Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 07-02-2018 | Article Rating | (0) reacties

LEARNTEC 2018: Didactiek & zelforganisatie

LEARNTEC 2018: Didactiek & zelforganisatie

Bijna een zeldzaamheid, maar op de Learntec nog steeds aanwezig, een serie presentaties over didactiek en pedagogiek. (Vielfalt Didactischer Modelle: Prof. Dr. Gerd Gidion, Karlsruher Institut fur Technologie). Hij heeft het vooral over de 3 didactische grondvormen voor werk gerelateerd leren, die de laatste jaren een belangrijke rol hebben gespeeld.

1.    Instructie en kennisoverdracht: De lerende als het lege vat, dat gevuld moet worden. Centraal staan doel en inhoud, zoals bedacht door de kennisdragers in het bedrijf.

2.    Constructivistisch leer-concept: handelingsgeoriënteerd, leeropdrachten, projecten, open leerwegen, groepsleren.

3.    Zelforganisatie: de dominante strategie is integratie van leren en werken.

Hoewel de leerconcepten instructie en constructivisme nog steeds aan de weg timmeren, is Gideon ervan overtuigd dat we in een totaal andere tijd zijn aangekomen, waarin zelforganisatie het belangrijkste principe van leren zou moeten zijn. Instructie en constructivisme zijn in principe dominante beinvloedingsconcepten. Ze leren bepaalde mechanisme aan, die averechts werken op wat in het bedrijfsleven wordt gevraagd, namelijk eigen initiatief en creatief handelen. Hij spreekt over mechanistische instructie en constructivisme.

Ruimte voor intuïtieve aanpak

De didactiek is niet bepalend maar ondersteunend bij zelforganisatie, zoals communities van medewerkers die zich over eenzelfde probleem buigen, oplossingen vinden en die beschikbaar maken voor de rest van het bedrijf. Hier vind je dan nog elementen van instructie en constructivisme om andere medewerkers te bereiken. Een voorbeeld van zelforganisatie is het callcenter. Het team moet in staat zijn om bepaalde nieuwe kennisgebieden te beheersen en met de ontwikkeling mee te gaan. De vaardigheid om bij te blijven en kwaliteit te leveren, maken onderdeel uit van het contract. Interessant is om te zien hoe in zo’n situatie medewerkers met elkaar omgaan, wat er wordt uitgewisseld en hoe. Het situatie-gebonden leren is dagelijkse kost, maar werkt alleen als die gedragen wordt door alle stakeholders. In de praktijk betekent dit veel ruimte voor een intuïtieve aanpak van leervragen en dat lijkt dus heel erg op hoe grote ondernemingen als Apple en Google het leren hebben georganiseerd.

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 07-05-2022

Hoe de pandemie ons leren veranderde

De corona pandemie heeft een grote invloed op onze manier van leren. Helma van den Berg deelt haar mening.