Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 11-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op LEARNTEC: chatbots

Terugblik op LEARNTEC: chatbots

Deze week een terugblik op de LEARNTEC, die eind januari in Karlsruhe werd gehouden. Een terugblik aan de hand van drie opvallende presentaties. Vandaag het verhaal van Donald Clark over chatbots en de waarde van die technologie voor het leren. Morgen een analyse van de pogingen die Bosch (o.a. boormachines) onderneemt om via het Internet of Things het leren dichter bij de werkplek te brengen. Woensdag een beschouwing over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (KI) aan de hand van een permanent beschikbare tutor. Eigenlijk gaan alle bijdragen in een zekere mate over kunstmatige intelligentie, want Ki lijkt de dominante technologie van dit moment. Zie bijvoorbeeld ook de bijdragen over de Nationale AI-cursus op onze site.

Chatbots, door Donald Clark

Donald Clark vindt chatbots game changers in het onderwijs. Een chatbot of gewoon een bot is een geautomatiseerde gesprekspartner zoals te vinden op Facebook, Messenger, Google talk, Telegram en Slack. De meeste bots bieden een bepaalde dienst aan, zoals reserveringsdiensten, klantenservice of voor marketing. Ze zijn in het algemeen goed in de dialoog (vraag en antwoordspel). De meest uitgebreide lijst met bots in Nederland kun je vinden op Chatbots.org.

Volgens Clark zijn die chatbots interessant, omdat zij een aantal technologieën en toepassingen combineren. Toe[passingen die voor een deel al worden toepast en voor het onderwijs weleens van grote waarde zouden kunnen zijn. Hij vindt dat dit past bij de vraag naar snel veranderende vaardigheden. KI wordt beschouwd als de belangrijkste speler in een technische revolutie die het internet teweeg zal brengen. Dit betekent dat KI ons leven en werken hevig zal beïnvloeden en dus ook het onderwijs. De centrale strategie van bedrijven als Apple, Microsoft, Amazon, Tencent, Facebook en Alibaba is KI. Het lijkt dan ook dar we niet om KI heen kunnen. Waarom zouden we, als er mooie dingen kunnen ontstaan, zoals van die heerlijke online taalprogramma’s, die zonder commentaar en moeiteloos dat ene woordje blijven herhalen in verschillende formats. Didactisch verantwoord, want een van de pluspunten van KI is de verantwoorde leerstrategie die het oproept: informatie zoeken, vragen stellen, verschillende antwoorden, de volgende stap organiseren, voorbeelden.

Chatbots met de stem, de vraag, het antwoord, de reactie, hebben een veel natuurlijker karakter dan een beeldscherm, zeker als die bot ook nog eens een geheugen lijkt te hebben en jouw zwakke kanten weet te vinden (‘het is tijd voor herhaling’). De dialoog is van huis uit een sterke leeroptie. Chatbot-toepassingen, waarbij leren centraal staat: sollicitatie, onboarding, learning support, mentoring, reflectie, assessment, etc. Meestal gaat het slechts om vraag-en-antwoord, maar tegenwoordig kunnen bots ook ‘leren’, dus een leerkracht en lerende in één. En als je het zelf wilt proberen: Duolingo, gratis taalprogramma.

]


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

04-11

Data, AI, Robotics – krijgen alle aandacht op Learning 2019

Door: Marcel de Leeuwe (redactie)
05-11

3 december: Symposium leer-versnellers

Door: Let’s Learn!
11-11

Onderwijsaward 2019 voor 5 vernieuwers

Door: de Redactie
13-11

Programma LEARNTEC 2020

Door: de Redactie

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

20-11

E-learning consultant

e-Academy
07-11

Learning Consultant

E-learning Training

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.