Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 12-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op LEARNTEC: het internet der dingen

Terugblik op LEARNTEC: het internet der dingen

Deze week een terugblik op de LEARNTEC, die eind januari in Karlsruhe werd gehouden. Een terugblik aan de hand van drie opvallende presentaties. Als tweede een analyse van de pogingen die Bosch (o.a. boormachines) onderneemt om via het Internet of Things het leren dichter bij de werkplek te brengen. Eerder het verhaal van Donald Clark over chatbots en de waarde van die technologie voor het leren. Woensdag een beschouwing over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (KI) aan de hand van een permanent beschikbare tutor.

Smart Learning Environments, door Sirkka Freigang

Is het Internet der dingen (Internet of Things, IoT) de heilige graal als het gaat om de toekomst van werkplekleren? Freigang probeert gebruik te maken van de ontwikkeling bij Bosch Software Innovation, waar IoT een kerntool is om klanten te ondersteunen bij hun digitale transformatie. Het idee is dat deze tooling ook geschikt is om werkplekleren een andere, digitale dimensie te geven, die past bij de realiteit van de moderne werkplek. IoT heet dan ‘smart learning environment’. Een SLE is dan een intelligente, hybride leeromgeving die het levenlang leren op de werkplek ondersteunt. Kenmerkend is verder dat het gaat om de integratie van verschillende technieken en diensten. Hybride staat voor de combinatie van analoog en digitaal leren, zodat de lerende beschikt over meerdere didactische processen. Onderdeel daarvan zijn o.a. AR- en VR-toepassingen, mobiele leerapps. Belangrijke kapstok zijn use cases, die actuele problemen oplossen, daardoor meerwaarde hebben en medewerkers helpen in hun ontwikkeling.

De intelligentie in het system zit vooral in de combinatie van leerprofiel, leerhistorie, voorkeuren, die met learning analytics een bijdrage leveren aan de profilering van vraag en aanbod. Uiteindelijk doel is om medewerkers te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment ook met het oog op verdere ontwikkeling. Daarbij speelt de inbreng van de medewerker een belangrijke rol. Voor de ontwikkeling wordt gebruik gemaakt van een SLE-raamwerk, waarin 5 dimensies te herkennen zijn: corporate culture, user centricity, didactical diversity, hybrid learning space en hybrid learning assistance. Dit is een hulpmiddel om een innovatieve ontwikkelingsstrategie te formuleren met als centraal thema de lerende organisatie. Leren geïntegreerd in het dagelijks werk voor zelflerende medewerkers, die voldoende steun krijgen van het system om de eigen ontwikkeling verder te helpen.

Dit alles wordt ondersteund door een Smart Learning Toolkit met SLE Canvases, AR hologrammen, IoT gebaseerde beelden, een geïntegreerde microcontroller, sensoren en LED om bijvoorbeeld collectieve leerprocessen mogelijk te maken.

Indrukwekkend, maar tegelijkertijd zijn de grondprincipes redelijk bekend. Ja, met IoT kun je dingen beter dan voorheen gecontroleerd koppelen, maar helaas werd er ondanks aandringen nog geen ‘voorbeeld’ getoond, waar het specifieke van deze SLE zich op een onderscheidende manier toonde. Blijft interessant.

De ontwikkelingen zijn te volgen via Twitter @EduOrakel en hier is meer te vinden, inclusief een aantal publicaties. Download bijvoorbeeld ‘A conceptual framework for designing smart learning environments’.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 13-03-2018

Is 360 VR de heilige graal ?

Wat is 360 virtual reality? En wat kun je ermee? Een beschouwing van Helma van den Berg van Let's Learn.