Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Kennisnet, de ondersteuningsorganisatie op het vlak van onderwijs en ICT, heeft vorige week de zesde editie (16 pagina's) van de Koopwijzer (PDF) uitgebracht. In deze editie worden acht elektronische leeromgevingen (ELO's) voor het basis- en voortgezet onderwijs besproken en vergeleken: Didactor, EduCoach, Fronter, it's learning, Microsoft Learning Gateway (Wortell), N@tschool, Studieweb, TeleTOP-elo. Aan het onderzoek werkten 129 respondenten mee. Ongeveer 47 procent van hen werkt op een basisschool, 7 procent in het SO-veld en 23 procent op een VO-school. De ICT-coördinatoren (29 procent) zijn het sterkst vertegenwoordigd, gevolgd door leraar PO (26 procent) en leraar VO (14 procent). 60 procent van hen is (mede-) beslisser bij ICT-aankopen. De werkervaring is hoog: 41 procent van de respondenten werkt 25 jaar of langer in het onderwijs. Tachtig procent van de respondenten zonder ELO volgt de ontwikkelingen nauwgezet en is van plan om binnenkort een elektronische leeromgeving aan te schaffen. De meest genoemde reden om nog geen ELO te hebben, is "we zijn er nog niet aan toe gekomen om een goede afweging voor het te gebruiken systeem te maken." Daarnaast worden financiële en technische beperkingen genoemd. Zo ontbreekt in veel gevallen een geschikt netwerk of voldoende krachtige pc's. Ned-Moove, de Nederlandstalige Moodle Vereniging, laat bij monde van voorzitter Hans de Zwart weten 'zwaar teleurgesteld' te zijn over de invulling en uitkomst van de Koopwijzer. Moodle is naast Teletop en it's learning één van de drie meest gebruikte ELO's in het VO ('De drie meest gebruikte systemen die de respondenten noemen, zijn it's learning, TeleTOP en Moodle, een open source systeem. Samen verdelen die de helft van de respons'), maar wordt in het overzicht niet besproken en vergeleken. "Lezers zijn onvolledig geïnformeerd, terwijl ze volledigheid verwachten", aldus De Zwart.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.