Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2013 | Article Rating | (0) reacties

Een intelligente tutor voor je huidige LMS?

Hoe combineer je het beste van een menselijke tutor (hanteren van een pedagogisch concept, studenten volgen en waar nodig bijsturen) met dat van een elektronische tutor (altijd en overal beschikbaar, als je internet-toegang hebt tenminste)? Dat is de uitdaging voor het zojuist gestarte project 'Intelligent Tutoring Interface for Technology Enhanced Learning'  (INTUITEL) mede gefinancierd door de EU. Uiteindelijk hopen ze een uitbreidingsmodule/plugin voor bestaande LMS-en op te leveren met een open interface specificatie.

Het project is gestart vanuit drie vragen:
1. Hoe kan je een pedagogisch model in een LMS integreren?
2. Hoe kan je formatieve evaluatie in een LMS integreren, wat moet je dan meten?
3. Hoe kan een machine-gebaseerde tutor menselijk leren ondersteunen?

Op dit moment wordt er gewerkt aan een onthologie en bijbehorend domeinmodel met o.a. de volgende componenten:

  • Pedagogisch model.
  • De lerende:  cognitief model en andere persoonlijkheids- en context-kenmerken.
  • Het betreffende kennisdomein.
  • Een leerobjectenmodel.
  • De beschikbare leerroutes.
  • Het afgelopen leerpad.
  • Voortgang en advies.
Wat het proces betreft wordt nu o.a. gedacht aan:
  • Door middel van een dialoog de emotionele status en de leer-attitude vaststellen.
  • Bevragen van het LMS om de individuele voortgang op dat moment te bepalen.
  • Advisering van de ëbeste volgende stapí in het leerproces op basis van de voortgang, het kennisdomein-model en het cognitief model van de lerende.
Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een high-level architectuurmodel bestaande uit eenn backbone die de volgende drie componenten verbindt:
  • Een LMS, die fungeert als gebruikersinterface naar de tutoring tool, en webservices om aan te sluiten op de backbone.
  • Een tool-set en onderliggende repository waarmee het semantische leerobjectenmodel wordt geïmplementeerd.
  • Een implementatie van de pedagogische onthologie en het cognitieve model.
Op dit moment zijn er 5 LMS-en betrokken bij het project: Clix mobile, Crayons, eXact learning, ILIAS, en Moodle. Het is de bedoeling om over enkele maanden de architectuur-specs publiekelijk te publiceren om op basis daarvan de discussie met andere belangstellende partijen aan te gaan.

Wat vond ik van deze presentatie?

Vooral het idee de e-tutor als open source plugin te ontwikkelen spreekt me aan. Verder vermoed ik dat er al veel voorwerk is gedaan in eerdere EU-gefinancierde projecten. Zelf was ik van 2007-2010 betrokken bij het TENCompetence project waar een domeinmodel is ontwikkeld met veel dezelfde componenten (leerobjectenmodel, leerroutes en individuele leerpaden, start- en voortgangssbepaling, etc.) en open source componenten zijn opgeleverd voor het bepalen van de individuele leerwensen en startsituatie, leerpadadvisering, domein-gerelateerd leerobjecten-beheer, etc.

Bericht van Eric Kluijfhout vanaf de LearnTec 2013


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.