Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Job Bilsen | 16-04-2013 | Article Rating | (0) reacties

E-learning event 2013 – Liveblog Stefaan van Hooydonk

Het E-learning event heeft dit jaar de ondertitel: The Next Step, Faciliteren van online leren… durft u het aan? Tijdens dit event zal e-learning.nl live verslag doen van enkele sessies.

Stefaan van Hooydonk start met een korte intorductie van Philips Lighting dat  bestaat uit ongeveer 55000 mensen. Hij geeft ons tijdens zijn keynote een kijkje in de keuken van de Philips Lighting University.


De nieuwe realiteit vraagt ook Philips om anders te gaan kijken naar het leren en ontwikkelen van hun business. De innovatie dwingt de organisatie ertoe om snel te leren. De ontwikkeltijd van LED-lampen is slechts 9 – 12 maanden, dit in tegenstelling tot de ontwikkeltijd van TL destijds. Kennis is hierin de sleutel. De nieuwe manier van leren bij  Philips kenmerkt zich door de volgende kerneigenschappen:


Employee driven, just in time, continuous process, multiple methods, output driven, team process, knowledge, personalized curriculum, pull and push.


Maar hoe moet leren er dan uitzien? Stefaan maakt geen gebruik van een LMS, helemaal niet. Hij zoekt naar snelheid, ‘fun’ en just-in-time. Meer als Google dus. Of youtube. Gebruik van video is ongelofelijk krachtig. Stefaan ziet de enorme potentie van user generated video om de kennis intern te delen.


De website van de University is de 7e meest succesvolle site van het hele bedrijf. En het gemiddelde bezoek duurt gemiddeld 14 minuten. Indrukwekkende cijfers maar de reden achter het success is nog niet geheel duidelijk.


Van Hooydonk staat vervolgens stil bij het doel van certificering.

“I don’t care how people learn”, het is belangrijker dat ze leren. Het juist inzetten van certificering geeft de medewerker de ruimte om het leerproces zelf in te richten. Philips zorgt hierbij voor het faciliteren van dit leerproces. Het niveau van de tests wordt bewust hoog gehouden om zo een trigger te geven om goed beslagen ten ijs te komen. Bijkomstig voorbeeld van strenge tests is dat mensen zich, wanneer ze slagen, juist veel beter voelen. Uit de cijfers die worden gepresenteerd blijkt tenslotte dat het certificeren van de medewerkers bijdraagt aan het beter functioneren van de medewerkers.


We sluiten af met een lijstje ideeën voor de toekomst:

  • Speed to knowledge’ als driver voor leren
  • Learning group is belangrijke driver voor snelheid en verandering
  • Leren heeft een plaats in het gehele eco-systeem van het bedrijf
  • Een sterke focus op informeel leren
  • Micro-learning, door snelle kleine stukjes content een ‘tailor made curriculum per medewerker’.
  • Zet in op het gebruik van digitale leermiddelen
  • Gedecentraliseerde ontwikkeling
  • Proof of knowledge, certificeren is belangrijk.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.