Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2014 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn: de afsluiting

Online Educa Berlijn: de afsluiting De middag de laatste dag van de Online Educa heb ik besteed aan een bezoek aan de beurs, en aan deelname aan een bijeenkomst waarin bloggers terugblikten op de conferentie. Wat is me daarbij opgevallen?


Na de lunch van dag 2 van Online Educa Berlijn 2014 heb ik niet meer deelgenomen aan een sessie. Ik moest me namelijk om 15.45 uur melden bij de Spotlight Stage voor een terugblik op de conferentie door vier ‘edubloggers’.

Daarom heb ik de beurs bezocht. Je vindt hier diverse grote en minder grote stands. Voorbeelden zijn BlackBoard, Pearson, Desire2Learn, Canvas van Instructure, LearnDirect, PreWise, Presentations2Go, Mediasite, QuestionmarkPerception, en ProctorU.

Ik heb ook gesproken met de Open Badges Factory (open badges gebruiken binnen verschillende omgevingen) en met een bedrijf dat een tool heeft ontwikkeld waarmee docenten de kwaliteit van hun toetsvragen kunnen verbeteren. Ik heb ook eindelijk kennisgemaakt met het Nederlandse bedrijf HiHaHo dat het mogelijk maakt om bestaande video’s op YouTube of Vimeo interactiever te maken met behulp van vragen. Verder worden toepassingen op het gebied van augmented reality steeds beter. 

Ik heb bijvoorbeeld metaglasses van Meta-View uitgeprobeerd. De bril lijkt op de Oculus Rift. Bij Meta-View gaat het echter om augmented reality, en niet virtual reality. Je ziet hologrammen van bijvoorbeeld een auto die je met je hand kunt manipuleren. De toepassingen zijn nog beperkt, maar het is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden. Er wordt meer mogelijk op het gebied van ICT en leren dan we 20 jaar geleden voor mogelijk hielden.

Uit onvrede met bestaande e-learning systemen zijn verschillende startende bedrijven ontstaan die producten ontwikkelen waarmee specifiek onderwijsactiviteiten gefaciliteerd kunnen worden, zoals Projectcampus. Deze toepassing maakt het mogelijk om met groepen studenten via een Facebook-achtige interface samen aan projecten te werken. De specifieke toepassingen kunnen overigens ook geïntegreerd worden met bestaande systemen zoals Liferay.

De laatste bijeenkomst, waar ik aan deel heb genomen, was een sessie in het kader van de Spotlight Stage. De organisatie had Bert Decoutere gevraagd om met een panel ‘edubloggers’ in gesprek te gaan (Ruth Martinez uit Spanje, Craig Weiss uit de VS, Stephen Downes uit Canada en ik). Bert vroeg ons onder meer naar wat wij mee naar huis nemen van deze tweedaagse, en of wij zouden pleiten voor evolutie of revolutie als het gaat om onderwijs.

Ik heb zelf geen aantekeningen gemaakt van deze sessie. Ik hoop anderen wel. Ik had wel verwacht dat er vanuit het publiek meer vragen zouden worden gesteld. Maar wellicht was de afstand tussen podium en publiek -ondanks de informele setting- te groot. De verlichting maakte het mij ook onmogelijk om mensen in de zaal te zien zitten. Mogelijk waren wij als bloggers daarvoor ook te nadrukkelijk aanwezig.

Ik heb ook enkele foto's gemaakt die o.a. een impressie geven van de beurs.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.