Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 07-11-2011 | Article Rating | (0) reacties

Start van congres Learning 2011

Start van congres Learning 2011

Dit jaar doet onze redacteur Marcel de Leeuwe verslag van het jaarlijkse internationale e-Learning congres dat Elliott Masie organiseert: Learning 2011. Dit congres trekt een internationaal publiek van learning professionals. Dit jaar meer dan 2000. Op zondag 6 november vond de opening plaats.


Mobile Learning

Vanaf vanmorgen kon elke deelnemer zijn badge en tasje ophalen (en de jaarlijkse buttons!) en ‘s middags werden er voor de liefhebbers drie optionele bijeenkomsten gehouden. Ik heb me gevoegd bij het forum over Mobile Learning dat door 3 experts werd voorgezeten: Richard Culatta, Judy Brown (van ADL) en Tom King (Boeing). De eerste 45 minuten werden besteed aan een voorstelrondje. Jammer, want de 3 hebben heel wat kennis en weten de kern van mobiel leren te raken. Het was eigenlijk een soort inleiding op de andere sessies van de heren en de dame maar ze lieten al wel even zien dat m-Learning NIET het afspelen van e-Learning content op een klein schermpje was. Ze hadden direct de juiste toon te pakken! Mobiel leren vraagt echt een andere benadering waarbij o.a. performance support een grote rol speelt. De 5 momenten waarop mensen leren van Dr. Conrad Gottfredson kwamen ook aan bod:

  1. When learning for the first time;
  2. When wanting to learn more;
  3. When trying to remember;
  4. When things change;
  5. When something goes wrong.

Een aardig artikel van Gottfredson met de titel The Other Side of Learning: “Performance is Everything” vindt u hier. Tenslotte kwam er ook nog een prachtige webapp van ADL aan bod over mobile learning: de mLearningGuide.

Openingssessie

Masie startte vanavond Learning 2011 met een verrassende jonge violist die viool speelt op o.a. hiphop ritmes en nummers maar ook klassiek als basis voor alle muziek beschouwt. Verder kwamen er wat mensen wat vertellen rondom de thema’s die Elliott Masie toonaangevend vindt binnen e-Learning. De komende dagen (t/m woensdag) worden deze thema’s verder uitgediept. De punten die Elliott noemde:
  1. Memorization adaptions (over werking geheugen en de rol van technologie op denkprocessen);
  2. Storytelling (oeroude didactische werkvorm met nog steeds een grote zeggingskracht);
  3. Instructional Design – evolves! (de rol van kritische professional/lerende wordt groter, zelf designer zijn!);
  4. Custumerization of IT! Offordances (mensen brengen hun eigen apparaten naar hun werkplek en willen hiermee werken);
  5. Learning Systems NEXT??? (wat wordt de stap na organisatiegecentreerde LMSsen?).

Bijna bij elk punt kwam een spreker het een en ander verduidelijken. Bij het laatste punt kwam Tristan Denley aan het woord van de Peay State University die een interessante laag op zijn LMS heeft gebouwd waarbij studenten studieadvies/aanbevelingen krijgen op grond van analyse van data. Vergelijkbaar met methodieken onder sites als Amazon. Zijn goed leesbaar artikel hierover heet “The Netflix Effect: When Software Suggests Students’ Courses”.

Het enthousiasme van Elliott, de prikkelende inleiders, de variatie van werkvormen en de aardige muziek zorgde voor een goede en afwisselende start van Learning 2011. Let the music begin!

Tot en met woensdag zal er dagelijks nieuws zijn vanaf Learning 2011.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.