomeen een uitgebreid artikel van Eline van Baal. Het artikel eindigt dan ook met: Onderzoek toont aan dat een beoogde verandering in ons gedrag soms op korte termijn effectief kan werken, waar het op de lange termijn een heel ander effect kan hebben. Om deze reden is het cruciaal om meer onderzoek te doen naar de langetermijneffecten van gedragsveranderingen door middel van bijvoorbeeld nudges of interventies. Het is nu nog te vaak onduidelijk of het gewenste effect bereikt wordt.

Lees het uitgebreide artikel op Emerce.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.