Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Future Learning | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended Learning en meer

Blended Learning en meer

Leren? Natuurlijk!
Ik vertel u ongetwijfeld niets nieuws als ik zeg dat leren van groot belang is voor organisaties en voor hun medewerkers. Door continue innovaties moeten werknemers zich blijven scholen. Organisaties kunnen dit leren perfect faciliteren met behulp van blended learningprojecten. Maar hoe kunnen ze dit het beste aanpakken?

Maar hoe?
Regelmatig verneem ik van toekomstige klanten dat ze graag willen starten met e-learning maar niet weten hoe ze dat het beste kunnen doen. Er is nog veel onbekendheid over het opzetten van e-learning- of blended learningprojecten. Veel terminologie is bijvoorbeeld onduidelijk. Wat is e-learning nu eigenlijk precies? En wat is het verschil met blended learning, die andere term die ik hierboven gebruikte? En een LMS, waarom zou je dat nodig hebben? In dit blogartikel hoop ik u wat houvast te geven.

E-learning
E-learning of elektronisch leren, is leren via digitale middelen. Leren door gebruik te maken van een computer, tablet of smartphone die verbonden is met internet in de ruimste zin van het woord. Ook het gebruik van klassikale lessen die worden beheerd in een leermanagementsysteem is e-learning.
In alle gevallen betekent e-learning dat er meer integratie mogelijk is van verschillende media dan bij het traditionele leren: naast tekst en illustraties ook twee- en driedimensionale animaties, film en video, links naar internet-informatie. Of het aanleren van soft skills met behulp van simulatie e-learningmodules bijvoorbeeld.

Leermanagementsysteem
Een goed en modern leermanagmentsysteem of LMS, is een software-applicatie dat leeractiviteiten via e-learning of blended learning op allerlei manieren ondersteunt. Natuurlijk met de invoering van e-learningmodules in het LMS zodat daarmee via het LMS gewerkt kan worden – soms interactief, met beheer- en toezichtfuncties, met mogelijkheden om voortgang van cursisten te monitoren, door toetsmogelijkheden in te bouwen, door onderlinge communicatie te ondersteunen via fora en chatmogelijkheden, met een naslagfunctie (wiki), etc. Soms is het mogelijk een 360 graden meting (beoordeling functioneren door collega’s en/of leidinggevenden) te laten uitvoeren en aan de hand van het resultaat opleidingsprojecten automatisch beschikbaar te stellen. Ook het competentiegericht opleiden kan praktisch uitvoerbaar gemaakt worden.

Er zijn verschillende LMS’en leverbaar. Niet elk LMS heeft evenveel mogelijkheden, de één is uitgebreider dan de ander. Wel kunt u in elk LMS zelf kiezen van welke mogelijkheden of functionaliteiten u gebruik wilt maken. U zult begrijpen dat ILIAS zo’n goed en modern LMS is, dat bovendien zeer veel functionaliteiten kent. Wilt u met ILIAS werken? Het veelzijdige en deskundige team van Future Learning staat u dan graag terzijde. Zij helpen u bij uw keuzes, niet alleen wat betreft de inhoud en de wijze van didactiek, maar ook heel praktisch: gaat er toetsing plaatsvinden, wordt voortgang van cursisten gemonitord en door wie, worden er certificaten uitgereikt?

Blended Learning
Blended learning is leren via een combinatie van leeractiviteiten: e-learning, virtuele klaslokalen, ‘gewoon’ klassikaal leren, mobiel leren (m-learning) via tablets en smartphones, leren via een forum- en/of chatfunctie, webinars, etc. Wat hier ook bij hoort is leren via (serious) games waarmee gebruikers gestimuleerd worden hun taken uit te voeren, ook wel gamification genoemd en ILT (information and Learning Technology) in het klaslokaal.

Door mijn jarenlange ervaring als trainer en ontwikkelaar van e-learningmodules, ben ik een groot voorstander van Blended Learning. Deelnemers vinden het leuk en afwisselend om een combinatie van leeractiviteiten te ervaren waarmee ze hun kennis en vaardigheden goed kunnen trainen en aanleren.
Blended Learningprogramma’s zijn flexibel, effectief, inventief en kosteneffectief. Wel is het van belang de juiste mix (blend) van leeractiviteiten te kiezen afhankelijk van wat u wilt bereiken. Ook hierbij kan ons team u mee adviseren.

U kunt zich nog opgeven voor de ILIAS-kennismakings- én gebruikersmiddag 9 april.

Joke van Cappelle,
eigenaar en directeur van Future Learning bv


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.