Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 08-11-2012 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoeker: Beter leren door game-elementen in lesmateriaal

Onderzoeker: Beter leren door game-elementen in lesmateriaal

Het inbrengen van game-elementen in onderwijs heeft bij ouderen een positief effect op het leren en op het leerplezier. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Sebastiaan Kelle.

Op 9 november 2012 verdedigt hij zijn thesis Game Design Patterns for Learning bij de Open Universiteit in Heerlen.

Kelle richtte zich in zijn onderzoek op game-based learning: leren met behulp van games. Hij identificeerde een groot aantal spelpatronen (game patterns): standaardpatronen die in verschillende games terugkomen. Die heeft hij vervolgens gecombineerd met leerfuncties. Op die manier wordt zichtbaar welke 'game patterns' welke leerfuncties kunnen ondersteunen. Zo wordt het mogelijk om lesmateriaal op een zinvolle manier verrijken met game-elementen.

Experimenten

In een aantal experimenten heeft hij uitgeprobeerd wat het effect is van het gebruiken van game-elementenin lesmateriaal. In een van de experimenten gebruikte hij een e-learning cursus over reanimatie. Aan deze cursus voegde hij twee game-elementen toe: tijd (wie reageert het snelst) en score (wie haalt de meeste punten). Uit dit experiment bleek dat het effect van de game-elementen op het leren positief was, maar dan vooral voor de oudere groep.


Afleiding

In een ander experiment, met voeding als thema, werkte Kelle met een meer opvallend game-element. De lerenden kwamen tijdens het leren 'badges' tegen die ze konden verzamelen. Maar nu bleek dat een deel van de lerenden meer bezig was met het verzamelen van de badges dan met het leren. Het game-element leidde af van het leren. Kelle concludeert dan ook dat het inbrengen van game-elementen in lesmateriaal een positief effect kan hebben op het leren en op het leerplezier, maar dat het heel belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen het spelelement en het leren.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.