Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Marcel de Leeuwe (redactie) | 06-02-2013 | Article Rating | (0) reacties

Project Internet der Dingen in het Onderwijs

Project Internet der Dingen in het Onderwijs

Internet der Dingen in het Onderwijs

In de zomer van 2012 gingen onderwijsexperts en teams van leerlingen in De Waag aan de slag om de volgende vraag te beantwoorden: “Wat kan het Internet der Dingen voor het onderwijs betekenen”.


Kennisnet maakt realisatie mogelijk

Na oplevering van een prototype mocht deze groep bevlogen onderwijsmensen van Kennisnet dit concept uitwerken in een praktijksituatie. Gekozen werd om een draaibank voor het bewerken van metaal, uit te voeren met twee camera’s en een sensor. Deze gegevens worden verzameld en aangeboden voor de docent en leerlingen om een gemaakte oefening te bespreken.

De feitelijke implementatie gaat nog plaatsvinden maar de eerste ervaringen zijn al opgedaan.


Internet of Things-technologie

Wikipedia definieert dit Internet of Things als volgt: The Internet of Things refers to uniquely identifiable objects (things) and their virtual representations in an Internet-like structure.


Technische realisatie

Het is nog een redelijk onontgonnen terrein dus er werd veel zelf gezocht, bedacht en geëxperimenteerd/geknutseld om de juiste technologie te realiseren om het onderwijskundig rendement te kunnen halen.

Technologisch was er veel om uit te zoeken maar het bleek ook dat de gemiddelde school zo goed was beveiligd dat dergelijke technologie niet zomaar verbonden kon worden met internet. De ICT-afdeling werd vroegtijdig betrokken om dit voor elkaar te krijgen.

Nu worden verschillende hardware- en softwareoplossingen gecombineerd om alles mogelijk te maken. Paar voorbeelden:

  • Twee webcams
  • Toerenteller
  • PC
  • YouTube
  • Eigen software webcam
  • Cosm cloud oplossing voor opslag data

In de praktijk

De beelden van de leerlingen aan het werk met de draaibank kunnen nu gedetailleerd worden nagekeken met/door de docent. Hierdoor kunnen alle handelingen in de opdracht worden geëvalueerd.


Volgende stappen

Deze groep gaat verder met het project en gaat de app die gemaakt is verder uitwerken en ook de analysemogelijkheden voor de leerlingen worden uitgebreid zodat leerlingen nog meer inzicht krijgen.

Meer informatie vindt u op de Kennisnet site.


Hieronder een uitleg van Serge de Beer:



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.