Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Janneke Schuurman | 28-02-2013 | Article Rating | (0) reacties

Coursera, EdX of een eigen platform voor online cursussen?

Coursera, EdX of een eigen platform voor online cursussen? Universiteiten die massive open online courses (moocs) willen aanbieden, hebben de keuze uit commerciële mogelijkheden, non-profit-initiatieven of een eigen platform. Welke optie is de beste?

Tijdens het seminar Massive Open Online Courses dinsdag in Utrecht kwamen de voor- en nadelen van de verschillende platforms aan bod (kijk voor uitgebreide verslaggeving over het seminar op de website Edukator.nl)

Frank Benneker van de Universiteit van Amsterdam (UvA),  wees erop dat er voor tientallen miljoenen dollars aan durfkapitaal geïnvesteerd is in grote Amerikaanse platforms zoals Udacity en Coursera. "Die investeerders willen wat terug zien."

De Universiteit van Amsterdam, die deze maand met de eerste mooc kwam, boorde een subsidiepotje aan en ging van start met 50.000 euro, zei Benneker. Daarbij werd gekozen voor een eigen platform. "Dat geeft vrijheid. Je vraagt je af wat de business case is van die grote platforms. Wil je daaraan mee doen, of experimenteer je liever zelf? Als je zelf zeggenschap hebt, zijn de data van jezelf, inclusief profielgegevens. Je hebt volledige controle over de functionaliteit en het gebruik van de data." Uitgewerkte plannen over het gebruik van studentgegevens zijn er nog niet, maar Benneker denkt bijvoorbeeld aan aanbieden van andere cursussen aan studenten die eerder interesse toonden.

Exposure

De Universiteit Leiden, de eerste Nederlandse universiteit die van start ging met een een grootschalige online cursus, koos voor het commerciële Coursera vanwege de exposure en de grote aantallen potentiële studenten. "En we wilden bezig zijn met de inhoud en didactiek, niet met de techniek", zei Marja  Verstelle van het Centre for Innovation van de universiteit. "Coursera had bovendien innovatieve features, zoals geautomatiseerde peer grading. EdX en Udacity hadden dat niet." In de zomer van 2012, toen de Universiteit Leiden zich bezon op moocs, waren deze laatste twee platforms nog niet zo ver ontwikkeld als Coursera.

De Universiteit Leiden is in februari officieel partner geworden van Coursera. Dat brengt de verplichting met zich mee drie moocs per jaar te leveren aan het platform. "We zijn heel tevreden over Coursera, maar zien ook de Europese context. Mogelijkerwijs zijn andere consortia ook interessant. We weten niet waar we over twee jaar staan", zei Verstelle.

TU Delft en EdX

Voor de TU Delft was het belangrijk met een non-profit platform  in zee te gaan, zei Willem van  Valkenburg, projectleider moocs van de TU Delft. De keuze viel op EdX. "Het non-profit-karakter vinden we belangrijk. De TU Delft zit in het bestuur van EdX, we hebben zelf invloed op de richting van het platform. Wat we ook belangrijk vinden, is dat EdX uiteindelijk open source gaat worden. Dat betekent dat onze onderzoekers en studenten kunnen meewerken aan de ontwikkeling van EdX."

Volgens Van Valkenburg wil EdX bovendien moocs met een open licentie gaan aanbieden, wat betekent dat ze door andere partijen hergebruikt mogen worden. "De moocs van de TU Delft zijn direct al vrij."

De TU Delft krijgt verder beschikking over data van cursisten van andere universiteiten. "Zo kunnen we vergelijken hoe onze cursussen het doen ten opzichte van die van andere universiteiten. Met die kennis willen we ons campusonderwijs verbeteren."

Leren over leren

Verbeteren van het campusonderwijs met behulp van de ervaringen met online onderwijs, is ook een belangrijke doelstelling van de Universiteit Leiden. "Wij willen leren over leren. De activiteiten op Coursera leiden tot discussie binnen de universiteit over de vraag wat goed onderwijs is", zei Verstelle.

Moocs zijn ook voor de docent leerzaam, merkte Van Valkenburg op. "Als er veel mensen afhaken op een bepaald moment in een online cursus, weet je dat er iets niet goed zit. In een klas met twintig studenten, merk je dat veel minder snel. En een docent die de stof goed beheerst, kan die eenvoudig in een video van tien minuten uitleggen. Als een docent minder goed in de stof zit, word dat veel lastiger. Dat zegt iets over de kwaliteit van de docent."

Bezoek voor uitgebreide verslaggeving van het seminar van SURFacademy de website Edukator.nl:
Online cursussen TU Delft mogen vrij hergebruikt worden
"Alleen de beste universiteiten overleven online"
4800 inschrijven voor mooc UvA


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.