Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) werkt aan de serious game als hulpmiddel bij psychose. De betrokken instellingen hopen dat een game beter aanslaat dan (klassikale) psycho-educatie, waarvan gebleken is dat die vaak weinig effect heeft.
Bij de ontwikkeling van de serious game werkt de hogeschool samen met GGZ Friesland, Lentis, GGZ Drenthe en het Zorg Innovatie Forum. Volgens Gerben Wiersma, docent Communication en Multimedia Design, kreeg de hogeschool vorig jaar een verzoek binnen van de ggz-instellingen. ‘Zij constateren dat psycho-educatie niet goed aansluit bij de leefwereld van deze jongeren. Maar het is wel uiterst belangrijk dat zij leren over psychoses en hoe zij hier mee om kunnen gaan. De vraag was of wij wilden meedenken over nieuwe en innovatieve mogelijkheden.’
Dezelfde leeftijd
Wiersma hoopt dat een serious game hier de oplossing voor is. ‘Serieuze onderwerpen leuk maken voor kennisoverdracht, dat is het doel van deze games.’ Aan de ontwikkeling van het spel werken momenteel negen studenten mee: zes van de opleiding Gaming en drie van Zorg en Welzijn. Volgens de hogeschool is juist het feit dat de studenten meewerken aan de ontwikkeling van de game belangrijk. ‘Ze hebben dezelfde leeftijd als de jongeren waarvoor het spel gemaakt wordt.’
Zelfstigma en gezond leven
Over de inhoud van de serious game is nog weinig bekend. Wat wel vaststaat, is dat het spel moet helpen om zelfstigma te verminderen. Ook krijgen jongeren die de game spelen meer inzicht in een gezonde levenstijl. ‘Als een jongere met een psychose een slecht zelfbeeld heeft’, vertelt Wiersma, ‘zou je in het spel een situatie kunnen neerzetten die een negatieve reactie uitlokt. Door het spel te blijven spelen, kan je die reactie hertrainen.’ In de game kunnen jongeren ook ervaren wat de gevolgen zijn als zij bijvoorbeeld hun medicijnen niet nemen. De verwachting is dat door gaming-elementen te integreren, de behandeling meer effect heeft. Bron/meer informatie: Psy
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.