Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Defacto | 12-08-2014 | Article Rating | (0) reacties

Innovatie, Techniek en Leren.

Innovatie, Techniek en Leren.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een collegezaal uit 1900 en een collegezaal uit 2014? Wat is er veranderd? Oké, een hedendaags college wordt ondersteund door powerpoint, Youtube-filmpjes of misschien een prezi. Studenten kunnen alle cursusinformatie vinden via Blackboard of een ander online portaal. Colleges worden opgenomen om later nog te kunnen terugkijken. Een wereld van verschil, of niet?

De aankleding is inderdaad veel veranderd, de vorm is praktisch gelijk gebleven. Studenten komen naar de collegezaal, luisteren naar de docent, maken (hopelijk) aantekeningen en gaan weer naar huis waar ze zich voorbereiden voor het examen.

Innovatie in het onderwijs is vaak ver te zoeken. Niet eens zozeer op het gebied van (technologische) hulpmiddelen of het bereiken van een groter publiek, maar vooral op het gebied van fundamentele ideeën over hoe mensen het beste leren.

De inrichting van het hedendaagse onderwijs stamt nog uit een tijd waarin onderwijsinstellingen de enige bron van kennis waren. Tegenwoordig is dit niet meer zo. Eén middag op Google of Wikipedia geeft de gemiddelde internetgebruiker toegang tot alle kennis die hij zoekt. Onderwijsinstellingen zijn hun kennismonopolie kwijt.

Dit is geen nieuwe informatie. Een moderne professional houdt zelf zijn of haar kennis op peil, zoekt zelfstandig informatie die relevant is voor zijn of haar werkveld en past deze toe. Niet voor niets komen er de laatste jaren steeds meer geluiden op om in onze curriculi meer vakken op te nemen omtrent netwerken, goed kunnen zoeken van informatie, etc.

Laszlo Bock, hoofd personeelszaken bij thought-leader Google zei het als volgt: "...For every job, the No. 1 thing we look for is general cognitive ability, and it’s not I.Q. It’s learning ability. It’s the ability to process on the fly. It’s the ability to pull together disparate bits of information."

De uitdaging is dus om een manier van leren te vinden die past bij de nieuwe realiteit. Kennis is altijd beschikbaar, we hoeven er niet meer op te focussen dat mensen kennis tot zich nemen en onthouden. De nadruk moet liggen op het kunnen vinden en toepassen van de relevante kennis.

Doe je dit door lesvormen toe te passen die stammen uit 1900? Absoluut niet! Om tegemoet te komen aan de veranderde eisen aan moderne professionals, en maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden die technologie ons biedt, moeten we het onderwijs innoveren.

Gelukkig ontstaan er her en der initiatieven om het onderwijs te vernieuwen. Defacto doet hier in mee met het fundamenteel nieuwe Learning Spaces. Defacto's online oplossing die gericht is op het delen en bespreken van kennis. Waar studenten en docenten gemakkelijk en veelvuldig kennis kunnen delen in de vorm van bijvoorbeeld artikelen of filmpjes, met uitgebreide mogelijkheid tot laagdrempelige discussie, en on-the-fly aanpassingen en toevoegingen.

Wil jij samen met Defacto het leren in jouw organisatie geschikt maken voor de toekomst?

Neem contact met ons op! Bel 050-3144832 of mail naar elearning@defacto.nl

P.S. Lees meer over de banen van de toekomst en de eisen aan moderne professionals in deze vierdelige serie blogposts van Heather McGowan.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.