Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 05-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Effectiviteit van online leren

Effectiviteit van online leren

In een artikel onder de kop ‘Is Education good or bad’ behandelt Eric Fredericksen van de University of Rochester de vraag hoe online leren scoort op criteria zoals satisfaction, retention and achievement. Hij doet dit aan de hand van twee onderzoeken, waaronder een meta-analyse van 232 onderzoeken uit de periode 1985 - 2002. De meta-analyse laat zien dat “some applications of online education were better than classroom instruction and some were worse”. En een analyse uit 2010 laat zien dat “students in online learning conditions performed modestly better than those receiving face-to-face instruction”.

 

Beide keren gaat het om het reguliere onderwijs. Het zijn geen ‘schokkende’ cijfers, maar het laat zien dat het ter discussie stellen van de effectiviteit van online leren niet meer van deze tijd is. De vraag is niet meer of het werkt, maar veel meer op welk moment welke aanpak het beste werkt.

In zijn artikel bespreekt Fredericksen ook andere bevindingen. Zoals het feit dat het inzetten van online leren in de breedte een positief effect heeft op het onderwijs. De opleiding gaat bewuster om met de vraag wat goed onderwijs is.


Een ander artikel dat vandaag voorbijkwam, is de
blogpost van Will Richardson. Hij trapt terecht de open deur in dat het menselijk leren niet is voorbehouden aan opleiders en docenten. Mensen zijn van nature lerende wezens. Het leren kunnen we niet uitzetten. Aan de hand van een voorbeeld van een van zijn kinderen, lijkt Richardson iets te optimistisch over de mogelijkheden van het spontane leren. Ook hij zou zich moeten afvragen ‘op welk moment welke aanpak het beste werkt’. Ondanks alle beperkingen, lijkt een formeel opleidingsprogramma voor kinderen onontbeerlijk.

Toch is de vraag die Richardson stelt relevant. Zeker ook binnen arbeidsorganisaties. Daar zie je nog te vaak, wat de Utrechtse hoogleraar Jo Thijssen ‘scholingsoptimisme’ noemde. Er gaat ergens in een organisatie iets niet goed. Dan gooien we er een opleiding tegenaan en het probleem is opgelost. Niet alleen dat het meestal een te optimistische gedachte is, het doet ook tekort aan de manier waarop binnen arbeidsorganisaties wordt geleerd. Het informele, niet 100% geïnstitutionaliseerde leren en opleiden speelt minstens een zo grote rol. Daar ligt een grote kracht van e-learning, met een accent op learning (en niet op teaching). 


Bronnen:
The Conversation en Will Richardson


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.