Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 28-11-2012 | Article Rating | (0) reacties

Nederland van subtop naar middenmoot op e-learninggebied

Nederland van subtop naar middenmoot op e-learninggebied Nederland glijdt af van de subtop naar de middenmoot op het gebied van e-learning, constateert e-learningadviseur Wilfred Rubens. Vanaf de conferentie Online Educa Berlin doet hij in de komende dagen verslag voor e-Learning.nl.

door Wilfred Rubens

Bedrijven die het meeste baat hebben bij e-learning, investeren daar ook veel in. Onder meer in informeel leren. Er worden ook steeds betere resultaten bereikt met e-learning. Nederland loopt inmiddels echter achter op verschillende landen als het gaat om de toepassing van online en blended learning. Een zorgelijke ontwikkeling, als je het mij vraagt. Daarnaast valt op dat traditionele vormen van e-learning (de modules) nog steeds dominant zijn als toepassing. Deze – en andere - conclusies trek ik onder meer uit onderzoeken naar het gebruik van technologie voor leren, die vandaag tijdens een preconference in Berlijn werden gepresenteerd.

Ruimte op de markt

Online Educa Berlin gaat officieel morgen van start. Vanmiddag vonden er echter al pre-conferences plaats. Ik heb een door Speexx gesponsorde sessie bijgewoond. Speexx houdt zich bezig met online taaltrainingen en online communicatietrainingen.

Tijdens de sessie illustreerde Pascal Debordes van Cegos aan de hand van onderzoek dat Amerikaanse bedrijven de laatste jaren ongeveer hetzelfde bedrag uitgeven aan corporate education, in Europa besteedt men minder geld en in Azië meer. Wereldwijd wordt in 2015 echter 18 miljard dollar meer aan e-learning uitgegeven dan in 2010 (toen 32 miljard). Er is volgens hem ook nog steeds ruimte voor bedrijven om marktleider te worden in deze niche. Skillsoft is op dit moment absolute marktleider als het gaat om 'e-learning catalogusaanbod' (los aan te schaffen standaardaanbod). Debordes gaf ook aan dat er in verschillende landen verschillende eisen worden gesteld aan e-learning (certificering, content, interactie, didactiek). Dat maakt het complex om globale content te ontwikkelen.

Klassikaal onderwijs is nog steeds dominant in landen, maar online leren en blended learning wordt ook steeds populairder (in Nederland 35 procent respectievelijk 30 procent). In vergelijking met landen als Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Hong Kong en India loopt Nederland niet alleen achter op het gebied van online leren, maar ook als het gaan om blended learning. Onlangs heb ik in een gesprek aangegeven dat Nederland op dit gebied wereldwijd tot de subtop behoort. Maar vermoedelijk zijn we teruggezakt naar de middenmoot.

Dit onderzoek laat zien dat e-learning modules nog steeds dominant zijn als het gaat om de e-learning methode, maar dat videoconferencing, serious gaming en mobile learning in opkomst zijn. Aziatische landen lopen voorop als het gaat om het gebruik van tablets voor leren.

Succesvolle e-learning

Laura Overton van Towards Maturity, een van de workshopleiders van de Speexx-sessie, onderzoekt waarom de ene organisatie succesvoller is met de implementatie van e-learning dan de andere. Zij doet daar al zes jaar onderzoek naar via benchmarking: vergelijken om tot actie te komen.

Dit jaar hebben 500 respondenten van 450 organisaties meegedaan aan het benchmarkonderzoek. Zij constateert dat organisaties steeds vaker betere resultaten willen behalen met e-learning. Maar er zijn zogenaamde top performers.

L&D professionals willen niet langer cursussen verzorgen, maar waarde toevoegen. Door de kosten van opleiden te verlagen, door opleidingstijd te reduceren, door bij te dragen aan een grote productiviteit en klanttevredenheid. Succesvolle bedrijven bereiken dat daadwerkelijk met e-learning. De business cases worden steeds duidelijker, aldus Laura Overton. Leren en ontwikkelen leidt bij top performers (de succesvolle e-learning toepassende bedrijven) daadwerkelijk tot betere prestaties.

Deze bedrijven investeren relatief meer in e-learning. Zij geven relatief minder uit aan cursussen en administratie, en meer aan strategie, communicatie en informeel leren. Zij maken ook gebruik van een geïntegreerd geheel aan leertechnologieën waar onder sociale media. Zij houden zich ook relatief vaker bezig met leiderschap, sales, en marketing.

Strategie voor technologie

Laura Overton constateert ook dat bedrijven vaker leren en werken willen integreren. Negentig procent van de organisaties vindt dat erg belangrijk. Men slaagt daar echter lang niet altijd voldoende in. Top presterende bedrijven slagen er veel beter in door:

  • Goede voorbeelden te delen via sociale media. Top performers doen dit veel vaker dan andere bedrijven.

  • Top performers zijn ook veel beter in staat om individuen te faciliteren in hun talentontwikkeling.

  • Top performers maken veel vaker gebruik van leergemeenschappen zodat het geleerde in praktijk kan worden gebracht.

  • Top performers zijn veel beter in staat om hun business strategie aan te passen op basis van feedback.

Technologie is voor top performers minder belangrijk, het gaat vooral om de strategie (pro-actief zijn, investeren in vernieuwingen op het gebied van L&D, overigens op basis van technologie). Het gaat om de bereidheid om te luisteren en te veranderen. Om te zoeken naar andere manieren van leren dan de traditionele cursus.

E-learning in Afrika


Awuese Oku van de Afrikaanse ontwikkelingsbank schetste enkele ontwikkelingen in Afrika op het gebied van leren en ontwikkelen. Deze bank kent in Afrika 54 lidstaten. Ook in Afrika wordt kennis een steeds belangrijke productiefactor. "Als een oud mens sterft, brand een bibliotheek af", zo luidt een Afrikaans spreekwoord. Issues in Afrika zijn bijvoorbeeld een gebrekkige infrastructuur (elektriciteit), minder investeringen in onderwijs, weinig groei, kwetsbare landen. Veel kinderen gaan nooit naar school en er zijn weinig bibliotheken. Kennis wordt slecht geborgd. Zonne-energie kan beter worden benut. Er is echter sprake van grote verschillen tussen landen op het gebied van rijkdom, technologische voorzieningen, infrastructuur, onderwijsdeelname en democratie.

Oku gaf in vogelvlucht aan wat moet gebeuren om het continent verder te ontwikkelen. Leren en e-learning moeten bijdragen aan deze ontwikkeling en groei. De ontwikkelingsbank investeert hier in, onder meer door het beschikbaar stellen van een e-learning platform voor alle landen met veel (open) leermaterialen, en blended learningactiviteiten via onder meer videoconferencing. In feite is de Afrikaanse Ontwikkelingsbank een learning serviceprovider, met een coördinerende functie voor heel Afrika. Er gebeurt hier meer aan dan de meeste mensen vaak beseffen.


Talentmanagement


Tijdens tafelconversaties is onder meer gesproken over de gebrekkige integratie tussen talentmanagement, het managen van mensen en de HR-functie. De HR-functie lijkt daarvoor weinig betekenis te hebben. Er zijn echter ook pleidooien gehouden voor het positioneren van talentmanagement binnen de business. Laat HR zich maar richten op bijvoorbeeld P&O-procedures, en verplichte cursussen.

Er werd ook voor gewaarschuwd om op het gebied van functies veel vast te leggen. Dan heb je het over de status quo. Terwijl functies vaak sterk aan verandering onderhevig zijn. Het gaat vooral om medewerkers feedback geven en coachen, de dialoog voeren over de ontwikkeling van medewerkers, pull in plaats van push, en meer autonomie en zelfcontrole voor medewerkers.

De praktijk van leren en ontwikkelen is echter vaak anders. Leidinggevenden zijn vaak niet in staat daarmee om te gaan. Of zij sturen en controleren, of zij laten medewerkers aan hun lot over als het gaat om leren en ontwikkelen. Systemen voor talentmanagement zijn ook vaak gericht op controle en skills gaps. Er wordt data verzameld waarvan niet duidelijk is wat men ermee wil. Dat is wat anders dan talentmanagement.

Wat zouden L&D professionals anders doen, vroeg Laura Overtoon aan het eind.

  • Communiceren, communiceren en communiceren (in plaats van focussen op systemen).

  • Technologie gebruiken voor leren dat de organisatie dient.

  • Meester zijn van je eigen discipline. Leren verbinden met de business.

  • Open staan voor veranderingen, mede op basis van technologieën, veerkrachtig zijn en innoveren.

  • Ondernemerschap en eigenaarschap bevorderen bij medewerkers.

Een uitgebreidere versie van deze bijdrage is te vinden op het weblog van Wilfred Rubens.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.