Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van HEMA academie | 11-02-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tip! Leren met webinars

Tip! Leren met webinars

Waarom is het zo leuk om te leren met webinars? Hoe kun je dit als HR professional als instrument inzetten voor de organisatie? In deze tips van Helma van den Berg lees je over webinars én hoe je het kunt inzetten voor lerende medewerkers.

Schrijf je ook kosteloos in voor ons webinar van de maand: Vitaliteit

Ieder leert op eigen manier

Leren doen we allemaal op onze eigen manier. De een is dol op het lezen van dikke studieboeken, de ander doet graag iets in de praktijk om daarvan te leren. Een derde vraagt het liefste alles wat hij wil weten aan iemand die voor hem staat voordat hij start met toepassen. Allemaal andere manieren van leren. Maar soms wil je als HR professional of als directeur van een bedrijf dat iedereen zich snel iets eigen maakt en iets nieuws leert. Daarbij gebeurt het vaak dat we vergeten dat leren ook tijd nodig heeft. De fasen van leren gaan bij de persoon die moet leren van onbewust onbekwaam, via bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam en onbewust bekwaam. De meeste medewerkers redden het niet om al deze fasen in één bijeenkomst door te maken.

We vergeten in de praktijk vaak dat een nieuwe werkwijze iets is waar wij (HRD of directeur) al lang mee bezig zijn, maar waar medewerkers geen weet van hebben dat we die veranderingen voorbereiden. We staan er vervolgens niet genoeg bij stil dat het horen van iets belangrijks als een nieuwe werkwijze of nieuwe kennis impact heeft op de medewerker. Misschien was die medewerker zich niet eens bewust van de noodzaak van de nieuwe werkwijze of de toegevoegde waarde van de kennis. Hij wordt zich, tijdens het horen van het eerste bericht, bewust dat hij niet bewust bekwaam is, maar dat anderen hem als onbewust onbekwaam zien. Dat kan hard aankomen. Als de zender van de boodschap in ditzelfde bericht ook communiceert hoe iemand moet veranderen, dan is het met een grote mate van zekerheid te zeggen dat de ontvanger dit deel van de boodschap niet meekrijgt.

Hoe dan wel?

Hoe voorkomen we dat de medewerker de boodschap niet opneemt? Door de boodschap meerdere malen te herhalen, door de boodschap op verschillende manieren in delen over te brengen, of door te appelleren aan de verschillende voorkeursstijlen van mensen als het gaat om leren. Leren is te zien als veranderen. Het gaat om een transformatie in de organisatie. In deze transformatie ofwel verandering is het ten eerste van belang dat je de medewerkers bewust maakt van de noodzaak. Om vervolgens het proces te beschrijven en uit te leggen waarbij het belang van de verandering kenbaar wordt gemaakt. Als laatste een visie van het einddoel. Dat doe je als HRD’er of directeur dus niet met het uitzenden van eenmalige communicatie. Maar dat doe je door te herhalen, door de boodschap en het proces te doseren.

Als HRD’er kun je er op het moment van communicatie op letten dat de boodschap onderdeel is van het leerproces. Daarbij is de essentiële bijdrage van de HRD’er aan het proces dat hij/zij weet dat iedere medewerker een eigen stijl van leren heeft. Het studieboek, het bevragen van de docent, proberen, nadoen, afkijken: het kan allemaal. Ook kun je andere zaken inzetten die maken dat de medewerker op andere manieren de informatie krijgt. Wellicht op manieren waarbij hij denkt dat hij invloed heeft op het proces. Uit onze testen in de afgelopen periode is gebleken dat webinars een goede manier zijn waarbij de zender aan de ene kant van het medium zijn boodschap kwijt kan, terwijl aan de andere kant de medewerker actief mee kan doen. Dit wordt ook wel adaptief leren genoemd: de persoon die leert wat hij wil door invloed uit te oefenen op de zender. Hij kan vragen stellen én die live beantwoord zien worden door de zender.

Daarnaast bieden webinars voordelen als tijd- en geldbesparing en werken ze motiverend. Doordat de cursist zelf bepaalt wat hij leert en/of hoe is er ook minder kans op cognitieve overload (het krijgen van teveel informatie, waardoor er geen tijd is om die informatie over te brengen naar het langetermijngeheugen). Ook geeft het meer verantwoording bij de persoon die leert (hij moet immers de stukken leren die hij nodig heeft, maar kan wel direct feedback krijgen door vragen te stellen). Webinars vormen hiermee een ideale aanvulling op de andere manieren van online leren als bekijken van online video’s en e-learnings. Het is een extra manier om nieuwe kennis en ervaringen over te brengen om hiermee je medewerkers te laten leren.

Tips:

  1. Stimuleer medewerkers te leren door ze op meerdere momenten en op meerdere manieren te informeren en te laten leren;
  2. Kies daarbij iedere keer zorgvuldig uit wat je wilt overbrengen en hoe, in welke fase je doelgroep zit (iemand die onbewust onbekwaam is vraagt om een heel andere boodschap dan iemand die al bewust bekwaam is);
  3. Geef liever vijf keer een korte inleiding op het onderwerp dan één keer een mega grote sessie. De medewerker zal zich na afloop amper herinneren wat de boodschap was;
  4. Zorg dat je niet alleen zaken op papier aanbiedt, maar ook via cursussen, bijscholingen of webinars;
  5. Maak medewerkers vroeg in het leerproces ervan bewust dat ze zelf het tempo van de stappen kunnen bepalen én de keuze van leermiddelen.

 

Geschreven door Helma van den Berg,
manager operations HEMA academie

Helma.van.den.berg@hema-academie.nl 

 



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.