Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Future Learning | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik: Krachtig ILIAS

Terugblik: Krachtig ILIAS Kennismaken met ILIAS op 9 april 2015
Met zo’n 50 mensen was de zaal goed gevuld donderdagmiddag 9 april in Roosendaal. Onder hen veel geïnteresseerden in het ILIAS-LMS: om eventueel zelf te gebruiken of om te adviseren aan eigen klanten. Zij luisterden geboeid naar de presentaties die deze middag werden verzorgd.

Leren in het DNA van MCB
Wonnie van Beek van MCB-Nederland deed de aftrap. Bij MCB zit het leren in het DNA, daar doet het bedrijf in ieder geval alles aan. Leermodules staan klaar voor medewerkers, of zij die op het werk verwerken of thuis, dat maakt niet uit. Ook is het geen punt als huisgenoten de ms-word cursus doornemen. Of die over persoonlijke effectiviteit. Want leren doe je primair voor jezelf en niet alleen voor het bedrijf. Overigens zijn de (basis)modules materiaalkunde voor iedere medewerker verplicht: hoe kun je iets verkopen als je niet weet wat het is?




Module-ontwikkeling: hoe doe je dat?
De modules materiaalkunde van MCB zijn gemaakt door Jannet Tiegelaar en Hester van Wijnen van Future Learning bv. Zij vertelden over de wijze waarop zij dat doen en wie daarbij allemaal betrokken zijn.: de inhoudsdeskundige (Wonnie), de onderwijskundige (instructional designer), de fotograaf, animator, technisch ontwikkelaar, voice-over etc. Betrokkenheid en afstemming zijn belangrijk bij het ontwikkelproces. Vergeet daarom de testers niet! Werkt alles echt zoals het is bedacht? Heel belangrijk: bedenk ook waarvoor een applicatie bedoeld is. Hoe uitgebreid en/of ‘gelikt’ moet die zijn?
Nieuw in ILIAS 5.0
ILIAS 5.0 is inmiddels verschenen. Peter Pellemans van Future Learning bv vertelde over de veranderingen: de responsive design website die ILIAS geworden is via Bootstrap Framework, de modernisering van het uiterlijk, uitbreidingen van de competentiefunctionaliteit, verbeterde encryptie wachtwoorden en meer. Zie ook ILIAS 5.0. Ook ILIAS+ kwam aan bod (zie de blogpagina's voor meer informatie).

Discipline
Met de zweep of gewoon omdat het vanzelf gaat? E-learning vereist zelfdiscipline van de e-learner. Natuurlijk willen we dat die voortkomt uit intrinsieke motivatie. Als het gaat om gedragsverandering bij e-learning zijn de factoren capaciteit en gelegenheid bij de e-learner minstens zo belangrijk. Een van de redenen waarom het bedrijf ATS (Applied Tech Systems ) heeft gekozen voor ILIAS. Volgens Bert van der Linden, senior  Lecturer IA & IT bij ATS, stuurt ILIAS automatische reminders met Cron jobs, zorgt voor feedback en hints bij vragen (questions), analyseert resultaten en reageert daarop naar de deelnemer op basis van zijn persoonlijke leerdoelstellingen. Kortom, ILIAS biedt alle gelegenheid tot zelf-discipline.

Continuous Learning
Tot slot presenteerde Marcel van Wijk (Continuous Learning) zijn continuous learning app. Via een API-verbinding is deze app te koppelen aan  ILIAS. Een bepaalde doelgroep kan op enig moment een leervraag voorgeschoteld krijgen, bijvoorbeeld n.a.v. een actuele gebeurtenis. Een gebruiker van Saxion – klant CL – merkt dan bijvoorbeeld op: “Ik kreeg een pushbericht terwijl ik op de trein stond te wachten… meteen maar even de vraag  gemaakt. En ik had hem goed!” waarmee Marcel van Wijk maar wil zeggen hoe handig de app is.

Handig, maar vraagt wel om afspraken over de wijze waarop die wordt ingezet: beperkt of letterlijk, continu?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.