Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 20-06-2012 | Article Rating | (0) reacties

"Onvoldoende kennis van ict-toepassingen voor hoogbegaafden"

"Onvoldoende kennis van ict-toepassingen voor hoogbegaafden" Er is voldoende lesstof voor hoogbegaafden, maar leerkrachten weten onvoldoende hoe ze die moeten toepassen bij slimme leerlingen. Dat was één van de belangrijkste conclusies uit een gesprek dat CDA-kamerlid Jack Biskop maandag had met drie hoogbegaafde leerlingen en Toine Maes, directeur van Kennisnet.

 

Bij het gesprek was ook een leerkracht van hoogbegaafdenschool De Vuurvogel aanwezig. In de week dat Marja van Bijsterveldt, minister van Onderwijs, onderzoek naar buiten brengt over de begeleiding van excellente leerlingen, nodigde Kennisnet alle betrokken partijen uit om te bespreken in hoeverre ict een rol kan spelen in het onderwijzen van excellente leerlingen (hoogbegaafden en zeer slimme leerlingen).

 

Excellente leerling kan niet uitblinken

 

Hoogbegaafde kinderen hebben het vaak moeilijk op school. Ze leren anders, lopen voor op klasgenoten en vinden daarom sociaal ook minder makkelijk aansluiting bij leeftijdsgenoten. Zo ook Sterre (10), Fenna (10) en Ilse (9). Sterre maakte deze  film over haar hoogbegaafdheid en hoe ict voor haar oplossingen zou kunnen bieden.

 

De meeste mensen weten niet dat hoogbegaafden ook een vorm van speciaal onderwijs nodig hebben.  "Om excellente leerlingen een echte kans te geven om te excelleren, hebben zij prioriteit nodig. We zijn onze kanjers aan het verspillen, omdat we ze geen onderwijs op maat bieden", zei de moeder van Sterre tegen Biskop. En omdat leraren niet genoeg kennis hebben over hoogbegaafdheid, worden deze kinderen niet snel genoeg herkend. Als de herkenning er wel is, dan ontbreekt het leerkrachten aan vaardigheden en kennis over ict-toepassingen om deze kinderen op de juiste manier te begeleiden.

 

Uitdaging

 

Kennisnet biedt al een aantal oplossingen voor excellente leerlingen. Lesmethodes en websites die het mogelijk maken lesstof op maat aan te bieden en op eigen wijze te verwerken. Zo is er Rekentuin en Acadin, maar het aantal devices (laptops, tablets) in de klas is nog altijd laag. Op hoogbegaafdenscholen wordt al wel veelvuldig gebruik gemaakt van computers en laptops, de aanschaf van een laptop is daar zelfs vaak verplicht.

 

"Maar ook toepassingen die reeds bestaan maken leren voor excellente leerlingen uitdagender. Denk bijvoorbeeld aan leerlingenkringen van excellente leerlingen van verschillende scholen die elkaar via social media uitdagen en samen aan opdrachten werken. Of een virtueel klaslokaal met online plusklassen aangestuurd door één leerkracht, eigen wiki’s maken of zelfs via Skype direct contact leggen met excellente leerlingen uit andere landen en zo ook nog een andere taal leren. De mogelijkheden zijn eindeloos", zei Toine Maes, directeur van Kennisnet.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.